• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Uppåt

Gratis snargravid Undrar också om du gjorde Äd eller IVF, förstår det som att det var IVF? hur gammal är du?

• Pippi70
    snartgravid skrev 2013-09-19 18:39:58 följande:
    Jag är gravid!Glad

Väldigt tidigt. Nytt HCG imorgon så det är nervöst!
    Kram och tack till alla som har stöttat mig. Som sagt det är tidigt så mycket kan hända. Vi får stötta varandra!
    Går det inte hela vägen så får man försöka igen. Hoppas att det går! Glad

Jag skulle vilja byta namn men det går tydligen inte!

Mitt namn är nu justdoit-gravid.Glad  
    Stort Stort Grattis!!!!
  • Sunlight

Tack igen och kram till alla.
    Det var ÄD. Jag väntade alldeles för länge med att verkligen komma igång med IVF.
    Därför brukar jag försöka stötta andra med att påminna om att säga att det är bråttom med att komma igång.
    Sen blir det ÄD om man låter åren gå som jag gjorde. Jag är verkligen tacksam över att det är en möjlighet.

Hjälp. Nu kommer oron direkt för ett missfall. Det är verkligen inte lätt det här.Glad   

• Sunlight

Tack! Jag förde in två.  Jag önskar att jag hade fört in tre. Jag visste inte bättre. Jag har två kvar i frysen om det inte fungerar.!  Har du tänkt på hur många du ska föra in? Blastocyst etc?

• Snart lycklig

Dr D är inne på att odla t blastocyster. Känns både bra och dåligt. Många kommer att försvinna på vägen och då kommer det kanske kännas jobbigt. Alla resor blev bara..... Oh, tänk om ingen klarar sig, usch, hemska tanke. Vi har inte bestämt exakt hur vi ska göra ännu. Spännande f dig att se om det är en el två därinne.

• Sunlight

Tack så jättemycket Stockholmsinnerstad! Jag undrade var du hade tagit vägen!   Hur går det för dig?Glad
    Jag har läst på när det gäller din resa. Jag är imponerad över hur stark du var och bara gjorde nya försök tills det fungerade. Jag tänker göra ett nytt försök igen direkt om det inte fungerar hela vägen nu. Upp på hästen igen!

Snart lycklig. Jag har läst att en del läkare i USA bara för in blastocysts det är tydligen två gånger så stor chans att dom överlever. Nästa gång kommer jag att låta alla gå till blastocyst och sedan välja de bästa. Jag visste inte att man kunde göra så.

• Snart lycklig

Sitter nu på Atens flygplats efter ÄP. Naturligtvis hade min svenske dr mätt fel igen!!!!! Fyra jämnstora folliklar i tisdags (15,2-18,2 mm) var bara två. (Nöjd ändå, så klart, 47 år, hallå....) Dock fanns en cysta, ej vattencysta, på vänster äggstock som felaktigt kan mätas som äggblåsa. Men hur fick han dt till fyra jämnstora!??! Ingen hade ägglossat i förväg, så dt var det inte. Hur som helst, två ägg ut ur de två äggblåsorna. Nu hoppas jag bara att de är mogna och befruktas. Hoppas, hoppas. Vi har nu en grov planering för FET. Det blir i dec, jan el feb, beroende på arbete och helger. Dt blir alltså ngn stimulering till. Dt svåra är att få ngn svensk läkare att hjälpa mig. Dr D vill absolut att vi odlar t blastocyster. Jag har 11 1-dgrs infrysta embryon innan idag. Dr D räknar med 1-2 blastocyster, övriga försvinner på vägen. Usch. Jag hoppas vi blir överraskade på ett positivt sätt o får ngn fler. Vågar inte tänka tanken på att dt inte blir några.......

• entjej
    Snart lycklig skrev 2013-09-21 16:40:20 följande:
    Sitter nu på Atens flygplats efter ÄP. Naturligtvis hade min svenske dr mätt fel igen!!!!! Fyra jämnstora folliklar i tisdags (15,2-18,2 mm) var bara två. (Nöjd ändå, så klart, 47 år, hallå....) Dock fanns en cysta, ej vattencysta, på vänster äggstock som felaktigt kan mätas som äggblåsa. Men hur fick han dt till fyra jämnstora!??! Ingen hade ägglossat i förväg, så dt var det inte. Hur som helst, två ägg ut ur de två äggblåsorna. Nu hoppas jag bara att de är mogna och befruktas. Hoppas, hoppas. Vi har nu en grov planering för FET. Det blir i dec, jan el feb, beroende på arbete och helger. Dt blir alltså ngn stimulering till. Dt svåra är att få ngn svensk läkare att hjälpa mig. Dr D vill absolut att vi odlar t blastocyster. Jag har 11 1-dgrs infrysta embryon innan idag. Dr D räknar med 1-2 blastocyster, övriga försvinner på vägen. Usch. Jag hoppas vi blir överraskade på ett positivt sätt o får ngn fler. Vågar inte tänka tanken på att dt inte blir några.......

Jag läser här ibland och har frågat en liknande fråga förut till någon av er varför ni inte sätter tillbaka direkt utan fryser ner. Tror anledningen var att kroppen då inte är i topp efter behandling eller behöver någon speciell förbehandling. Okey, det kan jag förstå. Jag kan dock inte förstå varför de ska odlas till blastocyster nu när de finns och du kämpat så för dom? Då försvinner som sagt en del på vägen. Läkarna på Cvl säger att den bästa miljön är i livmodern. Dvs vissa embryon kan överleva i livmoderna men inte i odling. Tycker det verkar logiskt. Varför inte sätta tillbaka dom två och två... Varför vill Dr D att ni absolut odlar till blastocyster? Vad är hans skäl? Förlåt att jag lägger mig i men vill bara väl.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF