• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • janeayre

Nu har kliniken ringt, och det blir äggplock på måndag. Det känns sådär. Frågade flera gånger om folliklarna inte kunde ägglossas för tidigt eller bli för stora. Men nej, nej...nu ska jag fortsätta med fostimon och orgalutran fram tom fredag kväll, på lördag kväll tar jag min ovitrelle och sedan på måndag är det äp och onsdag insättning. Jag hoppas på det bästa, och kan inte göra annat än att slappna av nu. Kommer behöva ta semester på onsdag. Onsdag är egentligen en viktig jobbdag, men vad gör man, ivf går först just nu.

Jag måste bara fråga er som har en partner och inte gjort insemination på egen hand. Har er partner förstått hur en IVF fungerar, och vad alla sprutor och ultraljud är till för?

• An onym

Ny fråga från mig.
    Menopur vad för storlek på kanyler och sprutor fick ni? Vet ni om det kan bli fel storlek?
    Och var ni under läkaruppsikt första gången ni tog Menopur?

• Hunlan

Jag har två barn som är födda 00 och 02. Jag fick dom lätt. jag 42 år. Vi planera ett tredje barn nu. Vi har fösökt sedan Juli-12. har ättit folsyra ganska länge nu. Har haft regelbunden mens. Den har över en gång. har regelbunden kotakt med BM och hon anteckana. Enligt henne så får jag träffa en läkare nu i Juni.13 då har vi ju försökt ett år. Chansen finns ju kvar. Har ju försökt plnaer in min ägglossnig ändå lyckas vi inte. Ska jag hoppa över i natt och tar det i morgon natt eller. vad jag har hört att man ska har sex var tedje dag stämmer detta.   Räckte det att man hade sex torsdag och lördag om det ska tar sig?

ÄL: 19/1 BIM 5/2 FD: 19-23/1-13.
  • Uppåt

Janeayre: du får lita på kliniken men visst låter det som om att en av folliklarna är bra stor nu. CFC går ju att åka till på lördagar också vilket är en fördel. Ang din andra fråga om vad ens partner vet och inte vet, jag har förklarat och hoppas att han har förstått. En annan sak: var beredd på pappersecxercis när du kommmer till kliniken. På CFC skulle man ta ställning till om man vill frysa ner ägg, donera, slänga ,man skulle godkänna massa saker osv. DE var lite struliga där och det tog en stund innan de kunde hitta papper på svenska (man vill ju gärna ha sitt eget språk när man ska skriva under saker).

• janeayre

Uppåt: bra att veta, då ska jag se att vara i god tid. har bokat flyg och boende nu.
    Känner mig så uppsvullen i magen, det liksom kluckar lite då och då. Samlar man på sig vätska av medicinerna månne tro?

Hoppas det går bra för er andra. Kul att du hörde av dig Woo.

• Pippi70

Hej! Spännande janeayre och woo!! Lycka till med era ÄP. Jag läser och håller mig uppdaterad.

Anonym: jag ska börja spruta nu på lördag. Ska ta 375 menopur och 150 gonal f. Jag ska ta dem var för sig inte blanda i samma spruta. Jag fick sprutor med menopuret i förpackningen. Vet inte vad de är för stl men de är smala och små..

Det är min första IVF och även den sista.. Jag försår dig uppåt fullständigt med dina tankar..

Min man och jag har redan bestämt att vi inte kan ägna mer pengar och framförallt tid på IVF med dåliga odds, men måste testa iallafall en gång för sinnets skull.

Sen lägger vi alla våra besparingar på ÄD istället.

Eftersom jag har tre genetiska barn men min man har inga så känns det helt rätt!

Kram på er!

• Lully Hill
    woo skrev 2013-01-23 14:06:03 följande:
    Hej alla tjejer o välkomna alla nya kämpar!

Lully hur mår lillprinsen?

Maryhe är du här och läser hör av dig har ju massa grejer till dig är du i Sverige snart kan vi ses så jag kan lämna dom till dig?

Snart L vännen hur är det?

Myran hur mår du?

Callimero hur är det?

Finafina hur mår du och hur går det för dig?

För att inte glömma nån så hoppas jag att ni alla mår bra var ni än är i livet!

Har haft en lång behövlig paus från allt surfande ang IVF barnlöshet m.m för det blev lite mycket..
    Jag har sedan sist 2 trista försök det sista var katastrof kom inte ens till ET.

Kanske är jag galen som än än gång kastar mig på ett nytt försök men skam den som ger sig och tiden är knapp som vi alla vet när man är över 45.....

Men igång är jag igen ÄP Fred gjorde alla VULen på CFC denna gång lite skillnad på upplägget var det med mot dom sista 4ggr.

Kram på er allesammans
    Hej alla vänner,
    Jo jag är här ibland och kikar! Allt är bra med oss och lille Erik växer och mår bra. Jätteförkyld just nu bara.
    Jag börjar fundera i banorna att testa ett syskonförsök till våren. Jag vet jag är inte klok. Men vi har ingen släkt alla är döda och Erik har gamla föräldrar. Det vore roligt för honom med ett syskon. Och så vill vi ju ha ett barn till förstås.
    Jag har fått ont i lederna efter graviditen så jag har kämpat med det och hoppats på att bli bättre. Men det får jag skita i i så fall för jag har inte mer tid på mig. I vår är nog sista chansen. 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • myran6801

Lully, tycker du är tuff och stark som tänker sätta igång igen. Håller tummarna hårt! Go for it! Kram

• myran6801

Liten uppdatering från mig kära vänner.
    Jag väntar på att mitt hcg värde skall gå ner på noll efter X och mf. Kämpar med att få läkarna att göra en ordentlig efterkontroll för enligt dem är det ok när värdet nått noll. För mig är det inte det, jag vill att en Gyn kollar och diskuterar hur man kan undvika att detta händer igen vid ett eventuellt nytt försök. Men som ni alla vet är anses man uråldrig och knäpp som önskar sig ett barn i vår ålder! Har iallafall bokat en tid hos en privat Gyn nästa vecka efter idogt letande efter en ny då den jag brukar gå till är på långledighet. Vi har 3 små frysisar kvar i Spanien men vi får se om vi orkar gå igenom en behandling till. Utomkveds var förfärligt! Att lycka över ett plus så snabbt kan vändas till olycka, fy bubblan.
    Kram

Svar på tråden 45 år och planerar IVF