• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Uppåt

Stockholmsinnerstad: hur menar du med ordentlig utredning? jag tog amh och sköldkörteln tror jag, inte mer, har du gjort ytterligare tester?

• Stockholmsinnerstad

Uppåt ja varje IVF visar ju på hur man svarar på behandlingen så det fanns med i min helhetsutredning när jag väl kom till triangeln som ett exempel. Sedan tog min gynekolog ytterligare tester vid sidan av.

• Sunlight

Tack, Stockholmsinnerstad! Det känns som om det är kört. Planerar redan för nästa FET.
    Jag känner ingenting. Jag tror inte att det kommer att gå tyvärr.
    Ska vara smartare och mer förberedd än någonsin nästa FET!Glad

• Katt12

En fråga till dig, Sthlm: hade du tagit DHEA eller Melatonin el ngt dyl medan du försökte? Jag börjar efter 5 IVF fundera om jag ska göra det, men tvekar eftersom jag har protein S brist vilket medför ökad blodproppsrisk vid östrogenintag, och det känns ju inte så kul. Eftersom jag fortfarande har bra värden hade jag hoppats slippa dessa tillskott, men det kanske är skruttägg hela högen:( Vore inspirerande att höra om ngn i vår ålder som lyckats utan tillskott.

• Stockholmsinnerstad

Katt12 Jag fick progynon ihop med Lutinus efter ÄP om det är ett sådana tillskott du menar? 

snartgravid hoppas du inte har rätt. När har du TD? {#emotions_dlg.flower}

• letty
    snartgravid skrev 2013-09-07 23:14:41 följande:
    Grattis igen Stockholms innerstad!
    Tjejer, hur aktiva har ni varit när det gäller hur många dagar embryot ska utvecklas.
    Hur många celler har era embryon varit vid insättning. 2.4.8. Morula, blastocyst  ni som plussat?

Letty läs igenom hela tråden och agera fort. Typ NU. Tiden går!
    Hjälp mig mig då!!!  Jag behöver mer info om allt om hur jag går tillväga och försök att skriva vad förkortningarna betyder för jag förstår dem inte iallafall inte alla. Har lärt mig lite visa. Hur ska jag börja först? Ska jag kolla upp mig nu om mina ägg är ok eller vad? För jag har redan gjort så att min partner har kollat sina spermier och de var super bra så vad gör jag nu ska jag be en läkare om det jag hörde "Pergotime" eller ska jag be med en gång att jag vill göra "IVF-behandlingar" vad gör man först hjälp mig.
  • letty

Hej, jag vill inte ha äggdonation, jag vill ha min mans spermier i mig men måste jag först kolla upp mig först alltså generellt?? Vad gör jag först snälla någon förklara hur jag ska göra känner att tiden rinner ut. Förklara för mig men tänk på era förkortningar så att jag förstår allt.  Glädjer mig för er alla som det går bra

• Katt12

Sthlm, nej, jag menar DHEA och dyl tillskott inför IVF-försöken? Men det låter inte som att du tagit det. Progynon, får man det för att få tjockare slemhinna (har hittills inte varit ett problem för mig) eller finns det fler skäl? Letty, börja med att gå till en gyn och testa dina hormonvärden, AMH, FSH och LH och be att få en ultraljudsundersökning av äggstockarna. Om allt verkar ok kan du höra om det går att få Pergotime för att boosta ägglossningen. Får du inte det utskrivet, testa med ägglossningstester och stöd av ngn form av hälsokostpreprat såsom munkpeppar. Om det inte lyckas efter några försök är det bättre att snabbt gå över till IVF i vår ålder. Då måste man vända sig till Danmark, eftersom Sverige inte tar emot så "gamla" patienter. Trianglen verkar då vara ett bra alternativ, många går också på CFC som dock är ganska struliga att ha att göra med och inte en bra klinik för den som aldrig gjort IVF tidigare. Lycka till!

• Uppåt

Letty: Du sa att du inte förstår förkortningarna, AMH, FSH mäter äggtocksreserven på olika sätt, Lågt AMH resp högt FSH indikerar sämre chanser. Sköldkörteln kan vara värt att kolla. Om du träffar en förstående gyn så vet hon/han vad som ska kollas. OCh som sagt, UL på äggstockarna är ju också bra. Du får gå vidare därifrån. Du kan ju också mejla olika kliniker i Danmark för att höra deras åsikt. Jag håller med: CFC var rörigt, massa papper man skulle skriva på utan att nästan förstå vad det stod, allt skulle gå snabbt, Triangeln kanske är bättre. Lycka till.

Sthlminnerstad och ni andra som gjort tester: Tänkte på det här med AMH: jag tog det inte i någon specifik del av menscykeln, ska man göra det? FSH mätte jag aldrig.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF