• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Pippi70

Vad tråkigt janeayre att det inte gick bra:( tycker absolut att du ska äta dhea!!

Biverkningar verkar vara väldigt olika, vissa får fet hy, tappar håret, men blir pigga och mer stresståliga av det.

Jag har ätit det i ca tre månader nu( äter endast liten dos just nu pga att jag håller på med hormonbehandlingen.

Jag fick svårt att sova om jag tog de för sent på dagen. Ta inte sista tabletten efter 15.

Men annars har jag inte märkt någon skillnad alls.

Man ska ha ätit det i minst två månader innan IVF. Helst längre.

Hoppas du snart får kraft tillbaka för nya tag!! Kram !

• Pippi70

Tyckommig: ledsen att det inte funkade för er heller... Förstår att du känt dig ledsen och nere..

Jag vet att jag kommer bli väldigt besviken om jag inte lyckas klämma ut några ägg nu trots att vi redan har nästa plan klar för oss med ÄD.. Men man hoppas ju.. Annars hade man ju inte ens försökt!

woo: grattis till dina embryon!! Hoppas på ett stort plus för dig!!!

• Uppåt

Janeayre: tråkigt, tråkigt, låter precis som mitt försök.
    Och alla ni andra: Kämpa på.

• TyckOmMig

Pippi70-var blir ert försök med ÄD vilken klinik tänker ni satsa på?

Ja räddningen för att komma upp ur träsket är att ha en andra plan och kanske även en tredje då vi läser på om embryoadoption oxså.Klurigare att starta om till nya kliniker och andra sätt men så får det bli det går ju tydligen inte ens med IVF även om jag svarat bra på behandlingarna och är frisk för övrigt.Visst funderar vi på Dr D och Athen där har ju min ålder inget stopp än vad jag förstått men inte lika stora odds!Bara tiden/åldern som stressar mig mest och att allt ska översättas och tar på krafterna att sätta sig in i.Vill ju NU!Men det är väldigt skönt att FL finns bitvis och att så många delger sig sina erfarenheter även då man mår som sämst.Jag har lite svårare där att vräka ur mig i ord hur jäkligt man kan må där tack för att ni finns alla!

• Snart lycklig

Grattis Woo!!! Jag håller mina tummar för att det denna gång sker mirakel.

Fick du alltså tre tillbaka? Kommer de att prova att odla de andra "lite sämre" för att se om de går att frysa?

Det GÅR VERKLIGEN INTE BRA med mina insamlingar.

Efter den IVF som gjordse i september/oktober med 4 superfina 3-dagars embryon tillbaka, men ändå minus, har det gått riktigt illa.

Vilade först en månad efter den ovan nämnda IVF:en, startade sedan en stimulering, men cykeln verkade lite konstig. Det bildades ändå till slut några fina folliklar, jag breste till Aten, INGA ÄGG, all folliklar vara tomma. Aldrig hänt mig förut. Gissa hur många tårar jag grät?!

Startade sedan en stimulering, som verkade fungera bättre, runt 1:a advent åkte jag igen. Tre ägg, varav två befruktades och frystes in på dag 1. Alltså ingen säkerhet för hur de skulle sett ut dag 3, och naturligvis inte heller vet vi om de klarar upptining.

Vila över jul och nyår, med en dunderägglossning i naturlig cykel. Mannen och jag kunde inte helt perfekt pricka rätt dagar, men ändå fanns en del tecken och mycket känningar för en eventuell graviditet på "G", men naturligtvis blev det inget.

Ny stimulering nu i januari, alltså insamling tre. Jättebra cykel, utifrån blodprover tagna dag 2. Åkte tappert till Aten i fredags. Direkt till Dr D på kliniken för ultraljud, en follikel ägglossat mellan mitt sista ultraljud i Sverige dagen innan och innan Dr Ds undersökning på fredagen. Dr D kliade sig lite i håret, Orgalutran var taget precis rätt efter ultraljud och blodprover. Då trodde han att det var en riktig dålig follikel, antagligen tom, som spruckit. Bokades in för äggplock på måndagen. Först ett kort ultraljud och jag förstod direkt (även om de talade grekiska), alla folliklar hade spruckit, alltså ägglossning trots stoppsprutor. Aldrig heller hänt mig förut.

Enligt Dr D var detta första gången i hans karriär som han haft en patient som blivit drabbad av detta. Han skollegor har varit med om det någon fåtal gång. Alltså maximal otur. Den troliga orsaken till detta är att Orgalutranen inte tillverkats eller beahndlats i korrekta temperaturer. Jag har inte gjort någon skillnad, mot alla tidigare gånger. Förvarat på samma ställe i min "IVF-garderob. Dr D var mycket förbryllad.

Nu till något positivt, Dr D har vid dessa gånger undersökt mig noga och han säger att min högra äggstock är i toppskick. På fredagens ultraljud meddelade han att det fanns ett gäng små antrala folliklar förutom de större på höger sida. Imponerande för min ålder, sa han. Problemet är att vi måste få alla att vakna upp och växa till sig samtidigt.

Han sa också att mina äggstockar var mjuka, inte så hårt motstånd vid stick, vilket i allmänhet ska vara mycket bra.

Sammanfattningsvis, tre insamlingar, endast två befruktade "osäkra" infrysta embryon.

Men, vem f...n ger upp. Inte jag i alla fall. Nu har vi bestämt att vi ska stänga av mig/nedreglera med Suprefact (sprutor), så får vi sedan om det blir bra eller dåligt igen. Undrar vad som ska/kan hända nästa gång?! Aten är ju inte heller nästgårds........

Tro nu inte att jag inte är medveten om min ålder, för det är jag. Jag orkade inte ens gråta efter helgen, jag var helt tom. Jag har inte så många dagar på mig för ytterligare försök. Det handlar knappt om månader.

Vi funderar samtidigt också på ägg- och spermadonation. Jag orkar inte kämpa mera och jag orkar inte heller vara barnlös. Om det blir aktuellt, lutar det just nu åt PGD innan återföring, så om vi lyckas, slipper vi fostervattensprov etc. Jag vill dock påpeka att jag inte alls har lätt att acceptera detta....................... även om jag borde.
    Woo, lånat till "köket" nu! Flört

Kramar till er alla, kämpande medsystrar!

• Villsågärnablimammanu
    u
    Hej

Ska göra IVF hos IVI i Spanien. Jag är 42år och har jättelågt amh så det är sista chansen som ni säkert förstår.

Vill komma i kontakt med er som gjort IVF där och även ni som gjort äggdonation.

Vi är osäker på deras kommunikation och hur vår IVF ska gå rent praktisk och ekonomisk. Är därför mycket intresserad att höra er erfarenhet.

Problemet är att jag upplever det som att de inte svarar på våra frågor som är viktiga. Vi har gjort IVFer tidigare så vi har erfarenhet och vi ställer endast viktiga frågor eller ger information som vi upplever att de inte tar till sig.

Allt som skulle bli så bra med IVI. Vi överväger att avbryta IVFen.

Hör av er här eller inboxa.
  • janeayre

Fråga: Har ni känt av biverkningar av ovitrelle? Känner mig väldigt trött, och svullen i magen. Det kluckar lite, ungefär som vätska + svullna bröst. När gick biverkningarna över?

Har ni tagit crinone (progestereon) trots att det inte blev ngt et? Eftersom det inte finnas några folliklar som bildar gulkropp så kanske det är bra?

• Pippi70

Tyckommig, vi åker till IVI kliniken i Valencia. Går på magkänsla där. Har hört och läst gott om dem och fick ett jättebra intryck vid först kontakten.

Jag är på sprutdag 6 i dag och var på VUL i morse.

Det såg ej så lovande ut... Två follikar på 17 o 14 och två små på 8.. Ska på nytt VUL på måndag. Hoppas på bättre resultat då.. Vore ju snopet om det inte blir något ET på vårt enda försök med IVF.

Även om jag är inställd på att detta inte kommer funka och att det blir ÄD till våren så känner jag mig ledsen och nedstämd nu...

Kram till er alla!

• Lully Hill
    Pippi70 skrev 2013-01-31 15:25:06 följande:
    Tyckommig, vi åker till IVI kliniken i Valencia. Går på magkänsla där. Har hört och läst gott om dem och fick ett jättebra intryck vid först kontakten.

Jag är på sprutdag 6 i dag och var på VUL i morse.
    Det såg ej så lovande ut... Två follikar på 17 o 14 och två små på 8.. Ska på nytt VUL på måndag. Hoppas på bättre resultat då.. Vore ju snopet om det inte blir något ET på vårt enda försök med IVF.
    Även om jag är inställd på att detta inte kommer funka och att det blir ÄD till våren så känner jag mig ledsen och nedstämd nu...

Kram till er alla!
    Hej Pippi,
    Ditt resultat är ungefär samma som jag hade!
    Det resulterade i tre ägg varav 2 fina och tillslut en liten Erik! 
    Kram 
    Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden 45 år och planerar IVF