• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • woo
    myran6801 skrev 2012-03-13 13:07:41 följande:
    Tyvärr gick detta försök åt pipan. Gjorde vul imorse och det är bara två blåsor varav den ena bara är 11 mm. Avbryter. Känns urjobbigt o ledsamt.
    Nej Mran så himla tråkigt ledsamt och tråkigt!!!! Rynkar på näsan
    Jätte kram till dig gumman Hjärta
  • callimero
    Tyvärr gick detta försök åt pipan. Gjorde vul imorse och det är bara två blåsor varav den ena bara är 11 mm. Avbryter. Känns urjobbigt o ledsamt.
    Oh nej myran så förbaskat! Man undrar ju vad som blev av de andra jämnstora? Hoppas Dr letade ordentligt på VUL. Ni passar väl på där hemma? Kanske ta Ovitrelle om någon dag eller två? Man vet ju aldrig...
  • Lully Hill
    Myran kära vännen! Jag lider så med dig! Förbannat också att du drabbas av det här. Du måste få ordning på det här med få blåsor och att du ägglossar för tidigt (för visst var det så förut?) . Nä vännen, du måste hitta en klinik som tar detta på allvar, och frågan är om du inte får för höga doser också.
    Jag skulle föreslå att när du orkar, skicka ett mail till Dr D i Athen. Han är ju helt inne på det här med att svårstimulerade ska ha mycket låga doser för att stimulera igång fler blåsor. Du kan ju i allafall höra hans opinion innan du går vidare. Han gör mycket IVF och inte bara immunbehandlingar. Det finns en lösning för dig vännen. Du ska bara hitta rätt! Kramar
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Snart lycklig

Nefernefer, köpte DHEA igår. Dt som verkar bra är att kroppen bara tar upp dt den behöver och att den är verksam redan från start. Lite orolig att laborera m ngt nytt så här inför start, men dt skulle jag inte oroa mig för. Tabl ska tas på morgonen så den inte stör sömnen. Jag tog dock en tabl redan igår kväll. Kände inte av den på ngt sätt, alltså inget konstigt. Hur kände du när du vill avbryta?

• Snart lycklig

Myran, ursäkta, men får jag bara fråga hur du gjort när du varit på VUL hos Dr. Har du bokat tid, eller bara gått dit och satt dig som han sa att jag kunde göra? När börjar han på morgonen? Jag ska ju dit imorgon. Hoppas du landat lite, men jag förstår att dt är svårt. Besvikelser efter besvikelser känns och tär. Kram på dig!

• myran6801

Snart lycklig, jag gick bara dit och satte mig. Han finns där fr åtta. Lycka till.

Ja det känns svart just nu. Kram

• finafina
    myran6801 skrev 2012-03-14 08:23:48 följande:
    Snart lycklig, jag gick bara dit och satte mig. Han finns där fr åtta. Lycka till.

Ja det känns svart just nu. Kram
    kram myran Hjärta
  • Nefernefer
    Snart lycklig: Det var modigt av dig att börja äta till natten, tur att det gick bra. Du verkar tåla DHEA mycket bättre än jag. Dagen då jag åt 3 x 25 mg utspritt över dagen och den sista till natten, så sov jag inte en blund, hjärtat rusade lite ibland och jag hade som ett grått nät framför ögonen - även när jag blundade. D v s ungefär alla de tre vanligaste biverkningarna, som indikerar att man ska avbryta.

Sedan så känns det också som att sköldkörteln svullnar, och en konstig sorts huvudvärk, som känns som svullnad och är utbredd ungefär som en hjälm.

När jag testade andra gången, en 25 mg tablett på morgonen, så tog det ungefär en halv till en timme innan sköldkörteln kändes svullen och ansträngd, och huvudet kändes lite svullet. Jag ska dock testa en gång till, för sedan dess så har jag lärt mig att DHEA absolut inte får tas tillsammans med Levaxin. Att det måste vara åtminstone 2 timmar emellan.

När jag kom på att det var sköldkörteln jag kände av, så började jag googla på DHEA och sköldkörtel, och hamnade i en värld av motsägande information. Kort sagt så kan man säga att DHEA, liksom övriga preparat vi testar, är extremt omstridda. Det finns både läkare och kliniker som anser att de är mirakelmedel, och andra läkare som varnar för mycket allvarliga bieffekter. Och som alla tabletter som påverkar hormonsystemen, så kan de samverka, och detta är långt ifrån färdigutrett.

DHEA sägs både kunna förbättra äggkvalitet och möjligheten att slippa missfall. Andra säger att det ökar antalet ägg, men inte kvaliteten. (Ytterligare några säger så klart att det inte hjälper alls, och bara är farligt.)

FDA varnar för DHEA och hänvisar bl a till leverskador, men en kritisk läkare har påpekat att testet på råttor som visar det, utfördes med en dos motsvarande många hundra gram om dagen för en människa.

CHR i New York som startade med DHEA, har bara gott att säga om det - under klinisk övervakning, och har även kombinerat det med Prednisolon för autoimmuna patienter. På andra medicinska sidor varnas det för den kombinationen, eftersom de kan samverka på oförutsedda vis.

Det finns t o m varningar för melatonin, att det stärker immunförsvaret och kan skada människor med autoimmuna sjukdomar. Somliga kombinerar DHEA med melatonin, bara för allmän hälsa, och mår hur bra som helst, medan andra varnar för att det är en farlig kombination som tar ut varandras effekter.

Kort sagt så verkar mer eller mindre varje människa reagera olika, och forskning (och intresse) saknas, särskilt i Sverige. Det är väldigt synd att det inte finns en duktig och intresserad doktor åt oss var, som kan följa upp och topptrimma våra system. 
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Nefernefer

Snart lycklig: Förresten, vilken sort äter du? Fantastiskt att du hittade DHEA i Sverige (?).

Jag har köpt Biovea. Kanske de är olika bra? "Mikroniserade" sorter ska tydligen vara bäst och renast.

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF