• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Maryhe, vad skönt att höra att alla mina kiropraktorbesök inte varit i onödan. Hon säger oxå att dt är viktigt att justera ryggen. Jag har problem med ryggen sedan länge tillbaka, och kiropraktorn kan nog köpa ngt dyrt f alla mina pengar. Blivit lite bättre de senaste månaderna. Var och justerade i tisdags inför helgens bravader. Kram på dig.

• Snart lycklig

Precis, dt är verkligen nästan alltid negativ energi i samtalen fr min syster, enäggstvilling dessutom. Känner som du beskriver, bättre att inte prata. Ska försöka hålla samtalen mkt korta........

• Snart lycklig

Maryhe, vad duktig naprapaten verkar vara. Fy vad ont dt låter. Bra att du får hjälp och bra hjälp dessutom.

• Nefernefer
    Maryhe: Vilken oväntad info! Det måste kännas som ett hinderlopp med förbundna ögon. Överallt, där man minst anar det, finns det konstiga saker som måste åtgärdas för att lyckas.

Hoppas att naprapaten har löst dina problem, och att din FET lyckas nu. :)
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Nefernefer

Angående kosttillskott så verkar den mikroniserade DHEA:n från DHEA.com inte ge några biverkningar att tala om. Hoppas då bara att det inte är sockerpiller. ;)

Antagligen så var det 7-KETO DHEA:n som störde sömnen, trots att jag testade så låg dos, fastän jag trodde att det var melatoninet. Nu med mikroniserat DHEA så sover jag inte sämre än vanligt, även om melatoninet (eller Inofolic?) är kraftigt vattendrivande, så att jag måste upp på natten.

Allt påverkar dock kroppen, och jag känner mig lite omtöcknad.

I övrigt kör jag alltså på med akupunktur.

Och väntan på nästa försök är tidvis olidlig.

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Snart lycklig

Rapport från Danmark. Vi är lite i chock! Mannen fick idag lämna ett kontrollprov innan tänkt urplock ur testiklarna. Det visade sig att spermaprovet var helt suveränt som de sa. 21 miljoner och allt såg bra ut. Vi behövde inte ens göra ISCI om vi inte önskade det. Läkaren tyckte dock som vi att med vår historik så ska vi göra det ändå, vilket känns skönt. (De har inte blandat ihop proven, som vi lite lätt skämtade om.) Vi har tidigare fått höra att dt kan variera fr dag till annan, men inte så här..... Han har ju inte fått fram ngt sedan i julas o dessförinnan vet inte på hur länge. Senaste kända gången är i maj/juni. Aldrig vid några IVF heller. Alltid använt fryst. Nu första gången m färsk. Vi fick ut 6 ägg och det känns naturligtvis oxå jättebra. Jag vet dock inte hur kvalité och mognad är på dem. (Dt måste väl vara bra f en sån gammal tant som jag, sa jag. Hon frågade då hur gamnal jag är o jag svarade 45. Va, dt trodde jag verkligen inte, sa hon, hi hi.) Om allt går bra akupunktur o återföring på måndag. AHA blir dt. Jag snappade aldrig namnet på dagens läkare, men jag tror dt var Sten. Allt över på 50 minuter. Alla jättegulliga. Vi båda tyckte dt var skönt att allt gick snabbt o så odramatiskt till. Lite blödn o lite ont. Vilar nu. Kram

• Snart lycklig

Nefernefer, vad skönt om du börjar må bra av DHEA, Inofolic och melatoninet. Personligen mår jag jättebra av dem. Kram.

• callimero

Grattis till fantastiskt resultat Snart lycklig! Vilken otroligt härlig överraskning med så bra antal simmare också! (Vi har ju grav manlig faktor men tyvärr har det varit mer eller mindre samma varje gång.) Hoppas på fin befruktning nu! Så spännande. Jag tog akupunktur efter återförandet vilket var väldigt skönt.

Maryhe - vad du går igenom! Men det låter som om du hamnat i väldans kunniga händer. Tänk hur komplext allt är och hänger ihop i kroppen. Om man lyssnar på våra ivf-läkare här så är livmoder-äggstockar en isolerad ö i kroppen och inget påverkar enligt evidensbaserad fakta som det så fint brukar heta. Ja med viss erkännande av sköldkörtel då kanske.

Kram på er alla.

• Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2012-03-24 13:56:53 följande:
    Rapport från Danmark. Vi är lite i chock! Mannen fick idag lämna ett kontrollprov innan tänkt urplock ur testiklarna. Det visade sig att spermaprovet var helt suveränt som de sa. 21 miljoner och allt såg bra ut. Vi behövde inte ens göra ISCI om vi inte önskade det. Läkaren tyckte dock som vi att med vår historik så ska vi göra det ändå, vilket känns skönt. (De har inte blandat ihop proven, som vi lite lätt skämtade om.) Vi har tidigare fått höra att dt kan variera fr dag till annan, men inte så här..... Han har ju inte fått fram ngt sedan i julas o dessförinnan vet inte på hur länge. Senaste kända gången är i maj/juni. Aldrig vid några IVF heller. Alltid använt fryst. Nu första gången m färsk. Vi fick ut 6 ägg och det känns naturligtvis oxå jättebra. Jag vet dock inte hur kvalité och mognad är på dem. (Dt måste väl vara bra f en sån gammal tant som jag, sa jag. Hon frågade då hur gamnal jag är o jag svarade 45. Va, dt trodde jag verkligen inte, sa hon, hi hi.) Om allt går bra akupunktur o återföring på måndag. AHA blir dt. Jag snappade aldrig namnet på dagens läkare, men jag tror dt var Sten. Allt över på 50 minuter. Alla jättegulliga. Vi båda tyckte dt var skönt att allt gick snabbt o så odramatiskt till. Lite blödn o lite ont. Vilar nu. Kram
    Stort grattis till er båda! Härligt! Det låter som det skulle vara din tur nu!! Jag gjorde också AHA och akupunktur!
    Har du tagit något särskilt kosttillskott nu? Med tanke på ditt fina äggresultat? Kram
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Maryhe skrev 2012-03-23 22:40:06 följande:
    Jag var på naprapat behandling idag. Han skulle egentligen ge mig en shiatsu behandling (han är även zonterapeut) men efter en första titt så ändrade han sig. Han sa att hela min rygg och axelpartier var snett (han lät min sambo se) och tryckte på den 3:e kotan nerifrån, där jag har mitt diskbråck. Det gjorde "j-vligt ont!) Han sa att jag hade ett stort problem med min vänsterfot, som gett en inflammation i kotan samt problem med hela ryggraden.

Vet inte om ni kommer ihåg att jag stukade foten rejält innan mitt första ÄP. Han lät min sambo se skillnaden mellan mina båda fötter och han var förundrad över att min zonterapeut inte märkt det. Vänster är fortfarande svullen och hålfoten har sjunkit ner, liksom kollapsat. Jag har känt att foten varit "lös".

Han sa att problem med den 3.e kotan ofta ger missfall och fertilitetsproblem. Kraftiga eller/och oregelbundna menstruationer. (Jag fick även läsa det själv på en stor plansh) Han tyckte inte att det var konstigt att jag fick missfall ett par veckor efter att jag stukat foten. 
    Det ger även problem med förstoppning. men mycket av problemen hänger säkert inte bara ihop med att jag stukat foten. Enligt magnetröntgen som gjordes ½ år tidigare fotstukningen visade redan då på diskbråck. men stukningen har förvärrat problemet och inflammerat hela partiet.

I alla fall så bröt han rätt foten(fy f-n säger jag vilken smärta), och han bröt rätt rygg och axlar. Vilka smällar! Hela tiden fick min sambo se skillnaden och han var riktigt imponerad!

Har nu fått rådet att köpa andra skor att gå i på jobbet. Jag använder mina löparskor och det är helt fel! De ska BARA användas till löpning, inte ens till promenader! Jag måste ha ett par skor som är högre baktill för att komma tillrätta med mina ryggproblem.

Han sa att om man har problem med att bli gravid och även har ryggproblem så är det värt att gå till någon som kan justera ryggen.

Efter behandlingen var jag på VUL inför FET. Frågade då gynekologen om det kunde stämma detta med 3:e kotan och missfall eller svårigheter att bli gravid. Absolut sa hon.

I morgon zonterapi igen, då ska jag fråga henne om hon inte lagt märkte till hur olika fötterna var...
    Hon har i alla fall fått igång min mage så jag fortsätter att gå hos henne. Den andre är så populär så nästa tid han hade för mig var i maj... 
    Maryhe- Lyckat till hoppas det blir FET! Kram
    Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden 45 år och planerar IVF