• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • woo

Fasen Myran vilket skit! Menar CFC att du ska ta större dos och kortare spruttid nästa gång? Eller fortsätta på dom du har nu i några dagar till? Kunde dom inte tyckt nåt att det ena vore större chans än det andra alt?. Inte för att jag har nåt bra råd men mina 3 blåsor var på 18,14,14 m.m den dagen jag skulle ta ovitrell på kvällen. Vilket jag tyckte kändes smått men han är ju erfaren ang IVF så jag lydde,fast jag ringde oxå CFC fast min gyn ringt dom och meddelat stl och slemhinna. Och med facit i hand var det dom 2 som blev super fina. Men hoppas din gyn missat nån blåsa! Jag hade nog chansat på att spruta nån/gra dagar och se vad gyn hittar.... :)

• Snart lycklig

Myran, så tråkigt. När jag gjort långa protokollet tidigare har jag haft blåsor som växt på sig sista dagarna o överraskat, men jag vet ju inte hur dt funkar m korta. Dt verkar som dt är vanligt att dt blir så här. Jag oroar mig också för dt. Hur har du gått vidare? Tänker på dig! Kramar.

• Snart lycklig

Nefernefer, tack för förklaringen. Dt låter som Hashimoto passar perfekt in på mig. Har hört talas om dt förut. Jag har för ca 4 år sedan tagit provet som kollar antikroppar, som du nämner. Då var dt ok, men jag känner definitivt att dt kan ha ändrats. Tog tag i att ringa en läkare som jag tidigare fått tips om, men han skulle också gå i pension. De skulle ringa tillbaka imorgon om de kunde tipsa om ngn annan. Pratade inte m läkaren själv, utan en kvinna som arbetade där.

• Nefernefer
    Maryhe skrev 2012-03-12 14:24:16 följande:
    Det är som vanligt i Sverige, allt ska vara så svårt. Sökte på produkterna som nämdes i inlägget som jag lånat från en annan sida och hittade flera sidor i USA som sålde "raw thyroid". Men det kanske är vanskligt att köpa över nätet, dessutom är det ju mediciner som man tycker SKA gå att få tag på om någon behöver det.
    Ja, det verkar inte klokt. Och IVF-kliniker som inte vill testa nya metoder, och inte vill ha patienter över 42. Vi verkar vara rejält i bakvattnet här i landet.

Tydligen mår inte alla bra av svinhormon, men för vissa är det lösningen. Jag vill ju gärna testa på ett eller annat sätt, så att jag vet om det är lösningen för mig. D v s i värsta fall försöka köpa på nätet eller så. Verkligen tråkigt att Läkemedelsverket inte vill hjälpa till, för man antar ju att de i alla fall höll koll på att det var bra partier de förmedlade.

Men först måste jag försöka hitta en öppensinnad doktor som kan hålla koll med tester och så. Och om mina värden inte är alltför dåliga, så kanske det t o m är bättre att experimentera med sköldkörteln senare. Mycket svårt detta.

Tydligen så sätter DHEA igång sköldkörteln (enligt vissa artiklar). Jag reagerade kraftigt på min första dag med DHEA, och avbröt. Testade en tablett igår, och kände samma symptom, fast mildare. Känns bl a som att sköldkörteln svullnar. Vissa påstår att DHEA kan laga en Hashimoto-sköldkörtel, men törs man testa? Känns inte som trevliga symptom. Synd att intresset för detta i Sverige är aggressivt negativt, så att man inte kan få hjälp här.

DHEA kändes ju som en mirakelmedicin. Men jag kan fortsätta att hoppas på Infolic. :)

Tack för massor av bra synpunkter och input. :) 
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Nefernefer
    Snart lycklig skrev 2012-03-12 23:08:50 följande:
    Nefernefer, tack för förklaringen. Dt låter som Hashimoto passar perfekt in på mig. Har hört talas om dt förut. Jag har för ca 4 år sedan tagit provet som kollar antikroppar, som du nämner. Då var dt ok, men jag känner definitivt att dt kan ha ändrats. Tog tag i att ringa en läkare som jag tidigare fått tips om, men han skulle också gå i pension. De skulle ringa tillbaka imorgon om de kunde tipsa om ngn annan. Pratade inte m läkaren själv, utan en kvinna som arbetade där.
    Det är ju alltid bra att kolla upp. :) Och det är ju som jag förstår det inte något kontroversiellt test, så det går säkert bra att få.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Snart lycklig

Pratade precis med min homeopat som bekräftade att jag har Hashimoto, dt kunde han säga utan att ta blodprover. Jag går ju till honom just f sköldkörteln o avsaknad av baby! Jag tycker mig komma ihåg att han nämnt detta förut. Dt är därför jag förutom homeopatmedicinen fått ordinerat kosttillskott (ej medicin) som jag faktiskt tror är baserad på gris. Han säger att vi jobbar på detta. Känner mig så ledsen, då han kunde hålla med om att dt kan vara detta som har gjort att våra försök misslyckats. Vem säger att st räcker med detta. Dt är ju en autoimmun sjukdom. Jag har inte ätit DHEA ngn gång. Vad är det och var köper man det? Jag hoppas också på Inofolic och att dt förbättrat detta problem lite. Jag hatar den svenska vården! Varför måste man hitta alla svaren själv? Jag har flera gånger bett om utökade prover på sköldkörteln, men bara fått på de vanliga, TSH och T4. Imorse startade min mens, så nu är dt ju dags för start snart och jag hinner ju inte bli friskare innan försök! Kan större dos kortison än 10 mg per dag hjälpa? Kram.

• myran6801

Tyvärr gick detta försök åt pipan. Gjorde vul imorse och det är bara två blåsor varav den ena bara är 11 mm. Avbryter. Känns urjobbigt o ledsamt.

• finafina
    myran6801 skrev 2012-03-13 13:07:41 följande:
    Tyvärr gick detta försök åt pipan. Gjorde vul imorse och det är bara två blåsor varav den ena bara är 11 mm. Avbryter. Känns urjobbigt o ledsamt.
    Åh vad tråkigt, jätte stor kram på dig Hjärta
Svar på tråden 45 år och planerar IVF