• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Jag inväntar mens inom de närmaste dagarna och om allt ser bra ut blir dt sedan sprutstart. Problemet är jag inte får in ngn känsla av hopp, utan känner mig i obalans o deppig. Hoppas dt går över.... Jag hoppas dt går bra f dig Myran på VUL i början av veckan. Maryhe, hoppas på dina hemmaförsök oxå. Vi körde också dt, men i Danmark. men våra försök är ju inget att hoppas på, då dt inte finns några spermier....... Vi har oxå sedan tidigare en fertilitetsmonitor som vi använt oss av. Köpte den då hoppet var större och vi inte visste så mkt om vad som väntade. Men men, nu får jag göra som Torsten Flink sjunger på TVn just nu "jag reser mig igen". 

• Maryhe

Glömde att nämna att jag testade minus och har molvärk i magen och ryggslutet = mens inom några dagar. men hade det redan på känn. Sambo med hög feber i en vecka bäddade inte för succé, de få stackarna som fanns dog väl av värme slag. Så vi siktar in oss på FET med vårt klass B embryo denna månad...Obestämd

• Snart lycklig

Lycka till med FET när dt blir dags kära Maryhe! Tråkigt m neg hemmaförsök, men som både du o jag vet, så är simmarna inte alltid på vår sida. Kram.

• Maryhe

Lycka till du med! Vi väntar båda på mens i dagarna så vi blir nog ruvare samtidigt. Kram

• Snart lycklig

Ja, vad roligt. Vi får verkligen hoppas att allt går bra för oss, både innan, under och efter ruvning!!  Dock känner jag ännu inte alls av några menskänningar. På måndag är dt två v sedan äl. Vanligtvis brukar jag alltid få mens 17-17 1/2 dagar efter LH-stegring (då räknar jag den dagen som 1). Då ska mensen komma tis-ons. Bara dt inte blir ngt krångel, andra mens har krånglat vid tre av mina ivf, men dt borde ju inte bli så nu. Vi gjorde ju ett FET sist o äl har jag ju oxå haft, så då sk ju mens komma.

• Nefernefer
    finafina skrev 2012-03-10 14:06:27 följande:
    Ps tips på någon bra läkare i Stockholm om man vill ta test för Sköldkötteln?? Gyn i Solna verkar inte bry sig så mycket om det.. Ds
    Sköldkörteln kan vilken läkare som helst ta blodprov för.

Men sköldkörteln kan också vara krånglig. Jag har t ex ett tillstånd där mina sköldkörtelvärden är normala, men min kropp bildar antikroppar mot sköldkörteln. Det tog många år innan en läkare var tillräckligt intresserad för att kolla upp det.

Det är stressutlöst, och kan läka ut av sig själv. Men - då måste ju också stressfaktorerna bort... 
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Nefernefer
    finafina skrev 2012-03-10 14:04:13 följande:
    Hon sa att det kanske är så att min kropp inte mår så bra av gluten och kanske även mjölk produkter. Men jag orkar inte ta bort det också just nu. I morgon blir det sockerfritt och viktväktarna. Sedan får jag se om jag veckan efter ska börja tänka på gluten oxå...
    Dieter är en djungel. Jag behöver inte gå ner i vikt, men jag har ju läst om tips för att förbättra fertiliteten på olika sidor på nätet, och när nästan all normal husman försvinner så ger jag upp. Potatis, ris, spannmål, mejeriprodukter, kött.

Det som blir kvar är så vitt jag förstår fisk, bönor, grönsaker, nötter och frön. :'(

Om det bara vore socker som skulle bort, så hade jag hoppat på. 
  • Nefernefer
    Nefernefer skrev 2012-03-10 23:10:32 följande:
    Om det bara vore socker som skulle bort, så hade jag hoppat på. 
    Tillägg: Alternativt om någon kunde garantera att det verkligen gör skillnad, och inte bara är en lam huskur inspirerad av LCHF/GI etc.
  • finafina
    myran6801 skrev 2012-03-10 14:25:07 följande:
    Finfina, vad bra att det kändes bra på zonterapin. Jag var hos en i höstas, men kände inte att jag orkade passa in det oxå i mitt redan fullproppade schema. Men jag tycker helt klart det de gör är himla spännande. Jag har trappat ner på gluten och måste säga att jag når så mkt bättre. Jag var en riktig mackfia förrut och godisfia oxå men sockersuget har faktiskt minskat med minskat glutenintag.
    Så hur ofta äter du gluten...? Jag känner att börja med att ta tag i vikten blir får bli prio nummer 1, eftersom kliniken har sagt gå ner i vikt, men inte sagt något om gluten... men när jag har kommit in i "gå ner i vikt  mode" så kanske jag orkar med att ta tag i gluten också... Normalt äter jag inte jätte mycket gluten, kanske äter 2 skivor mörkt bröd på morgonen, pasta max en gång i veckan, men har ätit ganska mycket bulgur... Men ska försöka äta gröt i stället på morgonen, och skippa pastan (kan ju köpa gluten fri om jag blir super sugen...) och i tsället för bulgur råris...
    Nefernefer skrev 2012-03-10 23:06:14 följande:
    Sköldkörteln kan vilken läkare som helst ta blodprov för.

Men sköldkörteln kan också vara krånglig. Jag har t ex ett tillstånd där mina sköldkörtelvärden är normala, men min kropp bildar antikroppar mot sköldkörteln. Det tog många år innan en läkare var tillräckligt intresserad för att kolla upp det.

Det är stressutlöst, och kan läka ut av sig själv. Men - då måste ju också stressfaktorerna bort... 
    Tänkte ringa min vårdcentral i morgon och hoppas jag får en tid denna vecka... Lika bra att ta tag i allt så snart som möjligt

Hoppas ni alla har en bra söndag alla tjejer {#emotions_dlg.flower}. själv Varit ute och gått i vårsolen och snart har jag mumsat klart  Tungan utei morgon börjar verkligheten.... första dagen på kampanj bort med 8 kg  opch några steg närmare än Baby hoppas jag
Svar på tråden 45 år och planerar IVF