• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Uppåt

Grattis Stockholm innnerstad, helt fantastiskt.
    Letty: jag skriver snabbt här, bra om du kollar om det finns någon gyn/läkare som är beredd att skriva ut recept här, det gör inte alla, om du hittar en gyn/läkare villig till detta kan du be dem sköta testerna, skriva remisser och så kontaktar du lämplig klinik i Danmark för att utföra IVF.

• letty
    Uppåt skrev 2013-09-04 15:34:05 följande:
    Grattis Stockholm innnerstad, helt fantastiskt.
    Letty: jag skriver snabbt här, bra om du kollar om det finns någon gyn/läkare som är beredd att skriva ut recept här, det gör inte alla, om du hittar en gyn/läkare villig till detta kan du be dem sköta testerna, skriva remisser och så kontaktar du lämplig klinik i Danmark för att utföra IVF.

Tusen tack för din snabba svar!! Förlåt om min fråga är dum men förstår inte riktigt vad du menar. Vad för recept ska jag be om?? Menade du att skriva recept " remisser" för att göra testerna vart som helst, då i Danmark som du föreslog? Är det de som jag ska be om? Vet du vilken klinik i Danmark som jag kankontakta nån telefon nr kanske . Hade varit jätte tacksam för svar av vem som helst som kan ge mig tips om detta!
  • Uppåt

Hej igen Letty

jag menade så här: du måste ha en läkare/gyn som skriver ut recept för de mediciner du behöver för IVF, om det är ivf du ska göra. Det är aboslut inte alla som skriver ut den typen av mediciner till oss lite äldre. Du kanske tänker dig äggdonation? Det senare vet jag inte så mycket om, men det finns en trådar för det också.

En del hittar läkare/gyn i Sverige där de bor som skriver ut recept (ja, du måste också göra tester typ ditt AMH osv).
    Om den du träffar anser att AMH och annat är ok kan han hon skriva ut recept på IVF-mediciner, du måste ta mediciner för att öka äggproduktionen och sedan för att kontrollera ägglossningen.

Börja med att kontakta en klinik i Danmark för att höra om de tar emot dig, de har åldersgräns på 45:
    CFC (copenhagen fertilitycenter) tror det finns någon som heter Triangeln och någon som heter Storkkliniken, du kan googla på dessa. Jag tror att en del kanske tom får mediciner utskrivna av läkaren i Danmark men jag är osäker och i så fall måste du kanske betala dem själv. Hoppas du fick lite mer kött på benen.

• Snart lycklig
    Uppåt skrev 2013-09-05 07:11:48 följande:
    Hej igen Letty

jag menade så här: du måste ha en läkare/gyn som skriver ut recept för de mediciner du behöver för IVF, om det är ivf du ska göra. Det är aboslut inte alla som skriver ut den typen av mediciner till oss lite äldre. Du kanske tänker dig äggdonation? Det senare vet jag inte så mycket om, men det finns en trådar för det också.

En del hittar läkare/gyn i Sverige där de bor som skriver ut recept (ja, du måste också göra tester typ ditt AMH osv).
    Om den du träffar anser att AMH och annat är ok kan han hon skriva ut recept på IVF-mediciner, du måste ta mediciner för att öka äggproduktionen och sedan för att kontrollera ägglossningen.

Börja med att kontakta en klinik i Danmark för att höra om de tar emot dig, de har åldersgräns på 45:
    CFC (copenhagen fertilitycenter) tror det finns någon som heter Triangeln och någon som heter Storkkliniken, du kan googla på dessa. Jag tror att en del kanske tom får mediciner utskrivna av läkaren i Danmark men jag är osäker och i så fall måste du kanske betala dem själv. Hoppas du fick lite mer kött på benen.

Åldersgränsen hos CFC är 46 år.
  • TyckOmMig

Stockholmsinnerstad-vilken himla bra UL bild på ditt underverk!En liten prinsessa!
    Hängde själv i denna tråd förra året då jag gjorde två IVF försök på CFC ett i juli och ett i december.
    Idag väntar jag tvillingflickor via ÄD och är i v 24+1.

• Sunlight

Grattis igen Stockholms innerstad!
    Tjejer, hur aktiva har ni varit när det gäller hur många dagar embryot ska utvecklas.
    Hur många celler har era embryon varit vid insättning. 2.4.8. Morula, blastocyst  ni som plussat?

Letty läs igenom hela tråden och agera fort. Typ NU. Tiden går!Glad

• Sunlight

Vad föredrar ni Progesteron Mic eller Crinone. Jag förstår inte doseringen är CrinoX2 lika mycket som progesteron mic 400 X3? Jag funderar på att gå över från Crinone till progesteron mic. Det verkar som om det är en högre dos?
    Kan man byta till progesteron mic utan att riskera något. Det gör väl inget om man bara byter? Hjälp nu blir jag orolig. Jag ruvar i 10 dagar till så nu är man nojig!

• Stockholmsinnerstad

Tack alla fina tjejer för Grattis och fina ord.Ni är de bästa som finns! Hjärta

Jag går in i vecka 20 i dag så nu är halva tiden avverkad och jag mår oförskämt bra *peppar, peppar*, speciellt efter att jag berättat för mina två chefer nu och de inte ser detta som något stökigt mitt under pågående provanställning utan stöttar mig och planerar för att sätta in en vikarie under mammaledigheten. 

mba12 Ja jag var i Danmark på Triangeln som jag verkligen till 1000% Flörtvill rekommendera. Första försöket hos dem så tog det direkt, men så hade jag också 24/7 support av en av deras överläkare/ägare och det märktes att han var oerhört kunnig och erfaren OCH var dessutom omtänksam och förstående men även tydlig om mina små chanser (5% att bära en graviditet med egna ägg) så den biten måste man kunna klara av att hantera med. Det viktiga var ju att det iaf till syvende och sist var jag som fick ta beslutet efter all fakta om jag ville chansa eller inte, och han sa att vad jag än beslutade så skulle de hjälpa till men han ville bara att jag vaket skulle veta vad jag hade för förutsättningar. Det lönade sig ju att göra som jag kände och inte det de rekommenderade, vad vi vet så här långt Flört Jo jag hade regelbunden mens och ett AMH som då jag tog det två ggr med 4 dagars mellanrum, varierade mellan 0,6-0,8 men stirra dig inte blind på det för vad du bör göra är en total utredning om DINA förutsättning och den biten är helt individuell och måste bedömas utifrån en helhetsbedömning, inte bara något värde här eller där.

TyckOmMig Grattis och ååååååå vad roligt och spännande!!! Hur mår du?  Solig 

snartgravid gör som läkaren tycker. Massa tumhållning från mitt håll att det gosar in sig en liten nu. Skrattande

Jag önskar er alla världens finaste söndag! {#emotions_dlg.flower}

• Katt12

Härligt, Sthlm! Jag börjar ångra rejält att jag inte gick till Trianglen i st f CFC. För varje gång jag har med CFC att göra sjunker förtroendet, olika svar varje gång och slarv, slarv, slarv:(

Svar på tråden 45 år och planerar IVF