• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • janeayre

Hej alla trådssystrar!

Till Stockholmsinnerstad och alla andra: Jag tycker att vi bör ge tips till varandra på namngivna läkare och annan känslig information  i privata mejl. Detta för att inte förstöra för de läkare som hjälper till med olika behandlingar. Givetvis ger man ut information om någon läkare verkar helt oseriös eller om det finns ngt som gör att det inte är ngn idé att kontakta dem. Helt ok att nämna svenska kliniker/mottagningar dock tycker jag.  Utländska läkare och kliniker tycker jag inte heller är ngt problem.Det vore tråkigt om informationen i denna tråd gjorde att det blev svårare att få hjälp. Kanske är jag lite paranoid.

För övrigt önskar jag er varmt lycka till!!!

Sedan har jag en liten fråga: Jag gjorde ju mitt ivf försök rätt nyligen, 3 ägg plockades ut men det blev inget ET, för dem var inte riktigt bra. Jag har nu fått min mens idag, på dag 12 efter äggplocket. Lite tidigare än min normala mens. Har inte haft min vanliga pms heller. Hur fungerade er första mens efter ivf, även om ni inte kom till äggplock eller insättning?

• Stockholmsinnerstad

Absolut bra förtydligande Janeayre! Det är ju onekligen aningens kontroversiellt detta. Jag blir jätteglad om jag får tips via inbox såklart. Men har du hört om detta upplägg förut med pris för översättning av recept? Jag tyckte att det var konstigt men det kanske är så det fungerar?

Jag vet att mensen kan bete sig precis hur som helst efter IVF men jag skulle ändå kontakta kliniken bara för att få stämma av med dem. Var går du någonstans?

• Pippi70

Hej!!

Hur gick det idag sthlmsinnerstad???

Såg det bra ut?

Tyvärr har jag inget förslag på samarbetsläkare i sthlmsområdet..

Jag går ju på klinik i Sverige och får mediciner på högkostnadsskydd och gör alla mina undersökningar på kliniken då jag bor nära. Så lite lyxigt för oss har det varit!

Tack för era råd och pepp för att testa ännu än gång.

Tack Lully för dina goda råd!

Jag körde långa protokollet nu med nedreglering i tre veckor och sen menopur 375 och gonal f 150. Antar att det är en ganska hög dos.

Anledningen till att jag körde långa var att jag vid varje VUL hade tjock slemhinna och för höga hormonvärden vid blodprov , dessutom cystor som ploppade upp hela tiden så jag fick aldrig börja behandlingen. Nu drog de ner mig på noll så då funkade det.

Intressant det där med lågdos hormon för att få fler jämnstora follikar.

Tog gonalf 450 en gång innan de upptäckte en cysta och sen när jag var där på VUL två veckor efter hade jag 4 mogna blåsor..så tydligen hade de börjat växa av gonalfen och sedan fortsatt utveckla sig utan sprutor..

Så det där med lågdos stämmer säkert, konstigt att läkarna här hemma inte är mer pålästa!!

Eftersom jag inte hade inplanerat ÄP då så fick vi köra på hemma och hoppas, men det blev inget.

Ska tilläggas att de på undersökningen spurtade in koksalt i livmodern för att se om jag hade polyper som orsakade hormonpåslaget.. Sen säger de att jag har mogna äggblåsor..Detta har jag grubblat mycket på..var det koksaltet som ställde till det? Så inte ägget kunde fästa??

Jag har mycket tankar om allt och hela grejen håller på att sänka ner mig totalt!!

Kan inte slappna av och tänka på annat!!

Jag är nog inte mentalt laddad för att köra IVF igen då det skulle innebära att bi fick söka oss till tex Danmark .. Har fyllt 43 så detta var sista försöket i Sverige.funderar mycket på om det verkligen är värt med så låga odds.. Även om jag vet att möjligheten finns.

Jag har tre genetiska barn men min man har inga.. Ju mer jag tänker på det så är ÄD ett välkommet alternativ för att bli gravid!

Kanske hade jag inte gett upp mina egna ägg ännu om jag var helt barnlös.

Då hade jag nog kämpat längre med IVF!

Kram!!

• myran6801

Stockholmsinnerstad,tyvärr är upplägget du beskriver bekant. De tar hutlöst betalt för de vet vi inte har mkt val i vår ålder.

• Pippi70

Lully: vad spännande!! Är det i Aten du gör IVF? Eller Danmark? Har för mig att du sist gjorde i Danmark men gjorde någon immunbehandling i Aten.

Hade du gjort någon IVF innan utan immunbehandlingen? Eller var det första gången som blev en sån fullträff?

Ett stort lycka till!!! Håll oss uppdaterade!!! Kram

• Stockholmsinnerstad

Tack snälla förväntansfull och ni andra som skrivit till mig. Ni är så fina så det finns inte Hjärta

Myran6801 Jag förstår nu exakt vad du menar och det här måste ni bara få höra.

Jag träffade ju min nyfunna gynekolog i dag. Han gör inget vaginalt ultraljud utan ett vanligt på magen och säger att jag har 4 follikar på 14, 13, 13 och 18.

Vid kontakt med min klinik säger de att för att kolla follikar MÅSTE scanningen ske vaginalt. Jag får panik för hur hitta ny gynekologtid nu fre em och kontaktar min gamla gynekologimottagning som plockar in mig, gör vaginalt ultraljud och konstaterar att min största follikel är 11 och inget annat.

Så denne gyn tar jättemycket betalt, använder fel verktyg och ger fel besked. Han skickade mig att göra blodprov och sa för att man ska åka och göra IVF alls så ska man mäta FSH-värdet och det ska ligga under 2000. Han ringde åter och sa att östrogennivån var jättebra, dvs detta var riktigt bra ägg men har jag inte de värdena just för att jag pumpat mig med Menopur i 5 dagar?

Nej, fan vad vi måste gå igenom både känslomässigt och ekonomiskt...
    Bra att allt såg bra ut iaf men detta tog exakt hela min dag och jag ångrar att jag inte tog tåget till Danmark till de som vet vad de gör. Då hade jag dessutom sparat 800:- i dag. Suck.

• Lully Hill
    Pippi70 skrev 2013-02-08 14:46:44 följande:
    Lully: vad spännande!! Är det i Aten du gör IVF? Eller Danmark? Har för mig att du sist gjorde i Danmark men gjorde någon immunbehandling i Aten.
    Hade du gjort någon IVF innan utan immunbehandlingen? Eller var det första gången som blev en sån fullträff?
    Ett stort lycka till!!! Håll oss uppdaterade!!! Kram
    Jag har gjort 5 IVF er tidigare och alltid fått toppenägg med otaliga frysisar som återförts (minst 15st, har tappat räkningen) samt två ÄD.
    Inte ett ägg fastnade ens en enda gång! Med immunbehandling fastnade det på första försöket!!! Va vad säger ni om det??
    Helt klart att fertilitetsläkarna som jobbar med immunförsvaret är på rätt väg för oss oförklarligt barnlösa!

Nu sista gången fick jag ut 3 ägg vara 2 kunde återföras. Jag gjorde IVFen på CFC i Köpenhamn men de har en gräns vid fyllda 46 år. Jag har fyllt 46 så det blir Athen denna gång. 

Tack och kram 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Stockholmsinnerstad

Pippi70 Sådär ja nyshottad och fin igen. :)

Trots den väldigt märkliga situationen i morse när man går iväg förväntansfull och allt bara rasar, till att den enormt snälla gynekologen som jag får tag på petar in mig i sitt redan fullbokade schema och dessutom säger att jag är välkommen tillbaka på måndag om jag behöver och att han ser till att peta in mig även då mellan alla redan inbokade undersökningar så har jag nu gått vidare till att nu ta två härliga sprutor fram till måndag.
    Menopur och cetrotide.

Jag har blivit så duktig på att ge sprutor numer så inte ett enda blåmärke denna vända ;)

Största folliken låg på 11 så det blir två sprutor per kväll under hela helgen dvs än så länge ser allt bra ut om jag nu inte stressade upp mig fullständigt när jag när jag gråtande stod och bad om att få hjälp då den förste gynekologens undersökningsresultat inte gick att använda...

Usch verkligen skönt att den här skitdagen är över. 

Pippi70 jag förstår verkligen hur du resonerar, du har ju tre guldklimpar redan men för mig som väntade för länge pga att jag gick upp i min karriär så måste man chansa trots låga odds för glädjen att få möjlighet att bli mamma alls, något som ju du redan är. MEN låt dig inte hindras av att det är lite råddigt om du längtar efter ännu en liten, det är smidigare än man tror att åka dit, utmaningen är snarare att få hjälpen i Sverige men krisar det är ju allt i vanlig ordning endast en kostnadsfråga. :)

Lully Hill Jag tycker att du är superklok! Hjärta 

• Nefernefer
    Snart lycklig skrev 2013-01-26 20:26:10 följande:
    Nefernefer, dt var länge sedan! Hur har du det? Tänker på dig då o då, o undrar hur dt går för dig. Kram.
    Tack, tänker på dig också. Det går inte så bra. Gjorde ett försök i september med naturlig cykel, det blev ett första klassens embryo som inte fastnade. Efter det så har min mens inte blivit normal. Den hoppar över eller kommer för tidigt. Jag är förtvivlad.

Jag fyllde 43 i januari, men alla i min familj har fungerat fint till åtminstone 50-års-åldern. Måste jag verkligen ta slut innan de gjorde? Varför i så fall?

Tråkigt att höra om alla dina missöden. Någon gång borde det lyckas, när det nu ändå ser så ljust ut för dig.

-

Angående recept: Ja, de tar betalt för att skriva om recept, men 5 000:- var verkligen magstarkt. Hoppas att du fick tips om någon bättre klinik.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF