• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig
    Är det någon som vet hur känslig Suprefact injektionsvätska är? Den ska ju vara i kylskåp, men under en resa till Aten och sedan på hotellrummet? Det går ju hålla den kall i ganska många timmar med en kylklamp. Hoppas ingen reagerar i säkerhetskollen bara. Jag brukar ta upp en liten Gonal-väska där jag har Ovitrelle och några sprutor. Jag lägger den väl synlig i lådan på bandet och det brukar inte vara några problem.

Efter mina missöden de senaste månderna är jag ju av förklarliga skäl jätteorolig att Suprefacten ska bli förstörd. Är det okej att ha den i en minibar på hotellrummet? Den är ju den som denna gång ska motverka för tidig ägglossning.

Snälla, någon som vet?
  • myran6801

Snart lycklig, gullig du är som frågar. Jag har kontaktat kliniken för ett eventuellt FET under våren. Har även frågat om supportmediciner och de har ordinerat clexan men när jag frågade om kortison var det nej. Funderar på att självmedicinera.

Hur går det för dig? Hör av dig om du har lust att ses framöver.

Kram

• Snart lycklig
    Myran, spännande. Har du fått någon ordentlig undersökning efter det ledsamma?

Jag tycker absolut att du åtminstone under fästningstiden/ruvartiden ska ta kortison, tillsammans med Clexane och Trombyl. 

Ja, du har ju säkert läst hur det varit för mig de senaste månaderna, lite visste du ju, sedan vi träffades. Jag hoppas turen vänder lite nu.

Jag har nedreglerat mig med Suprefact injektioner för att starta om min gamla tärda kropp. Dessbättre inte så lång tid, bara en vecka och sedan sänkte Dr D dosen och jag fick börja med Menopur. Han vill "spara" så mkt som möjligt på min kropp, inte utsätta den mer än nödvändigt. Hur som helst var jag ju nedreglerad, så det är ju det viktiga.

Var på ultraljud i torsdags och hade då fem äggblåsor, dock inte helt jämna, men jag är jättenöjd med det (7,3-13,9 mm). MEN jag vet att allt kan hända, de kan återbildas, ägglossa i förtid och kanske ngt som jag ännu inte upplevet eller känner till kanske kan hända, ELLER går det hyfsat bra. Det kan ju vara så också.

Eftersom många är sjuka i denna Vabruari, har jag låtit mina nojjor ta över, så jag åker redan på måndag morgon till Aten. Direkt från flyplatsen till Dr D för ultraljud på kvällskvisten. Jag hoppas det då ser någorlunda eller jättebra ut. Jag är mkt medveten om att det är ganska tidigt att åka dit, sprutdag 8, men hellre det än bli sjuk och inte kunna åka när jag måste. Jag jobbat som en dåre (utan att stressa), så jag har inte så dåligt samvete om jag blir borta hela veckan, eller ännu längre. Jag har bara bokat en enkel resa dit i nuläget, ingen retur bokad.

Efter februari månads slut ska jag inte vara lika nojjig, men det är vinterkräksjukan jag är rädd för och den börjar väl avta nu, var det ngn som sa på radion.

Det vore roligt om vi framåt kunde träffas över en fika och prata av oss. Vi hade ju många lika tankar och funderingar.

Kram {#emotions_dlg.flower}
  • myran6801

Snart lycklig, vad bra att din kropp verkar vara med denna månad och 5 äggblåsor låter ju toppen. Du ska se att du slipper kräksjukan för nu har väl kulmen över.

Jag var på återbesök på DS (fick tjata till mig det för det var inte rutin) för ca 2 veckor sedan och enligt läkaren såg allt normalt ut.

Lycka till!
    Kram

• Uppåt

Sthlminnerstad: grattis! Låter jättespännande för de tre fina äggen. Själv har jag ju lagt ner det här med IVF men funderar på att kanske göra ett försök till. Jag är dålig på det här med boostning också men första gången jag körde hoppade jag över kaffe och inget resultat alls, andra gången drack jag kaffe och då fick jag i alla fall fem ägg men bara ett befruktat. Kanske borde varit striktare. forskare i Danmark har ju sagt att kaffedrickare har svårare att lyckas med IVF....
    En fråga: körde du samma mediciner nu som vid tidigare tillfällen? Har för mig att du körde gonal-F tidigare?

• Stockholmsinnerstad

Snart Lycklig Tack! Jag håller stenhårt på Dr D då det ju är tredagars transfer som gäller här då Stork har stängt på söndagar och jag inställer mig i ledet att de fortsätter dela på sig. Flört Ärligt talat håller jag tummarna för att två står sig, tre är en bonus men alla 4, då pratar vi nog mirakel. 

Grattis till UL, 5 st är ju jättebra! {#emotions_dlg.flower}Jag tänkte på kylningen av medicin, den är viktig, kan det bli problem då isklappar består av vätska? Det finns ju kylstenar att köpa, det kan de inte neka i säkerhetskontrollen, frågan är då bara hur länge de håller kylan. Jag skulle definitivt prata med apoteket/läkemedelsrådgivning så att du kan känna dig trygg under resan. Se dock till att medicinen aldrig kommer i direktkontakt med de jättekalla partierna, speciellt om du skulle ha isblock med dig så att det blir för kallt för medicinen. Då förstörs den också.

Myran, varför nekar de kortison? Mysigt med ett vårprojekt med små eskimåer. Hjärta

Var bor ni någonstans, vill ju också ta en kopp the med er om vi bor nära varandra och om jag får?

Uppåt om du ens har tanken på att pröva lyckan en gång till... GÖR DET! Den dagen det verkligen inte finns någon möjlighet längre tror jag att det är viktigt att kunna blicka tillbaka och iaf säga till sig själv att "jag gjorde vad jag kunde så länge det fanns en chans" om det nu trots allt inte skulle ta sig. Har du barn sedan tidigare må det vara lättare men har du inga i nuläget rekommenderar jag dig verkligen att ta känslan och önskan på allvar och ge dig in i matchen igen.

Det stämmer att jag tog Gonal-F för IVF ett och två och nu tredje försöket Menopur. Fler ägg ut men färre procent som blev befruktade så antingen ger det sämre kvalitet på äggen, eller så hade det blivit bättre resultat om det ägg labbpersonalen förstörde hade varit ett av de som hade blivit befruktat, eller så har jag blivit en sämre värpare då jag ju blir lite äldre för varje försök... Svårt att säga exakt.

• Uppåt

Sthlinnerstad: Tack för svar, jag har ett barn sedan tidigare, det kanske är enklare för mig att sätta stopp. Det är också en kostnadsfråga ställd mot chanserna att det ska bli något. Om man nu kan värdera en sån sak. Däremot önskar jag förstås att mitt barn ska få ett syskon.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF