• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Tima68, du kan också vända dig till Life Clinic i Athen. Dr D hänger inte upp sig på ålder, utan på hur allt ser ut f din ålder, har du förutsättningar, "pigga" organ etc, finns efter undersökning chans att du blir mottagen. Har du dessutom immunologiska problem får du även hjälp med det, då Dr D är expert på området. Kolla in tråden " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Lycka till från en ännu äldre medsyster!

• Snart lycklig

Hunlan, välkommen i tråden! Ang samlagsfrekvens vid naturlig cykel o ägglossning, är jag ingen expert. Varannan, var tredje dag rekommenderas väl, men kanske varje dag precis vid ägglossning. Om dt finns kända faktorer som visar lite sämre spermier kanske man inte i alla fall ska köra flera ggr per dag, vilket man naturligtvis själv gjort ibland i ren desperation.....

• woo

Hej tjejer!

TyckOmmig tråkigt att höra att det inte gick vägen...

Liten uppdatering.

Sa visst fel sist det var 6 ägg men efter kollen på status så var det bara 3 dock bästa scoore så
    embryologen och Svend ansåg att dom har det "bäst hos mamma" så än en gång är jag nu ruvare...
    detta blir 8de gången eftersom jag inte ens kom till ET förra fösöket.

Konstigt hur ojämna cykler kan vara förra gången bara 1 blåsa 1 ägg inget ET.
    Fast sådan utång har det aldrig blivit innan vet ej om det var annan kvalitet på Menopuren var det för att jag började på SD4 med Orgalutranet ja jag har ältat det mycket med mig själv men har nu släppt det.

Snart L hur går det för dig med insamlingen?

Kram på er! {#emotions_dlg.flower}

• janeayre

Uppdatering: Det gick åt pipsvängen. Hade 3 stora äggfolliklar (alla över 20 mm)med ägg i alla, den fjärde follikeln var för liten, men bara 1 ägg var tillräckligt bra för att befruktas, men det utvecklades inte som det skulle. Så var det med det. Jag visste att det kunde hända. Blev väldigt ledsen och arg över min kropp när jag fick reda på det. Hade sedan samtal med labanalytikern och läkaren och de förklarade och visade mitt äggs befruktning. Blir också så ledsen för min partners skull, för han vill ju ha ett litet pyre med mig. Det är jobbigt att vara den som det är fel på.

Ska nu börja med DHEA har jag tänkt. Har ni upplevt några biverkningar, hur länge och hur mycket har ni tagit?

Sedan är dags att fundera över ny ivf eller äggdonation. Det är svårt att ge upp sina egna ägg trots allt. Men även med äggdonation är det ju inte heller säkert att det går vägen, även om chanserna är större.

Helt otroligt egentligen, trodde aldrig att jag vid min ålder skulle hålla på med IVF och annat, men livet blir inte alltid som man tänkt sig.

Apropå kliniker utomlands så finns det ett flertal som tar emot upp till och med 45, t ex i Danmark, Finland, Spanien och Lettland.

• TyckOmMig

En fråga till er som gjort IVF försök och månaden där efter-jag har haft riktiga hormonpåslag efter försöket med rejäla finnar som jag aldrig har annars och enorm ÄL känning maxutslag på fertilitetsmonitorn dag 12 idag tidigt för att vara min cykel är det så att kroppen minns att det ligger kvar på ngt vis?I augusti då vi körde förra försöket blev jag gravid på egen hand månaden efter...hmmm jag min kropp verkar reagera starkt och vi får väl hoppas på att ett under sker i sådana fall!!!Mitt i allt ihopa har jag samtal med CFC Dr Svend på torsdag om framtiden ingen som har planer på ÄD via deras klinik?AVA Riga åker vi till den 6/2 nästa onsdag för första samtalet börjar bli lite orolig så mkt kraft går åt att förbereda sig främmande språk mm plus att vi fått en käpp i hjulet på AVA Riga med psykologutlåtandet som vi inte riktigt löst då de ändrade sina regler där i somras och vill ha det oxså-lite knepigt att komma till rätt person där då de själva inte hänvisar ger den hjälpen trodde det skulle ingå då vi far dit nästa vecka onsdag!

• myran6801

TyckOmMig, jag frågade Svend om ÄD hos dem, men han sa att de hade så lång väntetid att han rådde oss att vända oss till någon annan klinik.

• TyckOmMig

myran6801-tack för upplysningen vi har blivit rådda att göra ÄD via dom redan i november 2012 men vi ville köra sista försöket med IVF innan det var för sent innan.Bra att se att han svarar olika och att man kan gardera sig då vi valde AVA Riga redan förra våren men så kom IVF försöken emellan hade/har bra värden men det har tagit på krafterna det vill jag lova.Även EA fundera vi på men är för dåligt insatt där ännu.Följer trådaran bitvis då man orkar ta sig upp ur sitt eget träsk.Har även följt dig och du är enormt starkt stor eloge till dig,efter detta misslyckade försöket har jag mått skit så långt nere trodde inte jag att man själv kunde nå då kan jag inte företställa mig dina problem.Styrkekramar till dig.

• myran6801

TyckOmMig, man klarar mer än man tror även jag måste erkänna att detta sista misslyckande verkligen tagit på krafterna.
    Kram

• janeayre

Apropå hormonpåslag. Ägglossningssprutan (ovitrelle) har givet effekt på hormonerna. Superpms/ägglossningssymptom, men det finns ju tyvärr inga ägg att hämta...

Svar på tråden 45 år och planerar IVF