Prematurbarn 2011
Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1.
46 cm & 2466 gram.
Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.
När kikade ert barn ut? Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
Nyfiken!

Våran lilla kämpe, 1 dag gammal
Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1.
46 cm & 2466 gram.
Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.
När kikade ert barn ut? Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
Nyfiken!

Hej hej här tittar jag in, ligger i skrivande stund på Östra Sjukuset i Göteborg med lillkillen han har varit svår i maten några dagar så i fredags morse när vi ändå skulle på rutin undersökning krävde jag att någon skulle ta en titt på pojken. Man konstaterade uttorkning, sen så är det ju detta med hans Esofagusatresi att varje gång han äter så blir det ett tryck på hans luftstrupe så den stängs helt och hållet därför tar det numera 30 minuter att mata honom då vi får mata i omgångar så att han får hämta andan lite. Han sondmatades fram tills igår sen tyckte min pojke att det minsann var nog med sondmatning han ville inte ha kvar den så han slet igår ut den och har ätit helt perfekt sedan dess. Vi tar allt som det kommer. Vi kämpar och sliter. Ha det gott
Tittar också in här! Har en dotter på 4 år född 40+2, och en dotter född 16/4 2011 i vecka 29+2, 1400 g och ca 40 cm. Vi började vår resa på vårt hemsjukhus bb där de konstaterade att de inte gick att stoppa förlossningen. Vi kom in 15/4 16.30 av att värkarna startat tidigare under förmiddagen. De undersökte mig och bebben och Lill knodden verkade må bra. Det togs prover för att ta reda på varför det sattigång men inget svar fick vi. Efter att haft dropp i två timmar för att stoppa upp allt bestämdes det att jag skulle få ambulanstransport till s-vall. Allt fortsatte och under natten började jag öppna mig. Tidigt på lördag morgon fick jag en större blödning, det var avgörande och lillan plockades ut med akut kejsarsnitt. De såg under op att moderkakan börjat lossna och det var det som startade allt. Lilltjejen kämpade bra men de förlorade hjärtljud och andning, de återupplivade henne på barnbordet utanför. Hon hamnade på IVA och jag fick träffa henne först vid 16 på lördag eftermiddag. Hon flyttades så småningom upp till neo avd 45. Där vi fick ett annhörigrum. Lillan började sköta sig exemplariskt och vi fick komma hem till vårt hemsjukhus efter två veckor där blev vi ytterligare 7 veckor varav en i Umeå pga att lillan åkte på rs-virus. Nu är hon en go 6 månaders bebis. Om än känslig för mjölk och lite sen. Men underbart söt och go tjej! :)
Tänkte bara tipsa om en väldigt bra matstol. Vår kille är lite sen motorisk och har inte tillräcklig styrka i kroppen till att sitta. Det är ju viktigt att man inte sätter dem upp innan de själva kan det. Speciellt vid matsituation. Vi fick besked om att det är motoriskt krävande att äta och då är det viktigt att resten av kroppen får bra stöd. Vi köpte en stol från peg perego som heter prima pappa diner, sjukgymnasten har sett honom i den och tyckte att den såg jättebra ut. Vi fick senare en stol från hjälpmedelcentralen, men eftersom vi först hade fått besked om att det skulle ta lång tid så hade vi redan hunnit köpa stol själva. För våra små pluttar som verkligen behöver få en god matsituation så tycker jag det är extra viktigt att de får delta runt middagsbordet. Vi är jättenöjda och har fått en mycket bättre måltidssituation för sonen
vi köpte en graco matstol. fungerar oxå mycket tidigare än "vanliga" matstolar. sonen kan sitta i den med filtar runt sig. han är 7.5 mån. väger 5.5kg och är 60lång
Vår son kika ut lördagen den 15 oktorber i vecka 35+2. Vi låg på sjukhuset 10 dagar och kom hem i tisdags, därefter har vi neo hemvård ett tag till. Han vägde 2720 gram och var 46 cm lång. Vattnet och slemproppen gick 12 oktorber så sambon låg inne 3 dygn innan lillen kika ut.
nån här som tog med sig sonden hem? hur länge hade ni den hemma då?
ni som ammade...stödmatade ni via sonden sen eller med flaska? :-P
Hej hej...vår dotter föddes med akut kejsarsnitt i v 33+6
Jag fick jättehögt blt och krampade tills jag helt slutade andas( jag låg nästan 3 dygn å iva innan jag fick träffa henne)
Hon var jättepigg och stark...andningshjälp första dygnet och värmemadrass i 2 veckor.
Hon var 43 cm lång och vägde 2024g
hennes största problem var att ta åt sig näring och kunna gå upp i vikt...hon rasade till 1700g trots matmängder för mycke äldre barn och spec berikad extra näring.
sonden fick hon ha i 6 veckor varav 4 veckor hemma med oss .
Började äntligen kunna ta upp näring ordentligt efter 2 månader och är idag en rund å go snart 8 månaders tös på 64 cm och 8300g :)