• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Förresten, hur har ni tagit era sprutor? Har aldrig tagit Orgalutran tidigare. Tas den samtidigt som Menpur/Gonal-sprutan, eller tas den ena på morgonen o den andra på kvällen, eller? Hur har ni fått dt ordinerat?

• Maryhe
    Snart lycklig skrev 2012-03-06 12:45:10 följande:
    Förresten, hur har ni tagit era sprutor? Har aldrig tagit Orgalutran tidigare. Tas den samtidigt som Menpur/Gonal-sprutan, eller tas den ena på morgonen o den andra på kvällen, eller? Hur har ni fått dt ordinerat?
    Jag har fått ordinerat både och. Första gången tog jag gonal och menopur klockan 20 och cetrotide/ orgalutran klockan 21. Andra gången tog jag gonal och menopur klockan 20 och cetrotide/orgalutran klockan 08. Det berodde enligt läkaren jag hade nu på andra försöket på hur stora blåsorna var vid VUL. De var så stora att han ville att jag skulle ta cetrotide/orgalutran tidigt på morgon näst följande dag för att de inte skulle sticka iväg. Sen måste man ju fortsätta att ta med 24 timmars mellanrum.

Men då ska tilläggas att jag gör VUL och blodprov  varannan dag för att hålla ordentlig koll på blåsorna. 
  • linköping68
    Lully Hill skrev 2012-03-06 10:46:25 följande:
    Nä vad tråkigt vännen! Kramar från mig!
    Vad säger CFC? Vad säger de orsakar det här? Ska du ha lägre doser eller mer antagonist?
    Även denna gång hade de inte så mycket att säga på CFC, mer än att det gick snett även denna gång och att tyvärr blir så ibland. Mitt nya upplägg blir 450 Fostimon i nästa cykel. Ska ta upp med dem om jag kanske behöver ta 1 1/2 dos Orgalutran eftersom blåsorna så gärna sticker av sig själva. Eller om Cetrotide är bättre. Känner mig lite arg på CFC då jag inte ens fått prata med Svend utan med en sköterska. Sen har hon säkert pratat med honom och sen ger infon till mig, men ändå. Jag nämde lite om svagare dos, men CFC tycker att vi kör 450 och ser.

Hoppas lite, lite, lite på hemmamirakel då det iaf var en blåsa kvar som inte släppt. Men tror att det var fel på den då den var så stor efter bara 7 dagar, 26 mm. 
  • Maryhe
    linköping68 skrev 2012-03-06 13:51:20 följande:
    Även denna gång hade de inte så mycket att säga på CFC, mer än att det gick snett även denna gång och att tyvärr blir så ibland. Mitt nya upplägg blir 450 Fostimon i nästa cykel. Ska ta upp med dem om jag kanske behöver ta 1 1/2 dos Orgalutran eftersom blåsorna så gärna sticker av sig själva. Eller om Cetrotide är bättre. Känner mig lite arg på CFC då jag inte ens fått prata med Svend utan med en sköterska. Sen har hon säkert pratat med honom och sen ger infon till mig, men ändå. Jag nämde lite om svagare dos, men CFC tycker att vi kör 450 och ser.

Hoppas lite, lite, lite på hemmamirakel då det iaf var en blåsa kvar som inte släppt. Men tror att det var fel på den då den var så stor efter bara 7 dagar, 26 mm. 
    Hoppas nu att det går bättre nästa gång och att du även kan få möjligheten av få kontakt med Svend och prata direkt med honom!

Här går vi och väntar på mensen, vi körde ju Clomid denna månad och lyckades pricka in dagen före och dagen efter ÄL. Men sambon hade legat sjuk med hög feber hela veckan så hans spermier var väl inte mycket att hänga i julgranen. Men vi hoppas ändå.

• Maryhe

Har fått tid för zonterapi på lördag efter jobbet. Tjejen som jag pratade med är utbildad i Thailand. Hon har framgångsrikt behandlat par som gjort IVF. Både mannen och kvinnan. Även mannen reproduktionsorgan kan förbättras av cirkulationsökningen som zonterapi ger.

På tisdag nästa vecka ska jag till en annan som är mer känd men väldigt upptagen, på så sätt kan jag bedömma skillnaden påde båda. Kanske jag kan gå hos kvinnan oftare, det ligger nära jobbet och hos  mannen när han kan. Han är på en annan ort.

• finafina
    linköping68 skrev 2012-03-06 13:51:20 följande:

Hej gumman förstår att det känns frustrerande, KRÄV att få prata med en doktor, det har du rätt till.

Säg att jag vill prata med en läkare, om han är upptagen säg att du vill att han ska ringa tillbaka. I DAG!!!! Då lovar jag att han kommer att ringa tillbaka, även om du inte får prata med honom(svend)  utan någon av dom andra så känns det lugnare... Dom i receptionen vet faktiskt inte alltid vad dom pratar om... samt om du har följd frågor så vet dom inte. Du betalar mycket pengar så då har vi också rätt att kräva en viss insats tillbaka, bara man är trevlig men bestämd så brukar det gå bra. Så brukar jag göra i varje fall

Håller tummarna,

Jag har börjat spruta både på dag 2 och 3 vet inte om det ger någon skillnad...

kram 
  • myran6801
    Snart lycklig skrev 2012-03-06 12:42:38 följande:
    Myran, jag nojjar oxå över att jag behöver VUL på "fel dag", den höga dosen och att jag aldrig gjort korta metoden tidigare och vet därför inte alls hur min kropp kommer att agera. Jag ska börja spruta på dag 3, ej på dag 2, som många andra, why? Jag kommer att köra m Menopur, då det i alla fall funkat tidigare i den långa metoden.
    Jag mailade Svend och frågade hur jag skulle göra med VUL då gyn har stängt tosd-söndag. Han svarade att jag skulle göra VUL dag 4 istället för 5 eller 6, så det verkar inte vara ngt problem. Sen får man väl göra ett direkt på måndag igen antagligen.

Ang att börja på dag 2 eller 3 tror jag inte spelar så stor roll. Jag vet på CvL berodde det på vilken dag i veckan mensen kom och det bara för deras planering. De ville helst inte göra ÄP på helgen tror jag.
  • myran6801
    Snart lycklig skrev 2012-03-06 12:45:10 följande:
    Jag har tagit sprutorna samtidigt på kvällen. Dock den sista orgalutran har de sagt jag skall ta en viss tid.
  • woo
    Maryhe skrev 2012-03-06 14:59:12 följande:
    Intressant om  zonterapi: 
    www.galwaywellbeing.com/treating_infertility_...

Sambon vill också prova iom att han varicocele och dålig cirkulation vilket medför att de blir få, slöa och utvecklas felaktigt. Detta på grund av att temepraturen blir för hög på grund av brist på cirkulation. Zonterapi kan öka cirkulationen i testiklarna och förbättrar på så vis spermierna.
    Ja visst är det jag gillar förvisso även nålar men man har hittat väggmålningar mer än 2330 F. KR i bla Egypten där man behandlar just med zonterapi och hällristningar lika gamla vid närheten av Gardasjön så det är ialf inget nytt påfund   Flört
Svar på tråden 45 år och planerar IVF