• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Tack, du lägger dig inte i! Dt kan vara så att jag faller ur Wi-Fi o detta blir ofullständigt. Först och främst samlar jag ägg för att slippa återföra och misslyckas hela tiden. Pga av min ålder suger vi nu ut det sista som min kropp förmår. Det hade blivit mkt kostsamt för plånboken och själen att göra hela IVF och misslyckas hela tiden. Det hade oxå blivit väntetid emellan. Nu har jag utan att direkt trötta ut äggstockarna pga av mkt låg dos nyttjat de flesta "sista"månaderna. Jag kan göra ungefär tre ÄP f samma pris som en hel IVF. Vi behöver också få min kropp i perfekt tillstånd m tanke på min immunproblematik endast vid ett tillfälle (möjligen två). Har de klarar sig till blastocyster ökar chanserna t att de ska fästa. Visst, de hade kanske gjort ändå om de hade stoppats in tidigare. Dr D stoppar aldrig in tvådagars, utan bara tredagars och blastocyster. Jag har inte alla svar varför D vill odla till blastocyster, men återkommer när jag diskuterat det m honom. F ö litar jag mer på utländska läkare än svenska av helt egen erfarenhet.

• Stockholmsinnerstad

Snartgravid Allt går enligt plan här. Vecka 22 i morgon. Lyssnade på hjärtljud igen i måndags och de låg på 147, exakt samma som förra ggn. På jobbet rustar vi för min frånvaro så allt går hiskligt fort nu känns det som. Skrattande
    Hur mår du i dag? 

• Sunlight

Tänk vad kul att det går så bra! Vad långt du har kommit Stockholmsinnerstad!Glad
    Jag mår bra men är orolig för mina hcg värden. Jag är inte så rutinerad och visste inte att man kanske ska kolla hcg lite längre tid för att verkligen se att allt är bra. Ja, ja det är bara att bryta ihop och göra ett nytt försök om mina hcg värden inte dubblerar bra i veckan. Hjälp! Gulp!

En tjej, Jag har läst mig till att om du tex har 5 embryon att sätta in kan du låta alla utvecklas till blastocysts och sätta in dom som är topp graderade enligt labbet. Då har de större chans. Men det behöver inte innebära att en 3 dagars inte är lika bra man har bara lite mer koll på vilka som är toppembryon. Det behöver i och för sig inte lyckats i alla fall. Men enligt många undersökningar så har de ungefär 50procents större chans. Allt kan hända många blir gravida med embryon som inte alls är toppembryon så det finns väl ingen sanning. Bara gud vet!Glad

Replacing the Embryos   Från North Hudson IVF

Using a thin plastic tube inserted through the cervix, the embryos may be returned to the uterus at the 8-cell stage (day three of development). However, at North Hudson I.V.F., we want our in vitro fertilization patients in Bergen County and Northern New Jersey to have the best chances of successful implantation and pregnancy. Therefore, we prefer to continue incubation of the embryos for two to three more days, at which point the embryos reach blastocyst stage on day five or six of development (see Figure 3 below).

Embryos must develop to the blastocyst stage in order to attach to the endometrium. Transferring embryos at the blastocyst stage ensures that the embryos have acquired the developmental capacity for attachment and implantation. That is why, at North Hudson I.V.F. Center, serving Northern New Jersey and the New York City metro area, all embryos are grown to the blastocyst stage prior to transfer. Embryos that are not transferred to the uterus may be cryopreserved (frozen) for later use.

Blastocyst stage embryos also survive the freeze-thaw process better than 8-cell stage embryos.
    - See more at: www.northhudsonivf.com/in-vitro-fertilization-ivf/

Using a thin plastic tube inserted through the cervix, the embryos may be returned to the uterus at the 8-cell stage (day three of development). However, at North Hudson I.V.F., we want our in vitro fertilization patients in Bergen County and Northern New Jersey to have the best chances of successful implantation and pregnancy. Therefore, we prefer to continue incubation of the embryos for two to three more days, at which point the embryos reach blastocyst stage on day five or six of development (see Figure 3 below).

Embryos must develop to the blastocyst stage in order to attach to the endometrium. Transferring embryos at the blastocyst stage ensures that the embryos have acquired the developmental capacity for attachment and implantation. That is why, at North Hudson I.V.F. Center, serving Northern New Jersey and the New York City metro area, all embryos are grown to the blastocyst stage prior to transfer. Embryos that are not transferred to the uterus may be cryopreserved (frozen) for later use.

Blastocyst stage embryos also survive the freeze-thaw process better than 8-cell stage embryos.

- See more at: www.northhudsonivf.com/in-vitro-fertilization-ivf/
  • entjej
    snartgravid skrev 2013-09-21 19:25:55 följande:
    Tänk vad kul att det går så bra! Vad långt du har kommit Stockholmsinnerstad!Glad
    Jag mår bra men är orolig för mina hcg värden. Jag är inte så rutinerad och visste inte att man kanske ska kolla hcg lite längre tid för att verkligen se att allt är bra. Ja, ja det är bara att bryta ihop och göra ett nytt försök om mina hcg värden inte dubblerar bra i veckan. Hjälp! Gulp!

En tjej, Jag har läst mig till att om du tex har 5 embryon att sätta in kan du låta alla utvecklas till blastocysts och sätta in dom som är topp graderade enligt labbet. Då har de större chans. Men det behöver inte innebära att en 3 dagars inte är lika bra man har bara lite mer koll på vilka som är toppembryon. Det behöver i och för sig inte lyckats i alla fall. Men enligt många undersökningar så har de ungefär 50procents större chans. Allt kan hända många blir gravida med embryon som inte alls är toppembryon så det finns väl ingen sanning. Bara gud vet!Glad

Replacing the Embryos   Från North Hudson IVF

- See more at: www.northhudsonivf.com/in-vitro-fertilization.../#sthash.HuBRf2WM.dpuf

- See more at: www.northhudsonivf.com/in-vitro-fertilization.../#sthash.HuBRf2WM.dpuf
    Grattis Snartgravid! Såg du skrev du önskade att du satt tre tillbaka. Varför? Du är ju gravid.

Jo, jag vet att av de som lyckas bli blastocyster så är det större chans än med två dagars. Men som "snart lycklig" läkaren sa så kanske det bara blir 1-2 blastocyster av 10 embryon... I värsta fall ingen. Räknar man 2 blastocyster med lite högre chans eller kanske 7 (några brukar ju dö vid upptningen) embryon med lite lägre chans så...Sen är det ju så att om de överlever till att bli blastocyster så hade de nog överlevt i livmodern också, enligt Cv. Som sagt enligt Cvl så är det bättre miljö i livmodern än i odling. Enligt dom kan vissa dö i odling som överlevt i livmodern. Som jag förstått det så är det att odla till blastocyster mest till för dom som får många embryon vid varje försök och de inte vet vilken de ska välja att sätta in... 
  • entjej
    Snart lycklig skrev 2013-09-21 17:26:20 följande:
    Tack, du lägger dig inte i! Dt kan vara så att jag faller ur Wi-Fi o detta blir ofullständigt. Först och främst samlar jag ägg för att slippa återföra och misslyckas hela tiden. Pga av min ålder suger vi nu ut det sista som min kropp förmår. Det hade blivit mkt kostsamt för plånboken och själen att göra hela IVF och misslyckas hela tiden. Det hade oxå blivit väntetid emellan. Nu har jag utan att direkt trötta ut äggstockarna pga av mkt låg dos nyttjat de flesta "sista"månaderna. Jag kan göra ungefär tre ÄP f samma pris som en hel IVF. Vi behöver också få min kropp i perfekt tillstånd m tanke på min immunproblematik endast vid ett tillfälle (möjligen två). Har de klarar sig till blastocyster ökar chanserna t att de ska fästa. Visst, de hade kanske gjort ändå om de hade stoppats in tidigare. Dr D stoppar aldrig in tvådagars, utan bara tredagars och blastocyster. Jag har inte alla svar varför D vill odla till blastocyster, men återkommer när jag diskuterat det m honom. F ö litar jag mer på utländska läkare än svenska av helt egen erfarenhet.

Vad bra att ni genom låg dos fått ut så många ägg sammanlagt under ett visst antal månader. Det verkar smart med tanke på din immunproblematik. Trist att ni bara kan få din kropp i perfekt tillståd vid ett eller två tillfällen. Då förstår jag problematiken lite mer och anledningen till att göra blastocysts.Annars tror jag det varit bättre att återföra två och två som sagt. Ett alternativ kanske kan vara att återföra två embryon en gång för man vet ju inte hur många som överlever och om du inte blir gravid så av de som blir kvar odla vidare till blastocyst. Jag menar så du inte riskerar att ingen överlever. Det vore ju fruktansvärt. Bara en idé...Ja, diskutera ordentligt med läkaren.
  • Snart lycklig

entjej, glömde att säga att jag tidigare stoppat in totalt 19 embryon vid mina 8 färska IVF och ett FET, utan ett enda plus. Har dock aldrig tjuvtestat och haft sena testdagar på de fyra första, så jag vet inte ens om det varit ngt på gång vid ngt av återförandena. FET var blastocyst, sex IVF var tvådagars och två IVF var tredagars med immunsupport.

• Snart lycklig

17 st var perfekta utan fragment, de allra två första var med lite fragment och jag kommer nu på att det oxå var tredagars. Tredagars hos Dr D har varit imponerande bra enligt embryologerna, men min kropp var inte perfekt med tanke på immunproblematiken.

• entjej
    Snart lycklig skrev 2013-09-22 01:52:30 följande:
    17 st var perfekta utan fragment, de allra två första var med lite fragment och jag kommer nu på att det oxå var tredagars. Tredagars hos Dr D har varit imponerande bra enligt embryologerna, men min kropp var inte perfekt med tanke på immunproblematiken.

Okey, jag förstår. Hoppas det går bra nu med immunproblematiken och att du blir gravid
  • Snart lycklig

Lite ledsen, båda äggen var mogna men bara ett befruktades korrekt. Ja, jag vet ...... Oftast har alla våra mogna ägg befruktats korrekt. Jag är mkt medveten om att man inte kan räkna med 100%, men det är så jobbigt när man åker så långt bort och det kostar faktiskt ganska mkt pengar oxå. Jag vet oxå att jag väljer själv, men jag kämpar för att jag lika mkt som ni önskar ett barn. Usch vad barnlöshet är jobbigt! Jag känner mig så utanför alla andra.

• Katt12

Snart lycklig, du är så imponerade duktig, en riktig kämpe!! Jag tycker det låter som du har bra äggkvalitet, så vitt jag minns har du fått befruktade ägg vid i princip varje resa? Mkt bra. Jag hoppas verkligen de klarar upptining så småningom. Du ska veta att du imponerar med din ork och ihärdighet!

Svar på tråden 45 år och planerar IVF