• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Uppåt

Katt12: Så otrolgit tråkigt. Gjorde du ivf på triangeln den här gången? Du skulle väl byta från CFC har jag för mig? Hur gör du nu?

• Katt12

Hej, nej, detta var sista sucken med IVF på CFC. Jag har nu etablerat kontakt m Trianglen och hoppas komma igång där nu direkt (m nedreglering om några veckor). Skälet till att jag "gick händelserna i förväg" och tog kontakt med dem under pågående IVF var just att allt strulade till sig nu på CFC så till den grad att vi slapp betala,eftersom de själva kände att för mkt gått snett. Men trots allt strul lyckades vi ändå få tillbaka två ägg till slut, som jag nu fått bekräftat inte fastnat. Så det känns bra att redan vara på banan m nästa steg, samtidigt som energinivån idag är

• Katt12

Energinivån är lika med noll, skulle jag skriva...:(

Hur är det för er andra?

• Sunlight

Katt vad synd. Bra att du har ny energi för att prova på triangeln direkt. Dom verkar bättre!
    Pg med nytt försök FET. Jag väljer mellan blastocyst eller tredagars med assisted hatching. Vad är bäst?
    Ni som har lyckats vad har ni gjort?

• Damsell2
    Uppåt skrev 2013-10-01 09:20:31 följande:
    Damsell2: tack för information, vad har du för värden då, typ AMH? Jag har redan ett barn som kommit på naturlig väg, har provat ivf två gånger för något år sedan, första gången slutade i hemmaförsök eftersom det blev så få folliklar, andra gången fem folliklar men bara ett befruktat och inget +. VAlde att lägga av sen eftersom det var rätt krångligt med resor till Danmark. Blev besviken eftersom jag trots allt trott att vi skulle kunna fryst några. Men skulle altså var tvungen att börja om med allt. Nu kan jag ångra att jag inte i alla fall provade en eller två gånger till. Dessutom hade det antagligen varit möjligt i Sverige i Falun som har 44-årsgräns.

Ingen aning vad jag har för värden. Vid vårt allra första IVF år 2007 så togs förstås blodprover, men jag har aldrig sett journalen. Och sedan dess har inga prover tagits, antagligen därför att vi ju får ut befruktade ägg som når blastocyst-stadiet.

Är det någon som vet vad det är som fattas eller som hänt i kroppen när man inte längre får ömma bröst av progesteronet?  När jag var ung så hade jag så ont att jag knappt kunde ligga på magen i slutet av menscykeln. Och nu är brösten som tomma sladdriga påsar fast jag tar 3 lutinus och 6 mg Progynon per dygn. Är liksom rädd att detta sänker chanserna.

Ledsamt Katt12. Försök sköta om dig så du mår riktigt bra innan nästa försök då. 

• Katt12

Hej Sthlm, vi satsar på Kåre nu. Åker ner om ett par v för uppstartsmöte och innan dess tänkte jag dessutom hinna med en sväng till Aten för hysteroskopi. Vill kolla om ngt är knas inne i livmodern när jag inte lyckats på 2,5 års försök trots att jag fortfarande har bra AMH o FSH. Ärligt talat känns det skitjobbigt att resa land o rike runt för att träffa läkare, men jag pluggar den här terminen och vill ta chansen när jag kan styra min tid just nu.

• Stockholmsinnerstad

Mycket bra val! Då är du i helt rätta händer, vad får du för intryck av honom? Jag lovar allt är värt det när en liten far runt och sparkar i magen sedan. Solig

• Cathy
    Damsell2 skrev 2013-10-01 21:04:18 följande:

Är det någon som vet vad det är som fattas eller som hänt i kroppen när man inte längre får ömma bröst av progesteronet?  När jag var ung så hade jag så ont att jag knappt kunde ligga på magen i slutet av menscykeln. Och nu är brösten som tomma sladdriga påsar fast jag tar 3 lutinus och 6 mg Progynon per dygn. Är liksom rädd att detta sänker chanserna.

Min gissning är att de ömma brösten berott på östrogendominans. Jag har också haft det men när jag fick mer balans på hormonerna genom tillskott av progesteron så försvann pms och ömma bröst Glad. Även om du tar progynon nu så balanserar lutinus dina hormoner och innan östrogennivåerna stiger med graviditet så kan brösten säkert kännas så där som dina nu. Lycka till! kram {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden 45 år och planerar IVF