• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Li02

Hej!
    Är en toka som tyvärr nu precis på nåt konstigt sätt halkat över 47 årsstrecket... är i hop med en mycket yngre kille som sitter i rullstol efter en olycka 2010 och vi håller nu på med vårt tredje IVF-försök
    Var igår och plockade ut 8 st ägg, förra gångerna var det 10 st, och så plockade de ut av killen. Eftersom det konstigt nog verkat varit killens spermier som varit slöa o avvikande och inte mina gamla ägg, tog de steg två igår och plockade ut via operation en bit ur testikeln.

Första gången var ett befruktat och insatt men det blev inget, andra gången ville de sig inte inte alls så det blev ingen insättning, nu har vi vilat och käkat vitaminer och luftat pungen så nu såg det tydligen bättre ut..

Nu hoppas vi på något att sätta in på måndag... Så nervösa för platt fall igen..

Kram på er alla kämpar därute!!      

• Nefernefer
    Snart lycklig skrev 2013-02-19 08:53:15 följande:
    Han sa att tjejen före mig, en grekisk tjej på 37 år (hade inte skrivit om det inte handlade om en okänd kvinna), skulle ha varit avundsjuk på mig, nästan 10 år äldre. Hon hade nämligen inte svarat alls på medicinerna. 
    Jag reagerar ju inte heller på mediciner, så jag förstår hennes sorg mycket väl. Det hindrar mig dock inte från att hoppas att du ska lyckas den här gången!
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Stockholmsinnerstad

Pippi vad gulligt att du frågar. Känner mig lite svullen i magen och i brösten så det kan vara antingen mens på G, effekten av Lutinus eller ett pågående inboande som ska ske från i dag om allt är som det ska så vi får se, men mår bra annars och är lite trött av medicinen. Precis som du är jag numera utrustad med en plan B... 

Hur mår du efter allt? {#emotions_dlg.flower} 

• Snart lycklig
    Li02 skrev 2013-02-23 09:56:45 följande:
    Hej!
    Är en toka som tyvärr nu precis på nåt konstigt sätt halkat över 47 årsstrecket... är i hop med en mycket yngre kille som sitter i rullstol efter en olycka 2010 och vi håller nu på med vårt tredje IVF-försök
    Var igår och plockade ut 8 st ägg, förra gångerna var det 10 st, och så plockade de ut av killen. Eftersom det konstigt nog verkat varit killens spermier som varit slöa o avvikande och inte mina gamla ägg, tog de steg två igår och plockade ut via operation en bit ur testikeln.

Första gången var ett befruktat och insatt men det blev inget, andra gången ville de sig inte inte alls så det blev ingen insättning, nu har vi vilat och käkat vitaminer och luftat pungen så nu såg det tydligen bättre ut..

Nu hoppas vi på något att sätta in på måndag... Så nervösa för platt fall igen..

Kram på er alla kämpar därute!!      

Du är inte ensam att var en "toka". Välkommen hit och grattis till ett jättebra äggplock. Många ägg!! Mycket bra för din/vår ålder!!

Var har du gjort/gör du dina IVF. Nyfiken pga av din ålder.

Har du några barn sedan tidigare?

Kram och lycka till med befruktning och återföring!
  • Snart lycklig

Ego; sååå lättad, men oerhört trött.

Jag hade inte ägglossat några av folliklarna i förväg!!! Jag var så nervös när Dr D skulle göra ett snabbt ultraljud innan sövning. De vände bort skärmen så jag inte kunden se (liksom förra gången), men ganska snabbt sa han något positivt och vände skärmen så jag kunde se. Jag varken såg eller hörde vad han sa, bara suckade stort av lättnad och sa att nu kan de låte mig sova.

6 ägg!! Så glad! De fem större folliklarna innehöll alla ägg. Av de två mindre innehöll en ett ägg. En av de pytte hade också växt på sig, så det fanns totalt 8 folliklar som jag fick 6 ägg ur. De två tomma/mindre innehöll båda äggceller/-membran, så hade de varit större fattade jag som om det kunde ha varit ägg i dem också.

Dr D erkände att han varit lite nervös han också. Han var jättenöjd med resultatet, mycket imponerande sa han. Sedan vet ju ju inte ännu hur många som blir befruktade.

Dr D skämtade om att jag skulle berätta för svenska läkare hur bra det kan funka med låg dos.

Det jag vill reflektera över är att samtliga ägg som jag plockat ut hos Dr D har alltid varit mogna, inte ett enda har varit omoget. Så brukar det ju sällan vara annars. Vi har också haft mycket bra befruktning (hittills) hos Dr D. 3 av 4, 4 av 5, 2 av 3 och så får vi se hur det blir denna gång. Vid de två återförande vi gjort hos honom har samtliga befruktade fortsatt att dela sig till dag 3 och sedan återförts.

Tack för ert stöd under min mest oroliga och nojjigaste vecka på länge.  {#emotions_dlg.flower}Hjärta

• Snart lycklig
    Lully Hill skrev 2013-02-22 21:49:37 följande:
    Snart lycklig - tänker på dig i kväll. Nu ska du sova så gott inatt! Hoppas du inte fryser allt för mycket! Om du har badkar tappa upp varmt vatten i det. Fungerar som ett element:)
    Var nu lugn! Det kommar att gå så bra i morgon! Kram

Tack, det dina ord hjälpte! Kram.
  • Snart lycklig
    Nefernefer skrev 2013-02-23 12:13:22 följande:
    Jag reagerar ju inte heller på mediciner, så jag förstår hennes sorg mycket väl. Det hindrar mig dock inte från att hoppas att du ska lyckas den här gången!

Tack snälla, det är omtänksamt av dig. Har du gjort några nya försök, eller följer du någon annan plan? Berätta bara om du vill och orkar. Kram.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF