• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Uppåt

Janeayre: ursäkta, läste slarvigt, du ska till Finland. Hur kommer det sig att du valde det och inte Danmark?

• janeayre

Idag på andra sprutdagen, slant jag lite med den andra sprutan, så allt kom inte in, men jag vet inte hur mycket som inte kom med. Använder ni 1 spruta för varje Fostimon flaska eller kan man göra 300 ie i en spruta?

Behöver ta ett hepatitprov B och C (hade blivit miss i kommunikationen med kliniken), men det var inte så lätt att få till det, men på ngt sätt får det gå.

Ska  börja med orgalutran på söndag, sedan ultraljud på måndag. Känns som om det inte skulle visa något.

Uppåt: Varför det blev Finland vet jag inte riktigt, men jag letade runt och hade inte hittat den här tråden ännu. Jag var där förra året för ett första besök, och sedan kändes som jag etablerat en kontakt där, och därför fortsatte jag med dem. Nästa gång kanske det blir Danmark, om jag inte gör äggdonation.

Medicinerna fanns alla på apoteket Scheele. Jag använde mig av Apotekets hemsida, där man kunde söka rätt  på medicinen och förbeställa den.

Det som är bökigt tycker jag är att när man ringer runt är det svårt att få hjälp, lätt att bli ifrågasatt.

Har hittills inte mått dåligt av medicinen, men jag hade rätt konstiga drömmar i natt...

• Uppåt

Janeayre: tråkigt att bli ifrågasatt. Jag hämtade ut mina mediciner på ett annat apotek men träffade alltid samma gulliga tjej. Hon var väldigt engagerad. Jag använde inte fostimon. En spruta räckte två gånger.

• janeayre

Imorgon ska jag göra det första ultraljudet, nervös. Vad är det egentligen man förväntas se? Antal folliklar? Börjar med Orgalutran ikväll.

Lite rädd för dåligt resultat.

• Uppåt

JAneayre: man kollar antalet folliklar, man kollar om något har hänt och hur många som växt till sig, om en tex verkar dra ifrån.

• janeayre

Tack, tack. Nu har jag lyckats få göra hep b och c, men svaret kommer tidigast onsdag el torsdag....

Inte så bra. Är lite orolig för att jag ska ägglossa spontant, känns som jag har ägglossning på gång....eller är det en effekt av medicinerna?

Ultraljudet visade flertal antralfolliklar  (såg ut som ungefär 3 på skärmen) varav den största var 16 mm (såg mkt större ut än de andra). Jag är på dag 6 i min stimuleringscykel och på 7 eller 8 (var svårt och veta om det var spottings eller mens) efter mensstart. Vad jag förstår så är det bra om det finns fler folliklar som är större.

Kan man göra ägglossningstest eller visar de fel pga medicinerna? Tack för hjälp med svaren!!!

• mba12
    janeayre skrev 2013-01-21 14:25:47 följande:
    Tack, tack. Nu har jag lyckats få göra hep b och c, men svaret kommer tidigast onsdag el torsdag....

Inte så bra. Är lite orolig för att jag ska ägglossa spontant, känns som jag har ägglossning på gång....eller är det en effekt av medicinerna?

Ultraljudet visade flertal antralfolliklar  (såg ut som ungefär 3 på skärmen) varav den största var 16 mm (såg mkt större ut än de andra). Jag är på dag 6 i min stimuleringscykel och på 7 eller 8 (var svårt och veta om det var spottings eller mens) efter mensstart. Vad jag förstår så är det bra om det finns fler folliklar som är större.

Kan man göra ägglossningstest eller visar de fel pga medicinerna? Tack för hjälp med svaren!!!
    Lycka till och berätta hur det går.
  • Uppåt

Sa inte den som gjorde UL hur det såg ut? svårt för dig att avgöra.....vid mitt första försökt hade jag en som drog iväg efter första UL, och efter typ kanske nio dagar avbröt vi och jag ägglossade efter två dagar, jag var sängliggande den dagen, det var helt annorlunda än vanliga äl, antagligen för att folliken var rätt stor eller så kanske fler lossade. vet ej om du kan gör äl-test.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF