• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Tack, nu rinner mina tårar än mer. Ja, alla ggr jag fått ut ägg har minst ett blivit befruktat och infryst på dag 1. En gång har jag ägglossat innan ÄP. Två ggr var blåsorna tomma. Jag har alltså åkt tre ggr i onödan. Tack så mkt för stödet.

• callimero

Håller tummarna för dig snart lycklig. Det är en jobbig kamp som jag så innerligt hoppas leder till efterlängtade barn för oss alla!

• Sunlight

Du är imponerande. Var inte ledsen. Du har många chanser nu med dina ägg. Hellre åka en gång för mycket istället för att inte försöka alls och ångra sig senare. Du är i goda händer.
    Jag åkte till London och hade två fina egna folliklar . Frågade kliniken på fredagen om jag skulle ta Orgalultran så att de inte skulle ägglossa. Nej, gör ingenting, sa sköterskan. På måndagen när jag gjorde IVF var de tomma, jag hade ägglossat. Jag är övertygad över att Dr D hade sagt åt mig att ta orgalultran. Man får leva med sina dåliga beslut. Jag borde ha tagit sprutan andå..

• Snart lycklig

Stor kram till dig Callimero. Jag hoppas du får rätt. Du och jag är väl bland dem som gjort flest stimuleringar i hela Sverige...... Så spännande att följa dig, vi har ungefär lika problematik, ålder och manliga problem. (Jag vet att du är lite yngre.) Det verkar oxå som du och jag har likvärdiga tankar när vi närmar oss donation. Känner igen dina tankar och funderingar.

• Snart lycklig

Snartgravid, tack! När jag gör långa protokollet med nedreglering tar jag oftast ändå en Orgalutran även om dt kanske inte behövs. Denna gång delade jag en spruta på två ggr och tog den tis em och tors fm, samma dag som Ovitrelle. Den gången jag ägglossade var m korta protokollet, alltså med flera Orgalutran. Det var en dålig cykel, det såg D tydligt på blodprover.

• Damsell2

Hej,
    Får jag lov att hoppa in?  Jag har tjuvläst ett tag men ej själv skrivit något.
    Jag tycker ni är så fantastiska som orkar med att resa till Aten, Riga, London och andra ställen och sen argumentera med alla möjliga och omöjliga läkare. Jag har själv haft en taxifil känner jag i jämförelse med många av er. Håller verkligen tummarna för er!

Intressant att läsa om Snart lyckligs "Långsamma äggplock". Vad förståndigt att göra så. Jag har själv känt många gånger att jag mått så dåligt på färskförsöken att chansen var mycket liten. Min dotter, född 2009 när jag var 41 år, blev till på ett FET. Och det enda andra plusset jag haft (som blev MA) var också ett FET.

Jag tror att chanserna måste vara större om man kan använda och sätta in alla tredagars uppdelat på några tillfällen än att bara sätta in en/två blastocyster vid ett enda tillfälle. Odlingsmiljön anses väl fortfarande vara bäst i livmodern? Och dessutom finns väl risken att man får influensa eller dylikt just vid det tillfället när man satsat alla korten. Ja det är förstås inte lätt att argumentera emot en läkare som har bestämt sig för det ena eller det andra. Det blir ju av naturliga själ finare statistik att visa upp vid återföring av blastocyster än av tredagars. Dessutom kanske de tycker det är lite roligt att långtidsodla. 

• Damsell2

Cathy - tack för tipset om Q10.
    Jag har tagit Q10 rätt många år nu. Det har varit en av de sakerna jag tagit utan att känna någon skillnad, men tagit ändå därför att det kan ju inte vara skadligt och finns många vetenskapliga artiklar om fördelarna, ungefär som multivitamin. Nu har jag dock fyrdubblat min dos till 400 mg per dygn och känner mig faktiskt piggare de senaste dagarna. Vet ju inte om det är Q10 eller bara att jag sköter min kost minutiöst just nu, kanske båda delar. I alla fall ett väldigt välkommet tips. Ruvar just nu på två stycken 3-dagars embryon. Läkarna på CuraÖresund i Malmö har meddelat att det var vårt allra sista IVF så ska det bli en lillasyster/bror så är det nu det gäller.

• Uppåt

Damsell2: Välkommen hit! Hoppas ok att fråga: om du var 41 år 2009 måste du ju nästan vara för gammal nu för att få göra ivf i SVerige. Eller hur har du lyckats med att få göra det? Tar gärna emot tips är själv i din ålder nämligen.
    Och lycka till nu med ruvningen!

• Kvinna72

Hej, en liten snabb fråga: vart köper ni q10 ubiquinol? Jag har hört så mycket gott om det och vill gärna testa. hur mycket tog ni?

Kram  

• Blingbling

En liten fråga till er här inne som är IVF-experter. Får man själv välja hur många ägg man vill återföra eller beslutar läkaren det?

Svar på tråden 45 år och planerar IVF