• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Myran, kram t dig med. Förstår hur du känner o tänker. När ska man ändra inriktning, när är man färdig? Jag är definitivt den drivande hos oss i dt tycker jag är jättejobbigt o svårt emellanåt. Jag känner mig oerhört nervös inför koll hos Dr på tisdag. Funderar på att gå en extra gång imorgon bitti. Bara f att se att de äggbl som förhoppningsvis är på gång inte skenat o dt ev skulle vara dags för Orgalutran-sprutan redan imorgon. Ta dt säkra före dt osäkra.... Kanske syns dt inte så mkt imorgon?

• myran6801

Snart lycklig, tycker absolut du ska gå till Gyn imorgon. Det är ju så smidigt i tar bara några minuter och så slipper du oroa dig i onödan.
    Tur att vi kan ge varandra styrka och ork hör i tråden för jag förstår att min man inte är unik
    Jag träffar ju tre tjejer här fr FL regelbundet, det ger mig oxå så mkt positiv energi. Jag är äldst av dem så de har lite mer chans men är så fantastiskt gulliga och peppar och stöttar.
    Kram på er alla finisar

• finafina

Så fina ni är allihop. Gud vad kul att träffa några irl har ni gjort det länge myran?
    Skulle också gärna träffa några av er som kan vill framöver... Tror det är super att peppa å prata på riktigt kram på er

• finafina

Snart lycklig klart du ska gå till läkaren en extra gång i morgon håller tummarna kram

• Lully Hill

Tack raringar för era fina ord! Det värmer!

Snart lycklig; jag tycker också att du ska gå till gyn i morgon. För att vara på den säkra sidan!

Myran; Jag känner så väl igen mig!  Det har alltid varit jag som varit drivande. Mannen har inte protesterat men jag har fått dra lasset. Denna gång protesterade dessutom mannen bestämt!
    Han ville att vi skulle sätta en deadline då vi helt gav upp. Han orkade inte med besvikelsen fler gånger sa han. Jag hade nog inte tänkt så mycket på vad han egentligen gått igenom känslomässigt dessa år. Han har ju bara försökt stötta mig!. Nu orkade han inte längre.
    Vi fick ta en ordentlig pratstund. Jag fick förklara att jag kan leva med barnlösheten i framtiden men bara om jag kände att jag försökt allt! Att jag inte ångrade mig i framtiden och funderade på att om jag bara hade försökt med det eller det, då kanske det hade funkat? Det skulle jag inte vilja. Vi fick göra en kompromiss.
    Han gick då med på att jag skulle få göra ett försök med egna ägg och immunbehandling i höstas och att om det inte funkade ett el två försök med äggdonation och immunbehandling. Till sommaren var det sen över, så sa vi. Så denna gång släpade jag helt klart med honom i processen. Han var mycket skeptisk och vågade inte tro ens då vi passerade v 12. Först när han fick se bebben på UL vågade han glädjas lite. Han hade helt klart stängt av allt för att inte bli besviken längre.  Nu är han så glad!!

Varje litet steg är ett steg framåt
  • myran6801

Lully, åh det du beskriver kunde vara jag och min man. Känner precis igen oss!!!!
    Tänk att man inte behöver vara ensam, fantastiskt att få stöttning! Tack för att du delar med dig! Kran

• finafina

Känner också igen mig i att vara den drivande, min man hejar på och lyssnar men är inte den som tar inisiativ eller gör reserch....när det gäller imunbehandling tycker han bara vi ska göra saker som är vetenskapligt bevisat...men massor med kärlek och mannen för mig men ibland tungt

om det finns några andra som också skulle vilja träffas framöver hojta gärna till och myran om ni vill och det funkar framöver när ni ses  och det känns ok att bjuda in ny säg  gärna till Hjärta kram

• Lully Hill
    myran6801 skrev 2012-03-18 19:38:47 följande:
    Lully, åh det du beskriver kunde vara jag och min man. Känner precis igen oss!!!!
    Tänk att man inte behöver vara ensam, fantastiskt att få stöttning! Tack för att du delar med dig! Kran
    Jag tror det här är väldigt vanligt! Vila dig lite nu och sök information om ditt problem, sök annan klink som kan hjälpa dig. När du har lite mer info eller något nytt kan du ta en pratstund med mannen, men vänta lite. Ge honom lite andrum. Män brukar inte prata om känslor så mycket och i dessa fall vill de bara stötta o skydda oss och inte belasta oss med sina bekymmer. De har heller inga FL vänner att prata med Han behöver lite lugn o ro en stund. Sedan pratar ni och ni kan säkert komma överens om något som känns bra för båda. Och då går du all in!   

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Snart lycklig

UL/VUL idag efter 4 sprutor tagna. Slemhinnan 8,3. Höger sida 4 äggbl, 11, 9, 9 och 7. Vänster sida 2 äggbl, 12 och 17. Dt är ju den på 17 som oroar mig. Enl sv Dr kan den vara tom. Enligt DK inga problem (jag antar att de struntar i den på 17). Ska börja m Orgalutran ikväll. Tur att jag gick t Dr imorse! En "gammal tjärring" som jag får nog vara helt nöjd med dt resultatet. Det är jag. Nytt UL/VUL på onsdag morgon. Tråkigt är att mannens senaste prov fr förra veckan inte heller hade några spermier, möjligen lite rester. Detta oroar mig!!! Jätterädd att dt inte ska finnas några vid uttaget ur testiklarna...... Han var låg idag. Kram.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF