• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Katt12

Cathy, tog du dina höga Q10-doser 8 v i sträck eller bara mellan mens o ÄL? Jag tror jag läste ngnstans att man inte ska ta Q10 som gravid, men det kanske inte är så noga att man måste göra uppehåll e ÄL?

• Cathy
    Katt12 skrev 2013-09-17 12:12:08 följande:
    Cathy, tog du dina höga Q10-doser 8 v i sträck eller bara mellan mens o ÄL? Jag tror jag läste ngnstans att man inte ska ta Q10 som gravid, men det kanske inte är så noga att man måste göra uppehåll e ÄL?
    Jag tog mina höga doser under hela cykeln och så fortsatte jag i början av min graviditet för jag visste inte att jag var gravid (och trodde aldrig jag skulle bli det just då). Det finns inte mycket studier på Q10 under graviditet men det finns studier, bl a om att Q10 kan sänka risken för havandeskapsförgiftning.
  • Ella N

Grattis Lully! Jag förstår att ni alltså gjort behandlingen i Köpenhamn, för i Sverige måste man väl vara under 43, tror jag. 39 om man ska få hjälp av landstinget. Jag är 38 och har känt mig väldigt stressad. Jag har en dotter som är 5 år och vi har försökt i snart 2½ år med ett syskon. Vi har "påbörjat" behandling, bara undersökning och infektionsprov och utskrivet recept, men jag vill gärna vänta lite. Fick ett MF i juli och vill gärna försöka lite till på egen hand...jag tycker att ingreppet verkar vara så stort. Jag blev väldigt nervös nu när det började närma sig... Men jag ser också nu, att det finns hopp även när man blivit lite äldre och jag förstår att längtan är stor hur gammal eller ung man än är. Så stort grattis!! Ella N

• Katt12

Cathy, ursäkta att jag frågar så mkt, men var köpte du dina Q10? Som jag uppfattar din länk är det bara produktinfo där, ingen webbutik?

• Uppåt

Ella N: välkommen hit. Ett tips, vänta inte för länge. Ingreppet som du skriver om är kanske äggplocket? Det beror nog lite på var man gör det, hur det känns och upplevs. Däremot själva återförandet av befruktat ägg är en baggis. Att ta sprutor tyckte jag var lite meckigt men man lär sig, däremot kunde jag ibland fundera över hur bra det är för kroppen att tillföra alla dessa mediciner. Men som jag förstått det ska det inte innebära några risker.
    Ett tips är också att vara så pass ung att du får göra det i Sverige, nära där du bor även om du får betala själv för det, att behöva resa till danmark eller finland är inte helt optimalt med tanke på arbetsgivare osv.

• Sunlight

Jag är gravid!Glad

Väldigt tidigt. Nytt HCG imorgon så det är nervöst!
    Kram och tack till alla som har stöttat mig. Som sagt det är tidigt så mycket kan hända. Vi får stötta varandra!
    Går det inte hela vägen så får man försöka igen. Hoppas att det går! Glad

Jag skulle vilja byta namn men det går tydligen inte!

Mitt namn är nu justdoit-gravid.Glad  

• Snart lycklig
    snartgravid skrev 2013-09-19 18:39:58 följande:
    Jag är gravid!Glad

Väldigt tidigt. Nytt HCG imorgon så det är nervöst!
    Kram och tack till alla som har stöttat mig. Som sagt det är tidigt så mycket kan hända. Vi får stötta varandra!
    Går det inte hela vägen så får man försöka igen. Hoppas att det går! Glad

Jag skulle vilja byta namn men det går tydligen inte!

Mitt namn är nu justdoit-gravid.Glad  
    GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!! Stor lyckokram till dig.

Var gjorde du IVF? 
  • Sunlight

TACK, TACK, TACK!! Vad snällt!  Lycka till med äggplock och försök! Jag inboxar.

• callimero

Stort grattis uppenbarligengravid! Skrattande

Berätta om denna lyckade behandling, var det IVF eller ÄD?

Svar på tråden 45 år och planerar IVF