• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • myran6801

Finfina, jag köpt glutenfritt hårt och mjukt bröd och pasta. I övrigt så äter jag ibland bulgur. Det är inte så att jag slutat helt med gluten men jag undviker det om jag kan.

• finafina

Ah, vad smart, hur smakar det? Något bröd, pasta som du kan tipsa om? Bra ide då kan man ha det hemma och känner man att man "måste" ha det någon gång i bland så funkar det...

• Nefernefer

Om någon mer med Hashimoto hittar till den här tråden, så vill jag berätta om det jag hittade idag.

Levaxin hjälper vanligen inte oss, för vi kan inte omvandla T4 till T3. Vi behöver grishormon. Värdena ser bra ut, men obehandlad Hashimoto leder till infertilitet och missfall!

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Maryhe

Kopierar in info om bla TSH T# och T¤ som jag publicerade i 40 tråden igår,

Jag hittade den på en annan sida på nätet. Där står vilken medicin man behöver om man inte kan omvanla T4 till T3 bla, samt även tips om  naturliga mediciner som är receptfria

"Jag har befunnit mig i samma situation som du. Jag lärde mig oerhört mycket av att läsa böcker, främst från USA där all forskning sker. Detta har jag lärt mig efter att ha levt med hypotyreos i 10 och efter att ha lyckats gå ner i vikt genom att läsa mig till fakta och hitta rätt läkare:

De flesta läkare, åtminstone i Sverige, strävar efter ett s.k. normalt TSH-värde. Detta normalvärde spänner över en stor vidd, från ca 0.2-4.5 eller t o m 5 (varierar lite från labb till labb). I USA anses allt över 2 numera utgöra en varningssignal för begynnande hypotyreos, och där har numera värdena justerats så att högsta TSH-värde är 3 (dvs lägre än i Sverige som fortfarande använder sig av föråldrade värden). Men många läkare anser att ett TSH-värde mellan 0.5 och 1 är optimalt. Många hypotyreospatienter kommer emellertid inte så lågt, eftersom deras läkare anser att de är rätt inställda så snart deras TSH sjunker under normalgräsen. Om labbet har 0.2-5 som normalvärden anses m a o ett TSH på 4.9 vara normalt, trots att det i USA skulle klassas som hypotyreos och föranleda behandling.

Ett problem är att många människor aldrig testar sin sköldkörtelfunktion förrän de börjat utveckla symptom på över- eller underfunktion. Om du testar din sköldkörtelfunktion medan du är frisk kanske du får veta att ditt TSH är 0.6. Det är ditt optimala TSH där DU mår som allra bäst (inte alla, men DU). Sedan utvecklar du hypotyreos och TSH stiger sakta men säkert. Efter något år är ditt TSH 1,8 vid provtagning. Läkaren slår fast att det är normalt och slutsatsen blir att det inte är något fel på din sköldkörtel. Om du mår dåligt måste det således bero på något annat. Problemet är att din hypofys reagerat på att din sköldkörtel inte fungerar optimalt för DINA behov, och det signalerar den genom att öka TSH-produktionen till tre gånger så mycket som innan din sköldkörtel började lägga av. Men läkaren inser inte detta och avfärdar dina problem eftersom 1. han vet inte vilka DITT optimala TSH är, 2. han styrs av alltför generösa labbvärden som inte säger särskilt mycket i sig och 3. han har fått lära sig att alla ”ska” må bra av samma värden. Tas blodprov efter ytterligare ett tag kommer TSH att ha stigit ytterligare, och så lär det fortsätta innan det till slut kommer över övre normalgränsen och läkemedelsbehandling anses befogad.

Men TSH-värdet i sig är egentligen inte det viktigaste. TSH produceras av hypofysen när denna känner att nivåerna av sköldkörtelhormon är för låga. TSH är helt enkelt hypofysens signal till sköldkörteln att öka hormonproduktionen. Det viktigaste – och det som styr ämnesomsättningen – är egentligen de två faktiska sköldkörtelhormonerna, T3 och T4. Sköldkörteln producerar mest T4 och en mindre mängd T3. T3, som är det aktiva hormonet, producerar kroppen i stor utsträckning själv genom att en jodatom tas från lagringshormonet T4 och därmed omvandlas till T3. Har du för lite T3 har du hypotyreos, oavsett vilket TSH- och T4-värde du har.

Tyvärr vet många läkare inte om detta, och testar inte ens T3-nivåerna. Vissa personer kan inte konvertera tillräckligt mycket T4 till T3 och får därmed T3-brist. Det kan också vara så hos den som inte har någon egen sköldkörtelproduktion alls att man behöver den lilla mängd T3 som direktproduceras av sköldkörteln för att må riktigt bra. Vanliga symptom vid T3-brist är trötthet, nedstämdhet och svårigheter att gå ner i vikt.

T3 finns som syntetiskt preparat och heter i Sverige Liothyronin. Alla läkare känner dock inte till preparatet och är därför inte villiga att skriva ut det.

Vidare finns det naturligt sköldkörtelhormon som består av torkad och nedmald sköldkörtel från gris. Detta är dock ett kontroversiellt preparat som alla läkare inte känner till eller vill befatta sig med. Jag tror att detta beror på att de inte vet tillräckligt mycket om detta preparat. Det finns dock ganska många som mår betydligt bättre av naturligt hormon. Vanliga produktnamn är Armour Thyroid, Erfa Thyroid och Naturethroid.

Det finns också en del receptfria preparat att köpa. Dessa innehåller samma hormoner (från djur, ko eller gris) som receptbelagda men i odeklarerad mängd (därför kan de säljas receptfritt). Jag äter personligen sådana och har gjort ganska länge. För mig har de inneburit en enorm skillnad – jag mår betydligt bättre, och framför allt har den ”brain fog” jag länge led av när jag åt enbart Levaxin skingrats. Numera kan jag också gå ner i vikt och hålla den. Under påsklovet syndade och slarvade jag en del och gick upp 2 kg som en följd av detta. När jag jämförde med andra med normal ämnesomsättning sa de att de också gått upp 2-3 kg av all påskmat och extra alkohol de druckit. Då insåg jag att min ämnesomsättning numera är så normal att jag inte går upp mer än andra när jag syndar eller slarvar. Men det tog lång tid att komma dithän – det fanns en tid när jag gick upp i vikt av att viktväkta, trots att jag följde pointssystemet slaviskt och andra gick ner 1-2 kg i veckan.

Du har bara medicinerat i några månader, och ibland kan det ta betydligt längre tid än så att få ordning på organismen igen, inkl ämnesomsättningen. Men det är viktigt att symptom på låg ämnesomsättning försvinner. Du ska känna dig pigg och energisk, orka träna, kunna gå ned i vikt även om det går långsamt, inte tappa hår eller ha extremt torr hy eller sköra naglar. Har du efter några månader-ett halvår kvar symptom på hypotyreos är du troligtvis inte optimalt behandlad.

Det som hjälpt mig – och kom ihåg att vi alla är olika – är följande:

- insikten att jag behöver ett lågt TSH (t o m lite under nedre normalgränsen) för att må riktigt bra (då krävs det en läkare med samma inställning). För att nå dit och må optimalt behöver jag 200 mikrogram Levaxin/dag (vissa läkare anser, helt felaktigt, att ingen ”ska” behöva mer än 150 mkr/dag. I Sverige och övriga Europa tillverkas dock tabletterna i styrkor upp till 200 mkr, och i USA t o m upp till 300 mkr).

- insikten att jag behöver T3- och T4-värden nära övre normalgränserna. Många läkare testar enbart TSH, och få testar T3. Be din läkare om en fullständig utvärdering av såväl TSH som T4 och T3 (obs ska vara FRITT T3 och T4 som visar hur stor mängd hormoner som finns tillgänglig i blodet, det finns även totalt T3 och T4 som tydligen inte säger särskilt mycket). När jag hade ett s.k. normalt TSH, runt 1.5, låg mina T3- och T4-värden nära nedre gränsen och jag mådde inte alls bra av det, trots att jag ansågs rätt inställd och behandlad,

- insikten att jag behöver tillskott för att må optimalt. Levaxin räcker en lång väg för mig – säg att 90% av symptomen försvann med Levaxin, men jag ville komma upp till 100%. För att uppnå det tar jag tillskott som jag beställer på nätet – ett heter Thyromine, ett annat Raw Thyroid (du kan söka på båda dessa ord).

En frisk sköldkörtel sägs producera ett antal hormoner, men bara T3 och T4 är kartlagda och de enda som kan mätas med blodprov. Men det finns ett hormon, T2, som sägs spela roll för fettförbränningen. Det finns i preparat framställda av sköldkörtel från djur, och det kan förklara att många som inte mår optimalt vare sig av enbart Levaxin eller Levaxin + syntetiskt T3 mår bättre av naturligt hormon.

Tyvärr finns det inga genvägar utan var och en måste själv pröva sig fram till vilka hormonnivåer just den personen mår bäst av.

Jag skulle vilja rekommendera några böcker som jag själv haft stor nytta och glädje av (tyvärr känner jag inte till några bra böcker på svenska). De finns att köpa på nätet, t.ex. hos Amazon:

-Thyroid Power och Feeling fat, fuzzy and frazzled av Richard och Karilee Shames (läkare och sjuksköterska med mångårig praktik där de behandlar ämnesomsättningssjukdomar)

-Living well with hypothyroidism och The thyroid diet av Mary J. Shomon (har själv hypotyreos)

-The thyroid solution av Ridha Arem (läkare, förordar T3-tillskott för optimal behandlingseffekt)

-The hormone solution av Thierry Hertoghe (läkare och hormonexpert som tar upp den roll som hormonerna spelar och vikten av hormonell balans, även balans mellan olika hormoner)

Det lönar sig att vara påläst i kontakterna med läkare och sjukvård, för enligt min egen erfarenhet är det inte många läkare som kan särskilt mycket om sköldkörtelsjukdomar. De tror att Levaxin är det enda läkemedlet och att alla mår bra av ”standarddosen” 150 mkr/dag. Som sköldkörtelsjuk måste man av den anledningen tyvärr ofta vara sin egen läkare."

• myran6801

Finfina, mjukt bröd finns i frysdisken fr Semper som är gott att rosta. Semper gör även bra pasta och lasagneplattor. .

• Snart lycklig

Tack Maryhe, jag äter ju Porcine Thyroid som komplement till Levaxin. Dt är receptfritt. Ord av min homeopat. Dessvärre svårt att få tag på o inte så billigt. Måste tjata på homeopaten som inte alltid har hemma och kan skicka t mig. Är just nu utan, vilket inte känna bra. Jag vill absolut inte laborera med sköldkörtelvärdena just nu. Tyckte fr början att jag blev mindre svullen, men dt stämmer ej längre. Har inte blivit lättare att gå ner i vikt f mig. Tyvärr. Skulle behöva gå t en expert. Jag ligger dock på väldigt låga TSH 0,3 tror jag. När jag började m dessa kompl fick jag minska min dos av Levaxin fr 100 till 75, då värdena blev lägre.

• Snart lycklig

Lully, läste i en annan tråd att du nu är i v 23. Dt måste kännas fantastiskt! Mer än halva tiden har gått. Hoppas den värk du känner av försvinner och att du bara får må bra. Kram.

• Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2012-03-11 20:04:27 följande:
    Lully, läste i en annan tråd att du nu är i v 23. Dt måste kännas fantastiskt! Mer än halva tiden har gått. Hoppas den värk du känner av försvinner och att du bara får må bra. Kram.
    Tack vännen! Ja det är fantastiskt! Om jag kunde trolla så skulle jag göra så alla ni goa tjejer här i tråden blev gravida omedelbums! Men håll ut snart är det er tur!
    Ja värken jag känner tog sig en lite annorlunda vändning! Jag mailade Dr d i Athen och jag lägger här ut svaret så får ni själva se. Detta är alltså immunrelaterat så nu blev jag orolig i gen!!

Dear Dr D
    You asked me to let you know if I got any complications. I am now in week 23 and since a few days my legs are a bit swollen. I also feel some kind of light diffuse pain in my lower parts of the body, hips, legs and back. And sometimes also in my joints. My fingers are also more stiff than usual. I had my blood pressure taken 2 weeks ago and it was fine. I think 125/80 or something like this. But this was before this problems came. Is this normal for a pregnancy or do you think I have to contact a doctor in Sweden? Do you think this can be any signs of immune related problems? I would be so grateful to hear your opinion!
    Dr D svar:
    very good description of your condition! I think that this is something I expected. 99% of the doctors they will tell you that this can be a pregnancy complication with unknown origin and we must deal with the symptoms. (i.e, tablets for the high blood pressure). I personally think that is immune related and is very common to women with long term immune problem, especially around the gestational week you are now. please check your blood pressure more frequent reduce the salt intake increase the steroids (prednisolone) by extra 5mg in the morning (in total 10mg in the morning-5mg in the evening ) monitor your condition (body weight changes) and let me know if symptoms will get worse. it will be good a doctor to know about your progress, especially if he will be involved in your long term or final care. Have a FBC CPR, RF blood test and let me know the results. I think that the steroids will help
    with kind regards

Alltså det som läkare o barnmorskor viftar undan som "vanlig" gravidåkomma kan alltså vara immunrelaterat! 
    Tänk att man alltid måste vara engagerad och själv i frågasätta allt. I detta fall är det ingen idé att kontakt BM utan 
    jag får använda andra läkarkontakter för att få blodprov, blodtryck och allmän checkup. Jag kommer att köpa en blodtryckmätare från apoteket också!
    Kram  
    Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden 45 år och planerar IVF