• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • finafina

snart lycklig, jag tog först 5 mg av pred och öka sedan till 10 efter ET med tog jag från ET och då tog jag 16 mg i 3 dagar och sedan 8 i 2 dagar... detta fick jag av CFC

Kram och lycka till håller tummarna Hjärta 

• Snart lycklig

Tack söta ni för lyckönskningar. De behövs. Igår togs ägglossn-sprutan på en toalett i Kaknästornet. Kundträff m jobbet. Parerade färd t Apoteket, sprutor på em med pauser och bussfärd. Logistiken var svår att få ihop igår, men dt gick t slut. Smuttade mkt sparsamt på bubbel och lite rött vin. Hoppas dt inte skadat ngt. Åker t DK ikväll. Akup på em. Kramar.

• finafina

Åh vad spännande snart lycklig håller tummar och tår för dig det kommer säkert att gå jätte bra!!!

Själv vägde jag mig och har gått upp Vad faaaan känner mig sjukt stressad har inte varit ute och gått lika mycket denna vecka men inte ätit onyttigt eller nåt sånt... Men märker om jag äter ute mycket som det lätt blir så går jag inte ner...

Kram på er

• myran6801

Snart lycklig, lycka till i Danmark! Jag skall tänka på dig hela helgen!!!!! Berätta ska ni stanna över helgen eller åker du fram och tillbaka över helgen.

kram kram Hjärta

• myran6801
    myran6801 skrev 2012-03-23 13:40:48 följande:

Snart lycklig, lycka till i Danmark! Jag skall tänka på dig hela helgen!!!!! Berätta ska ni stanna över helgen eller åker du fram och tillbaka över helgen.

kram kram Hjärta

över dagen ....skulle det såklart vara!
  • Snart lycklig

Gulliga ni, stannar över helgen. Mannen måste dock åka iväg emellanåt, då han har några åtaganden i södra Sverige under helgen, men dt går ju bra. Kram kram!!

• Snart lycklig

Jag måste bara säga fr mitt hjärta, att ni alla är fantastiska! Jag känner mig så förstådd, och känner er värme. Jag känner, hoppas, lider och gläds med er alla. Hade nyss ett tråkigt samtal med min syster. Hon mest suckade och ojjade sig f att dt blir en jobbig period igen. Alltså dt är jag och min behandl som är dt jobbiga och irriterande f henne. Nu blir dt jobbigt o oroligt f henne när dt ringer, hon förväntar sig att dt är tråkiga saker o besked. Då blir dt jobbigt f henne med. Självklart förstår jag att hon påverkas, men känslan av att nu åsamkar jag henne problem som hon tycker är jobbigt. Dt är inte så att hon säger detta förstående och medlidsamt, utan mkt irriterat o suckande. Jag vill tillägga att hon har tre barn. Jag blir faktiskt ledsen. Dt enda snälla hon sa var att jag ska höra av mig när jag vet hur dt går i morgon, både f mig o mannen. Hon sa inte ens lycka till......, utan tjatade mest om att hon var så trött o orkade inte prata (dt var hon som ringde). Kändes som hon var arg på mig hela samtalet. Jag försöker vara positiv, må så bra jag kan, och ta en dag, ett steg i taget. Detta stjälper mer än hjälper. Usch vad tråkigt! Detta är ju naturligtvis min syn på dt hela, men dt är precis så jag känner. Jag beter mig inte så här mot henne, utan lyssnar alltid i sätter mig in i alla viktiga o oviktiga sammanhang som rör barnen, som f ö nästan är dt enda hon pratar om. (Jag tycker jättemkt om mina gudsöner, tro inte annat.) Skönt, nu har jag skrivit av mig lite. Sorry för neg. Varma kramar t er! 

• Maryhe
    Snart lycklig skrev 2012-03-23 20:58:19 följande:
    Jag måste bara säga fr mitt hjärta, att ni alla är fantastiska! Jag känner mig så förstådd, och känner er värme. Jag känner, hoppas, lider och gläds med er alla. Hade nyss ett tråkigt samtal med min syster. Hon mest suckade och ojjade sig f att dt blir en jobbig period igen. Alltså dt är jag och min behandl som är dt jobbiga och irriterande f henne. Nu blir dt jobbigt o oroligt f henne när dt ringer, hon förväntar sig att dt är tråkiga saker o besked. Då blir dt jobbigt f henne med. Självklart förstår jag att hon påverkas, men känslan av att nu åsamkar jag henne problem som hon tycker är jobbigt. Dt är inte så att hon säger detta förstående och medlidsamt, utan mkt irriterat o suckande. Jag vill tillägga att hon har tre barn. Jag blir faktiskt ledsen. Dt enda snälla hon sa var att jag ska höra av mig när jag vet hur dt går i morgon, både f mig o mannen. Hon sa inte ens lycka till......, utan tjatade mest om att hon var så trött o orkade inte prata (dt var hon som ringde). Kändes som hon var arg på mig hela samtalet. Jag försöker vara positiv, må så bra jag kan, och ta en dag, ett steg i taget. Detta stjälper mer än hjälper. Usch vad tråkigt! Detta är ju naturligtvis min syn på dt hela, men dt är precis så jag känner. Jag beter mig inte så här mot henne, utan lyssnar alltid i sätter mig in i alla viktiga o oviktiga sammanhang som rör barnen, som f ö nästan är dt enda hon pratar om. (Jag tycker jättemkt om mina gudsöner, tro inte annat.) Skönt, nu har jag skrivit av mig lite. Sorry för neg. Varma kramar t er! 
    Usch! Det låter som min mamma... Hon var också så där. Hon tänkte alltid på hur dåligt hon mådde. Jag bodde med en man som misshandlade mig psykiskt och fysiskt i flera år. Gick i KBT terapi för att orka ta mig ur. Men den som mådde sämst var min mamma. 

Allt jag gjorde i mitt liv fick henne att ligga vaken på nätterna och tycka synd om sig själv. 
    Min mamma mådde väldigt dåligt psykiskt och var manipulativ. Fick mig alltid att känna skuldskänslor.

Försök att inte lyssna. Avsluta samtalet du så fort du kan för att hon inte ska mata dig med negativ enegi. Det fick jag lära mig av min terapeut.

• Maryhe

Jag var på naprapat behandling idag. Han skulle egentligen ge mig en shiatsu behandling (han är även zonterapeut) men efter en första titt så ändrade han sig. Han sa att hela min rygg och axelpartier var snett (han lät min sambo se) och tryckte på den 3:e kotan nerifrån, där jag har mitt diskbråck. Det gjorde "j-vligt ont!) Han sa att jag hade ett stort problem med min vänsterfot, som gett en inflammation i kotan samt problem med hela ryggraden.

Vet inte om ni kommer ihåg att jag stukade foten rejält innan mitt första ÄP. Han lät min sambo se skillnaden mellan mina båda fötter och han var förundrad över att min zonterapeut inte märkt det. Vänster är fortfarande svullen och hålfoten har sjunkit ner, liksom kollapsat. Jag har känt att foten varit "lös".

Han sa att problem med den 3.e kotan ofta ger missfall och fertilitetsproblem. Kraftiga eller/och oregelbundna menstruationer. (Jag fick även läsa det själv på en stor plansh) Han tyckte inte att det var konstigt att jag fick missfall ett par veckor efter att jag stukat foten. 
    Det ger även problem med förstoppning. men mycket av problemen hänger säkert inte bara ihop med att jag stukat foten. Enligt magnetröntgen som gjordes ½ år tidigare fotstukningen visade redan då på diskbråck. men stukningen har förvärrat problemet och inflammerat hela partiet.

I alla fall så bröt han rätt foten(fy f-n säger jag vilken smärta), och han bröt rätt rygg och axlar. Vilka smällar! Hela tiden fick min sambo se skillnaden och han var riktigt imponerad!

Har nu fått rådet att köpa andra skor att gå i på jobbet. Jag använder mina löparskor och det är helt fel! De ska BARA användas till löpning, inte ens till promenader! Jag måste ha ett par skor som är högre baktill för att komma tillrätta med mina ryggproblem.

Han sa att om man har problem med att bli gravid och även har ryggproblem så är det värt att gå till någon som kan justera ryggen.

Efter behandlingen var jag på VUL inför FET. Frågade då gynekologen om det kunde stämma detta med 3:e kotan och missfall eller svårigheter att bli gravid. Absolut sa hon.

I morgon zonterapi igen, då ska jag fråga henne om hon inte lagt märkte till hur olika fötterna var...
    Hon har i alla fall fått igång min mage så jag fortsätter att gå hos henne. Den andre är så populär så nästa tid han hade för mig var i maj... 

Svar på tråden 45 år och planerar IVF