• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • janeayre

Nja, hon skrev att hon sett ett flertal och att den största var 16 mm. Ska göra UL igen på onsdag. Kanske någon mer van vid IVFgör det då. Ska be dem mäta alla folliklar. Fick ett papper med resultatet och tänkte inte då på att storleken inte var angiven och hur många. Uppåt: Avbröt du behandlingen bara för att follikelantalet inte var tillräckligt stort eller var det av ngn annan anledning? Är det rimligt att göra IVF med 3-4 folliklar, eller är det för litet eller beror det på storleken? Kollade idag med ägglossningstest och det visade inte positivt. Ska fortsätta med Fostimon och Orgalutran t om imorgon kväll åtminstone. Då är jag på cykeldag 8 eller 9. Ett äggplock på fredag vore inte så dumt om det gick vägen.

• Hunlan

Jag har två barn som är födda 00 och 02. Jag fick dom lätt. jag 42 år. Vi planera ett tredje barn nu. Vi har fösökt sedan Juli-12. har ättit folsyra ganska länge nu. Har haft regelbunden mens. Den har över en gång. har regelbunden kotakt med BM och hon anteckana. Enligt henne så får jag träffa en läkare nu i Juni.13 då har vi ju försökt ett år. Chansen finns ju kvar. Har ju försökt plnaer in min ägglossnig ändå lyckas vi inte.
    Ska jag hoppa över i natt och tar det i morgon natt eller. vad jag har hört att man ska har sex var tedje dag stämmer detta.   Räckte det att man hade sex torsdag och lördag om det ska tar sig?

ÄL: 19/1 BIM 5/2 FD: 19-23/1-13. 22/1 är mest blå. Ägglossningskalendern.ÄL: 19/1 BIM 5/2 FD: 19-23/1-13.
    ÄL: 19/1 BIM 5/2 FD: 19-23/1-13.
  • Uppåt

Janeayre: Jag avbröt eftersom det bara var två folliklar som var något att tala om, då tyckte gyn att jag lika gärna kunde köra hemmaförsök, det gjorde vi men det blev inget. Min gyn tyckte att man i alla fall bör ha minst tre jämnstora folliklar för att det ska vara värt pengarna, 16 mm tycker jag låter rätt mycket, de ska väl vara 17 mm cirka när man tar äl-sprutan, då hinner de växa lite till innan ägguttag. Problemet är om en är mycket större hinner den bli så stor att den antagligen släpper. Ja, alltså jag är ingen expert, men det är ungefär så jag förstått det och det låter ju rätt rimligt.

• janeayre

Uppåt: Imorgon ska jag på ultraljud igen, så sedan får vi se vad som ska göras. Svårt läge. I min ålder är det inte bara att vänta känns det som. Dessutom är nästa ingen bra period, det blir svårt att få till det. Så det är bara hoppas att den största äggblåsan inte har rymt sin väg. Det är så mycket som kan hända....Känns också som jag har svårt att hålla kvar ett embryo, har ju en automimmun sjukdom som jag behandlas för, den kan nog påverka.
    Ska göra AHA vid äggplocket tänkte jag, om det blir läge för det.

Har funderat på om jag ska äta prednisolon, läkaren i Finland tycker inte det, men jag undrar om det kan underlätta. Har du provat Prednisolon? Och hur ser ditt TSH ut, som nämndes i ett tidigare inlägg? TSH är ett enkelt prov som kan tas hos husläkaren).

Var spontant gravid i april förra året, men fick  missfall.

Nästa steg är väl äggdonation egentligen. Har inga barn sedan tidigare, så det är väl värt ett försök kanske. Det var ju inte riktigt såhär jag tänkt mig att saker och ting skulle gå. Men man styr inte alltid över sin kropp och sitt liv.

• janeayre

Hunlan: I vår ålder är det inte helt lätt. Det finns många faktorer som spelar in. Vad gäller IVF så kan du försöka läsa dig till vilka svenska kliniker som kan tänkas ta emot dig. Utomlands finns det kliniker som tar emot till 45. Det är nog viktigt att du får ta lite prover och även din man tar prov. Har barnmorskan gjort ett ordentligt ultraljud på dig? Det bör göras av en gynekolog för att se eventuella myom eller andra avvikelser. Vad gäller sexet har jag hört att det är bara att göra det så mycket det går under ägglossningsperioden, och speciellt på "peak day".

• Uppåt

Janearye: JAg har ju bestämt mig för att ine fortsätta försöka med IVF, men följer ändå den här tråden. Jag tog de prover man måste göra inför första omgången, vet ej om sköldkörteln var inkluderad, men jag tror faktiskt det nu närj ag tänker efter, hur som helst gjorde jag det för två år sedan och det fanns inget problem.
    jag har ett barn sedan tidigare så jag kan bli gravid men när vi tog itu med att försöka få ett syskon har det inte velat sig.
    Hela den här grejen med ivf kändes krånglig och väldigt dyrt förstås. Man ska väl inte prata om pengar i sammanhanget, men det är ju en faktor som inte går att blunda för, särskilt när chanserna ändå inte är så stora, sen kan jag ju inte veta om den cykeln där ÄP och ET skedde var en dålig cykel. You never know, och en gång är ingen gång och allt det där, men jag har bestämt mig för att det får vara bra så här, det går lite upp och ner, men för det mesta är det okej. Det enda som grämer mig lite är att jag inte ens fick några ägg till frysen. Det hade varit skönt och känts som mer fair play om jag fått i alla fall en chans till utan att behöva betala multum.
    Lycka till i dag med UL.

• janeayre

Uppåt: Jag tror vi är nästan lika gamla har jag räknat ut...Det är ju llte annorlunda när man redan har ett barn med den partner man lever med. Även om det är en sorg att inte kunna ge ett syskon om man vill det. Förstår att du beslutat att inte gå vidare. Det kostar inte bara pengar utan det kräver att man har möjlighet att snabbt ta ledigt från jobbet. Resor, och letandet efter läkare som kan hjälpa till tar också tid.

Jag räknar nog inte med några ägg till frysen. Är rädd för att äggen ska vara av alltför dålig kvalitet eller blåsorna tomma.

Idag var jag på ultraljud igen, på cd 9 eller 10 (tror nog att det är 10 egentligen). Det visade att jag hade 4 folliklar i min ena äggstock 4, 15,16 och 17 mm. Slemhinnan var 10 mm. Så det ser väl okej ut för att vara i min ålder, nu är jag bara rädd för att jag ska hinna ägglossa spontant....känns som det är på gång. Bestämt mig för att ta det lugnt idag. Jag hoppas att de kan göra ett äggplock på fredag. Gissar att de har stängt över helgen. Brukar ha rätt bra koll på min ägglossning annars: har läst lite på den här länken:www.woomb.org/bom/lit/teach/cyclevars1.html

• Uppåt

JAneayre: Men om du ska göra ÄP på fredag måste du kanske nästan ta orgalutranen i kväll? Har du inte fått besked från kliniken? CFC ringde och gav mig besked när de fått värderna från min gyn. tre folliklar är väl jättebra!, och det låter väl som att du borde göra äp snart. Den fjärde är väl inget att räkna med.
    Och ja, det är meckigt med resor och sånt, jag hade grym tur som hade tagit ledigt just de två dagar jag var tvungen att vara i väg, trodde nästan det var ett gott omen.....men icke.

• woo

Hej alla tjejer o välkomna alla nya kämpar!

Lully hur mår lillprinsen?

Maryhe är du här och läser hör av dig har ju massa grejer till dig är du i Sverige snart kan vi ses så jag kan lämna dom till dig?

Snart L vännen hur är det?

Myran hur mår du?

Callimero hur är det?

Finafina hur mår du och hur går det för dig?

För att inte glömma nån så hoppas jag att ni alla mår bra var ni än är i livet!

Har haft en lång behövlig paus från allt surfande ang IVF barnlöshet m.m för det blev lite mycket..
    Jag har sedan sist 2 trista försök det sista var katastrof kom inte ens till ET.

Kanske är jag galen som än än gång kastar mig på ett nytt försök men skam den som ger sig och tiden är knapp som vi alla vet när man är över 45.....

Men igång är jag igen ÄP Fred gjorde alla VULen på CFC denna gång lite skillnad på upplägget var det med mot dom sista 4ggr.

Kram på er allesammans

• An onym

Hej Ni som använt Gonal F och Menopur samtidigt. Har ni blandat dem i samma spruta? Hur gjorde ni då? Gonal F är ju bara förifylld. Ingår det spruta till Menopur? Tacksam för hjälp

Svar på tråden 45 år och planerar IVF