• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Uppåt

Katt12: det där med slemhinnan lät konstigt att han sa att du kunde börja när du ville, menar du med hormonsprutorna? Min gyn sa att det va jätteviktigt att kolla slemhinnan första eller senast andra dagen på mensen., vilket vi också gjorde bägga gångerna jag försökt. Förstår att du är besviken. En fråga till dig: skriver CFC ut dina recept eller har du en läkare här i Sverige? funderade eftersom du skriver distansläkare, eller är det han/hon som fixar recepten?

• Katt12

Hej uppåt, ja det är verkligen galet att Svend sim påstår sig vara professor kan vara så fruktansvärt slarvig, det är höjden av nonchalans. Jag brukar vara påläst, men hade gjort långa prot innan så jag visste inte detta. Har t o m mail fr honom där jag frågar om detta inför behandlingsstart så han har helt medvetet gett mig slarvbehandlingar bägge gångerna. Fattar inte hur man har mage att göra så. Det har varit fiasko från början till slut med dem, orkar inte ens återge en tiondel av allt strul som varit. Hade det varit i Sverige hade deras lukrativa verksamhet varit ett lämpligt uppdrag för Janne Josefsson på Uppdrag Granskning.

Recepten skrivs av dem, jag har fått översatt av sv läk en gång, blandat med att hämta ut gamla recept fr tidigare beh och ngn gång betalat för att få ut på det danska receptet. Hör av dig om du behöver läk tips för översättn (Sthlm ).

• Katt12

Tack Sthlm för namn, hoppas jag får komma till dem och då i synnerhet till honom. Bra läk växer inte på träd...

• Uppåt

KAtt12: när du säger översätter, får du det på högkostnadskort då?

• Uppåt

Katt12: går det inte lika bra att gå till den läkaren som översätter recepten? eller du kanske inte bor i stockholm? TAck förresten för tipset jag gick själv till en gyn som skrev ut men tror det blivit svårare nu.

• Katt12

Jag vet inte riktigt hur du menar? Recepten skrivs av behandlande läk på kliniken som bestämmer preparat och doser och översätts sedan av sv läk för att hamna under högkostnadsskyddet.

• Cathy
    Katt12 skrev 2013-09-13 18:09:04 följande:
    Cathy, tack för tipset om Q10! Tog du alltså 8-10 tabletter/dag..? Rätt kraftig dos, men tydligen effektivt:) Grattis!

Ang Fragmin så har jag det nu under IVF pga min diagnos. Trombyl fick jag utskrivet vid ett försök i Falun. Det är jag själv som tagit upp det med läkarna, trots att jag informerat om protein S bristen har ingen sagt ngt om detta spontant.

Ännu värre var att jag inte visste om att man skulle göra uppstartsscanning innan korta protokollet, när jag bytte från långa. Har nu gjort två misslyckade IVF på CFC med ägglossning innan äggplock som följd av Svends direktiv att välja själv när jag vill börja. Har nu fått reda på att det blir "kaiko" (citat från distansläk vid UL i Sthlm) när man inte kollar att slemhinnan är tillräckligt tunn innan man börjar. Ursäkta gnäll men jag är så grymt besviken.
    Japp, jag tog 8-10 tabletter/dag (á 100mg)....I Canada skulle det startas en studie med 600mg/dag men de fick inte nog med tjejer med när de hörde hur verksamt ubiquinol är och ingen ville ha placebo..

Jättetråkigt att höra om dina erfarenheter med CFC. Jag har inte gått där men hört att det gör uppstartsvul för dem som ska göra kort metod? Kan inte du ta upp det med dem och begära kompensation..? I alla fall nåt plåster på såren..
  • Katt12

Ok, det låter ju lovande med Q10 då:)

Fick idag besked att vi inte behöver betala denna omgång. Alltid ngt. Men det man vill ha är ju en korrekt genomförd behandling.

• Cathy

Katt: jag tror bestämt att Q10 (ubiquinol för kroppen behöver ombilda ubiquinon så det tas inte upp alls lika bra) är framtidens fertilitetsmedicin ur äggkvalitetssynpunkt! Jag förstår dig, man vill bara ha en rätt utförd behandling men alltid nåt att inte behöva betala för att de gjort fel! Kram

Svar på tråden 45 år och planerar IVF