• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Ja, jag tar oxå kortison sedan 14 dagar. Innan dt bara ett kort uppehåll åt även i samband med FET i januari. Nu är jag sjukt orolig för min man. Han är på ett kundevent i 4 dagar och där hans närmaste kund igår hade jättehög feber. Vet inte hur dt är idag dock. Nu är jag sjukt rädd att min man som ska umgås med bl a denna person i 4 hela dagar oxå ska få jättehög feber. Eftersom vi antagligen kommer att göra uttag av spermier ur testiklarna är man ju rädd om allt som förhoppningsvis finns. Hög feber vore ju döden. Gissa hur min man kommer att reagera när jag försiktigt kommer att ta upp detta per telefon senare idag (nämligen hört detta av en kollega). Han kämpar han med, men jag kämpar definitivt mera. Vi har kanske bara denna chans, då får inget gå fel. Sådant här kan helt knäcka mig. Kan tyvärr inte slå bort sådana här orosmoment..... Hur ska jag hitta ett lugn? Jag som var glad i fm, känner mig nu helt gråtfärdig. Reagerar ni också så här på saker och ting?

• myran6801

Snart lycklig, dina känslor är nog helt normala. Känner igen mig så mkt i det du berättar. Man nojar för allt och ingenting och alla ens tankar bara kretsar kring bebistillverkning och att inte göra ngt fel. Jag förvarade all min medicin i kylen. Skönt att det gick så bra på ul idag. Lycka till nu! Kram

• finafina

Håller oxå tummarna för dig snart lycklig, angående prata med mannen, tycker oftast bara man använder en trevlig /lugnton när man pratar brukar det ordna sig...han förstår nog {#emotions_dlg.flower}kram

i dag har jag varit och tagit sköldköttel hormons testerna TSH, T3, samt T4 ska få svar i morgon... Hoppas det är bra

nu ska jag ta en fika med en god vän och bara vara och njuta av stunden kram på er

• woo
    finafina skrev 2012-03-15 12:29:41 följande:
    Lycka till snart Lycklig håller tummarna {#emotions_dlg.flower}

Woo, du har varit så duktig så du är snart på spåret
    Själv har jag med mig mat till jobbet och gått min fm promenad, unnat mig en latte... och i kväll blir det fisk. Ganska skönt att låta maten ge en näring men inte det där extra "goset" trösten som det lätt blir när man känner sig som man gör när man försöker få barn...

Skit jobbig dröm i natt, drömde om några vänner som också ska börja med ivf, dom fick alla plus på första försöket och kvar stod jag... bug till och med i drömmarna är jag orolig...

men sol i dag och ett steg närmare att göra nästa ivf... 

Kram på er alla tjejer 
    Nä duktig har jag absolut inte varit men jag måste ju försöka....

Snart Lycklig håller med alla andra om att dina känslor och tankar är fullt normala i vår ibland onormala veklighet eftersom allt ställs på sin spets inför under och tyvärr ibland efter varje försök för oss som inte får det där efterlängtade pluset med fortsättningen vi önskar så innerligt.

Har själv börjat lyfta vissa förhållnings "regler" med mannen inför nästa försök som om man säjer ligger på honom.
    Eftersom jag kommr ha fullt upp med mina när vi är där igen fast jag kommer säkert vara mer nojjig orolig o på min vakt eller hur jag ska förklara efter vårt sista försök nyss som slutade tråkigt.

Finafina du är så rätt på det med att BARA VARA!!!! Solig Tror det är en jätte viktig faktor i IVF och vikt karusellen eftresom vi fyller på enorfinerna.
    Ska jag vara helt ärlig vet jag inte riktigt när jag BARA VAR sist och det gör mig lite ledsen fast jag ska inte klaga får ju snart bara vara i en hel v!!!! Drömmer

Till oss alla HEJA HEJA OSS!!!! {#emotions_dlg.flower}
  • Snart lycklig

Nu kan jag andas ut lite. Dt blev så att den sjuke hoppade av i sista stund=imorse! 40 gr feber är inget f min man just nu. Fick just veta dt! Skönt.

• Snart lycklig

Jag förmanade lite oxå om att han skulle låta bli varma bad och bastu som står på schemat f kvällen. Påminde min annars så måttlige man stt oxå att dt är bättre att smutta på lite vin än sprit. Dt kan bli en och annan GT ibland. Så nu har jag varit "tjatig" tillräckligt för idag och några dagar framåt.  Han förstod.....

• Nefernefer

Här är förresten en intressant länk om DHEA:

www.raysahelian.com/dhea.html

Det är doktor Ray Sahelian, som har forskat och skrivit böcker om DHEA. Han är kritisk men ändå positiv, även om han är försiktig och föreslår lägre doser för att vara helt säker på att det inte ska vara skadligt.

Snart lycklig: Bra att den sjuke mannen bestämde sig för att hålla sig hemma. Man ska låta bli att utsätta andra för smittorisk, och din man hamnade verkligen i en svår situation - han kan ju inte gömma sig när han är på jobbuppdrag.

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF