• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • annaba

Hoppar in här lite kort från min vanliga hemvist i ÄD-trådarna - följer även era försök men på lite avstånd eftersom jag och maken befinner oss i sitsen att IVF sannolikt inte är ett gångbart alternativ för oss (0-5% chans att lyckas vilket för oss inte känns tillräckligt för att försöka med IVF utan gör att vi valt att gå direkt på ÄD).

Går själv på akupunktur här på hemmaplan för att förbereda kroppen inför ÄD-behandling och transfer senare under våren - också med ett litet, litet hopp om att det kanske kan väcka liv i mina slumrande äggstockar och få dem att släppa ifrån sig ett eget ägg som kan bli befruktat - chansen är dock rätt liten, men finns naturligtvis.

ÄD ligger i runda slängar någonstans mellan 60.000-100.000 kronor beroende på var du väljer att genomföra det. De billigaste klinikerna verkar i dagsläget finnas i Polen/Tjeckien, Lettland/Ryssland ligger någonstans i mellanskiktet och de spanska klinikerna verkar vara dyrast. Utöver det tillkommer oftast resor till/från kliniken, boende på plats i den mån det behövs för behandlingar samt eventuella kostnader för mediciner och samarbetsläkare hemma i Sverige.

De flesta kliniker tillåter ÄD upp till max 49 års ålder, möjligen att Grekland/Italien har något generösare regler då jag vill minnas att jag läst något om kvinnor över 50 års ålder som fått embryon insatta i Italien (tror jag).

• TyckOmMig

Hej alla!
    Här hos er fanns jag för bara drygt en månad sen i väntan på TD med vårt sista försök hos CFC som tyvärr blev negativt trots 4 toppägg 2 tillET-nu står vi färdiga för att starta upp ÄD i Riga med start den 5 mars.Visst känns det annorlunda men vi har försökt  själva lite över 2½år och då de två misslyckade IVF försöken där i mellan har vi lyckats bli gravida 3 ggr men missfall så nu inför ÄD försök har vi valt både ägg/spermadonator.Mannens sperma vågar vi inte riktigt satsa på av olika anledningar och det godtogs.Är här inne och följer er alla trots allt hoppas man ju att undret ska ske ändå för vi har barn sedan tidigare men åldern spelar ut sin rätt förr eller senare bara att försöka inse hade jag vetat allt jag vet idag hade jag gjort mkt åt det tidigare.

Ni som kan så mkt jag har ett TSH värde på 1,8 taget ett datum sedan ännu ett taget 3 v senare som är på 2,1 är det inte lite väl högt och växlar det så pass på så kort tid?På Fertilitetsguiden suveräna sida har jag läst att man helst ska ha 1,0 undrar om man kan påverka sin privata läkare att få Levaxin utskrivet inför kommande ÄD hur länge ska man ha ätit det för att se resultat någon som vet?

• annaba

TSH i sig självt är svårt att säga något om. Det behöver för det mesta bedömas i samband med fritt T4 och rätt ofta även TPO-AK (antikroppar mot sköldkörteln).

För min egen del låg jag på TSH 2.0, T4 9 (båda inom gränsen för normalvärden) och TPO-AK 149 (något förhöjt, gränsvärde 100) då jag och maken gjorde vår utredning. Baserat på de uppgifterna plus symptom som tyder på underfungerande sköldkörtel samt att jag sedan lång tid legat i gränslandet för normalvärden gjorde att vi valde att starta Levaxin på lägsta dosen.

Blodprov fyra veckor senare visade TSH 0.9, T4 11 och under gränsvärdet för TPO-AK, vilket i sig är ett kvitto på att diagnosen på underfungerande sköldkörtel var helt rätt. Så det kan rätta till sig relativt snabbt med medicinering om det är den problematiken som finns.

• Pippi70

Hej "tyckommig" tack för att du delar med dig av din historia! Spännande med ÄD så snart!! Är det första besöket ni ska på då i mars?

Tack Lully för din fina ord och tankar kring ÄD. Så där tänker jag med.

Jag får en liten cell av en annan givmild kvinna som sedan utvecklas till mitt barn i min kropp!!

Jag vet att barnet får mycket av mig och att det inte skulle bli just det barnet om inte det växt i just min mage...

Nu har vi pratat mycket om fel ämne i denna tråd... Men tror att det är mycket klokt att fundera kring detta parallellt med att vi kämpar med IVF... Det gör det lättare att resa sig igen och gå vidare när det inte vill sig..

Jag ska ta gravtest på onsdag och se om mitt lilla ägg gav något resultat för ca 2 veckor sen...

Tror inget men hoppas:)

Om det blir minus då ringer vi och bokar tid på IVI i Valencia :)

Hur har det gått med dina ägg Sthlminnerstad???

• Stockholmsinnerstad

Hejsan!

Jag är numera ruvare, dock med ett ägg vilket ska vara av toppkvalité så jag är nöjd och TD om två veckor. Solig

Pippi, gud så spännande på onsdag. Hoppas, hoppas, hoppas Hjärta 

• Pippi70

Härligt Sthlm!! det behövs bara ett guldägg:) önskar så mycket jag orkar att det var just ett sånt du ruvar på nu!! Grattis!

• Lully Hill
    Uppåt skrev 2013-02-18 13:28:08 följande:
    Sthlminnerstad och Snart Lycklig: tack för era inlägg. Snart L, har faktiskt inte tänkt på att det där att jag redan har ett barn kan vara något som hjälper mig att lyckas. Kanske kan det vara så, å andra sidan har vi ju försökt i flera år av och till med hemmaförsök och det har inte velat sig. Jag tror det handlar om stress...det är INTE bra att det utvecklas stresshormoner i kroppen. Håller tummarna för er som fortsätter kämpa.

Pippi70, Lully Hill: Vad ungefär är kostnaden för en ÄD och hur länge får man göra det egentligen?
    Ava i Tammerfors tar mellan 6500-7400 euro enl hemsidan. Men då får du alla donatorns ägg vid ett försök! Jag vet inte hur det är på de billigare klinikerna i Balticum, vet du det "tyckommig"? Får man alla ägg där eller bara ett?
    De erbjöd mig ÄD när jag var fyllda 45. Jag hade dem som alt 2 om det inte skulle lyckas med eget ägg.  Jag hade ju gjort ett ÄD där tidigare och de var så bra. Men jag tror fyllda 45 är där gränsen går.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Lully Hill skrev 2013-02-18 21:55:33 följande:
    Ava i Tammerfors tar mellan 6500-7400 euro enl hemsidan. Men då får du alla donatorns ägg vid ett försök! Jag vet inte hur det är på de billigare klinikerna i Balticum, vet du det "tyckommig"? Får man alla ägg där eller bara ett?
    De erbjöd mig ÄD när jag var fyllda 45. Jag hade dem som alt 2 om det inte skulle lyckas med eget ägg.  Jag hade ju gjort ett ÄD där tidigare och de var så bra. Men jag tror fyllda 45 är där gränsen går.
    Nej, det var ju inte tyckommig jag skulle fråga utan Annaba!
    Välkommen till tråden Annaba! 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • annaba

Tack för välkomnandet. Skrattande

Har mest koll på AVA i Riga då det är där vi valt att göra vår behandling. De jobbar efter samma principer som AVA i Tammerfors, d v s paret får samtliga ägg från donatorn och man delar det inte med någon annan klient. De tillämpar också en prissättning så att du inte betalar något alls om det inte finns något embryo alls att implantera (om donatorn gett noll ägg, eller inget befruktat ägg överlevt till embryostadiet), halva priset om enbart ett embryo finns och fullt pris om man får ut två eller fler embryon.

Max två embryon kan återföras per gång till kvinnan, och finns embryon av bra kvalitet får du naturligtvis frysa dem för ytterligare försök om den första återföringen inte skulle lyckas eller du vill göra senare syskonförsök. FET innebär en ytterligare kostnad per återföring som görs, men det är ju så vitt jag förstått standard. Maxgräns för ÄD hos AVA i Riga är 49 år vid behandlingstillfället.

Skulle gissa att AVA St. Petersburg jobbar på liknande sätt då de också är en del av kedjan, men utöver det har jag inte koll på hur de andra klinikerna i Baltikum/Ryssland/gamla Östeuropa agerar. Vet att vissa som jag sett skriva i andra trådar misstänkt på antalet ägg de fått ut från donatorn att delning mellan klienter sker eftersom det kontinuerligt varit lågt antal ägg som paret fått tillgång till. Tror dock inte att någon fått bekräftat svart på vitt att så är fallet.

• Uppåt

Annaba och Lulluu Hill: Tack för era svar! Och lycka till på ert håll.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF