• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Detta inlägg gjorde jag igår, men det hade inte kommit in, prövar igen.

Frågade Dr D om Suprefacten, om det var någon fara att checkade in den i somras (som han sa då). Förklarade att den sedan stått i kylen och att jag haft den kyld i liten väska med kylklamp. Frågade sedan om den som det står i FASS kan vara i i rumstemperatur. Och inget skulle vara några problem.

Hade under dagen idag fått svar från tillverkaren som jag mejlade igår att den ska förvaras i rumstemperatur, men har man av misstag förvarat den i kyl mellan 2-8 grader, var det heller inga problem. Den fungerar alldeles utmärkt ändå, MEN den får inte frysas.

Jag vet inte om den frös när den checkades in, och inte heller vet jag om den kyldes för mycket av kylklampen (som f ö gick igenom två säkerhetskontroller, till och med öppnades). Frågade på Apoteket på flygplatsen om de hade någon, men icke.Hon sa också att den ska stå i kylen, men läste grekiskan på kartongen och där framgick det liksom i FASS att den kan förvaras i rumstemperatur upp till 25 grader.

Hur jag vänder och vrider, så är allt rätt och allt fel. Gissa om jag blir rädd att den har varit frusen eller för kall och inte funkar till fullo. Imorgon måste jag ta från den flaskan, för jag hinner inte till Apoteket innan kl 08:00 Athens tid. Tror det är beställningsvara också.

Är det någon som vet när Apoteken öppnar på morgonen här i Athen?

Snacka om att hitta stressmoment!!!!!!

Nu till VUL; det gick bra!! Efter det jag varit med om på senaste tiden, säger jag dock att det hittills gått bra, men jag vet ju inte om det fortsätter bra.

Höger sida tre fina folliklar på 16, 16, 14 mm, samt en liten på 10 mm.
    Vänster sida två fina folliklar på 15, 13 mm, samt en lite mindre på 11 mm, samt någon pytte som ahn inte mätte. Det blir totalt 7 st mellan 10 och 16 plus en eller två pytte pytte små.  

Oavsett vad som händer, så är det ett mycket bra resultat, särskilt med tanke på min ålder. Äggsockarna är inte helt "döa" ännu. Däremot tror Dr D att det är dåliga cykler som spökat de senaste månaderna, och det ganska säkert pga åldern. Han tror nu att det kanske var dåliga ägg i förra cykeln som gjorde att de ägglossade i förväg, kanske inte Orgalutranen ändå, men det var en bra cykel om man tittade på FSH, LH och Östradiol, så jag vet inte.

Jag är hur som helst jätteglad för resultatet idag, men oron för Suprefacten tar bort lugnet för mig, tyvärr!!! 

Dr D räknar med två befruktade ägg per insamling för oss gamlingar. mer kan vi inte förvänta oss. Då tycker han det är bra.

Han sa att tjejen före mig, en grekisk tjej på 37 år (hade inte skrivit om det inte handlade om en okänd kvinna), skulle ha varit avundsjuk på mig, nästan 10 år äldre. Hon hade nämligen inte svarat alls på medicinerna. 

Rörigt inlägg, men det är lite rörigt i min hjärna just nu.

• Snart lycklig

Rent vatten (kanske inte går att jämföra) fryser ju vid 0 grader C, och den var ju definitivt inte frusen, bara kall, så kylan borde ju inte gått under 2 grader C.

Nu har jag för säkerhets skull (det lugnar mig lite) varit och köpt en ny flaska på Apoteket här i Aten och jag har två injektionstillfällen kvar, imorgon bitti och på torsdag morgon, och jag kommer då att använda den nya flaskan som förvaras i rumstemperatur under 25 grader C.

Nu får jag bara hoppas att injektionerna hittills och framförallt den jag tog i morse efter förvaringen som jag nämnt under resan hit igår fungerat precis som de ska.

• Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2013-02-19 10:00:27 följande:

Rent vatten (kanske inte går att jämföra) fryser ju vid 0 grader C, och den var ju definitivt inte frusen, bara kall, så kylan borde ju inte gått under 2 grader C.

Nu har jag för säkerhets skull (det lugnar mig lite) varit och köpt en ny flaska på Apoteket här i Aten och jag har två injektionstillfällen kvar, imorgon bitti och på torsdag morgon, och jag kommer då att använda den nya flaskan som förvaras i rumstemperatur under 25 grader C.

Nu får jag bara hoppas att injektionerna hittills och framförallt den jag tog i morse efter förvaringen som jag nämnt under resan hit igår fungerat precis som de ska.

Den borde inte ha frusit. I så fall borde den också ha varit frusen då du packade upp den. Det är inte så lätt att frysa in grejer med en kylklamp och på flyget hinner det inte heller frysa. Väskan är ju som en gigantisk isolering så på den flighten hinner det inte frysa.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Stockholmsinnerstad

Snart Lycklig! Strålande resultat på follikarna! GRATTIS! Skrattande
    Själv har jag nu en Morula om allt är som det ska därinne, och i morgon en blastocyst.
    Heja heja! Hjärta
    Pippi, allt ok inför i morgon? {#emotions_dlg.flower} 

• Snart lycklig

Nu känns det som jag "tar över tråden", men jag har ju lite tid att läsa och skriva .

Jag tycker absolut att det passar att tala om ÄD/ED o dyl i denna tråd. Jag tror att det är vi som verkligen behöver ventilera det. Vi som ännu inte givit upp med våra egna ägg, men ändå vet att vi är "gamla" och någonstans är vi lite realistiska, MEN vi har lite svårt att ge upp och gå över till donerade. För ska sanningen fram, hade vi ju då givit upp och gett oss in i de donerades värd för länge sedan och kanske hade vi då redan suttut med en liten bebis i famnen.

Därför tror jag att vi om några behöver diskutera tankar, känslor coh ventilera funderingar med varandra.

Har jag fel? Vad tycker ni?

När jag liftade med Dr D igår, frågade jag om han hade någon tid över för lite extra frågor när jag ska på nytt VUL på torsddag em. Ja, det hade han, men jag vet att det kan bli stressigt ändå. Jag vill gärna fråga honom lite om donerade ägg och spermier. Det känns trots allt som jag kommit lite längre i tanken rörande det och det lugnar mig lite. Kanske känns det jättejobbigt igen, om jag verkligen tar upp det och pratat med Dr D om det. Jag vet inte alls vilka regler och om man får alla ägg, åldersgräns osv här i Grekland, men jag ska försöka ta reda på lite fakta.

• Snart lycklig

Tack igen Lully, ditt svar lugnar mig!

Tack Stockholmsinnerstad!! Klart du har en Morula, det tror vi på!! Jag säger också till oss alla HEJA HEJA!!!!! Vi kan ju ändå inte göra mera än att försöka.

Pippi
    , om jag fattat allt rätt så gjorde du en insemination och det närmar sig TD, eller hur? Lycka till!

Hjärta

• Snart lycklig

Oh tack snälla Myran!!! Dina tummar behövs. Jag har ju blivit lite extra nojjig, efter allt som hänt. Jag ska försöka att bara lita på naturen och på medicinerna. Oftast brukar det ju gå bra för de allra flesta, inga direkta missöden. Däremot kan ju resultat variera mycket från person till person och även från gång till annan för samma person.

Tack och kram! {#emotions_dlg.flower}

• Pippi70

Håller också mina tummar "Snart lycklig"!!

Du frågade om jag gjort insemination?

Nej det har jag inte, vi fick göra "hemma försök" efter att jag bara hade bildat en mogen äggblåsa..

Fick ta ovitrellsprutan och sen hoppa i säng;)

Men faktiskt tycker jag inte det är så lustigt alls... Har påbörjat IVF flera gånger sen i aug förra året och aldrig kommit till ÄP ... Det sörjer jag ganska mycket.. Men det visar ju att mina äggstockar är skruttiga:(

Mentalt har det varit ett tufft halvår då jag känt mig Såå gammal!!! Och oduglig:(

Nu är det lättare... Vi hade redan bestämt oss för ÄD efter de första avbrutna försöken.. Men det var vår läkare som prompt ville prova igen!!

Hon sa att får vi bara ut ett par ägg trodde hon att jag skulle kunna bli gravid, med tanke på att jag har tre barn innan som jag blev med lätt.

Mitt problem att inte bli gravid nu beror antagligen enbart på att jag hamnat i förklimakteriet och inte lossar några ägg längre...

Att få ägg från en annan kvinna var först helt otänkbart för mig.. Men jag har verkligen tänkt om helt där!!

Men det hade vart skönt att få prova IVF med egna ägg innan... Men min kropp vill ju inte som jag vill...

Tror absolut att jag kommer släppa alla dessa tankar om,om och men,när vi väl har kommit ner till kliniken... Då ska jag bara se framåt!!! Och inte sörja det som aldrig blev.

Är lite nervös för morgondagens test...

Då blir det liksom definitivt.

• Snart lycklig

Förstår hur du tänker i både det ena och andra. Jag hoppas för dig! Om nu inte det blir som du önskar, så är ni långt framme i en ny plan och därmed är inget definitivt, men jag förstår precis hur du känner och tänker.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF