• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • myran6801

Lilly, härliga nyheter!!! Så glad för din skull o som sagt du är ett fint föredöme! Sköt om dig (er). Kram

• Snart lycklig
    Hemliga damen skrev 2011-11-30 19:47:27 följande:
    Hej på er! Hänger egentligen i äggdonationstrådarna men ramlade in här. Vill bara lägga till vad min mkt snälla och tillmötesgående läkare säger och gör ang Prednisolone. Han skriver ut med orden Det finns inget som säger att det hjälper men det gör heller ingen skada så vi gör som de säger på din klinik utomlands. När jag läser era historier förstår jag vilken tur jag har och bli otroligt tacksam. Lycka till allihop! Kram Late
    Hej Late66,

Vad skönt att ha en sådan förstående läkare. På vilken ort befinner sig denna underbara läkare?
  • Snart lycklig

Underbart Lilly!! Hoppas ni andra också mår bra och håller hoppet uppe.

Igår hade jag ett samtal med en av de gulliga BM på kliniken för lite planering inför FET i januari. Fick en tid den 15/12 för VUL, för att kontrollera om jag har eventuella vattencystor efter den senaste IVF:en, vilket jag har fått efter de tre tidigare.

I samtalet kom funderingarna om Prednisolon o dylikt upp igen och hon sa att det tydligt stod i journalen att läkaren inte kommer att skriva ut det, vilket jag redan visste, men.... Trombyl om jag så önskar. Hon frågade hur vi mår och vad svarar man? Babblar på om att man hoppas på ett mirakel och vill göra allt osv bla bla.

Hon sade inte så mkt. Jag blir bara så ledsen efter att varit i kontakt med dem. Det gick åt många tårar igår (igen). De får en att känna sig som ett obegåvat litet barn (trots den höga åldern i dessa sammanhangRynkar på näsan). Visste till slut inte vad jag skulle säga, konstigt samtal......

Det känns lite bättre idag. Nya tag och hoppas på ett positivt samtal med CFC på tisdag.

Ha en skön fredag em.

• woo

Snart lycklig
    Känner med dig och känner igen mig i att nästan känna sig omyndigförklarat korkadRynkar på näsan..... även om dom är jätte snälla allihop där men det hjälper ju liksom inte hela vägen.
    Varför ska det vara så svårt att få den vård man vill ha när man betalar 37,000:- för varje försök????Skrikandes
    Bra att det känns bättre idag  Skrattande jag tror att ditt samtal med CFC kommer kännas mycket mer än positivt så kände jag ialf.

Hoppas ni andra mår bra och får en skön helg!!!! {#emotions_dlg.flower}

• myran6801

Snart lycklig, förstår precis vad du känner efter samtalet med kliniken. Har känt mig så ledsen och uråldrig efter samtal med de kliniker vi gått på flera gånger. Det var så jobbigt att alltid behöva övertala dem att låta oss göra ett nytt försök. Jag lovar att du kommer känna dig välkommen till CFC för de låter oss själva ta beslutet om vi vill göra fler försök trots hög ålder o många försök! Lycka till framöver!

• myran6801

Kalimero, vinkar och undrar hur du har det? När är det TD? Håller såklart tummarna! Kram vännen

• Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2011-12-01 12:29:31 följande:
    Hej Lully,

Det är så roligt att läsa om dina "nojjor". Jag skulle vara precis likadan. Tänk om man hade en VUL-utrustning hemma och bara kunde ta till för att kolla allt från ÄL, tjockleken på livmoderslemhinnan till pickande hjärtan.Flört

Tack för att du vill tipsa mig om läkare. Jag bor i Stockholm och vill gärna ha tips om läkare som kan tänkas skriva ut Prednisolon el. dyl. Hur gör för att inboxa dig?

Jag har fått en telefontid för att ringa CFC i nästa vecka. Hoppas de är positiva och vill ge oss en chans nästa år efter vårt FET.
    Hej Snart Lycklig!
    Du ""inboxar genom att trycka på kuvertet högst upp. Välj skriv nytt meddelande. Anger Lully Hill som adressat. Sedan är det bara att skriva ett meddelande och skicka det.  

Jag tror säkert att CFC vill hjälpa er!

Kram
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill

Hej tokingar!!

Jag känner också igen mig i klinikens oförstående och "lilla gumman " attitiyd! (Ps. Är det månne Carl von Linnekliniken du går Snart Lycklig??) Jag gick hos CvL och de är de mest stelbenta jag känner till. Inte prova något nytt bara harva på med samma gamla metoder det haft i över 10 år snart!! De gör inte ens Assisted hatching som så många andra gör!! Något jag lärt mig genom åren är att verkligen vara noga med vilken klinik man väljer.  
    Att den har en "meny" av olika behandlingar. För ALLA ÄR JU INTE LIKA MED SAMMA PROBLEM vilket CvL och många andra kliniker tycks tro.

Att det inte finns studier som stödjer att Prednisolon hjälper är bullshit. Vågar man kan du ju säga att doktorn inte är påläst på "det" nya i så fall. Det finns nya studier i USA och visar på det.  Tror till och med att det finns studier i Danmark och Sverige (Uppsala). Googla på Reproduktiv immunologi så bör det komma fram. Men forskningen är ny. Och om det inte kan skada varför inte försöka. Jag blir så förbannad rent ut sagt!! Svenska IVF kliniker är BARA intresserade av sin statistik för det tävlar man om sins emellan!

Kalimero, var är du?? Hur går det gumman? 

Vink vink och kram till alla!!

Lully

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Maryhe

Hej! Till att börja med vill jag gratulera Lully till graviditetan!
    Sen undrar jag om man får  vara med här fast man är 42½? Jag läser alltid tråden här då det finns så mycket kunskap! Samt att jag känner igen Myran och Kalimero från en annan tråd.
    Vi gör nu vår andra ICSI, men denna görs på frusna ägg. Jag gör IVF i Italien och tillvägagångssättet har varit lite annorlunda.

• callimero

Här är jag! Och hej Maryhe!

Har inte orkat med att uppdatera mig i ivf-världen då det varit så högt tempo på nya jobbet. Egentligen var min TD i onsdags men då jag tog sista extra Pregnylen, 2500 IE i söndags måste jag vänta med test + att jag inte vill ta det heller och sedan gå till nytt jobbet och hålla minen uppe om det blir minus. Den jag ska ersätta är höggravid och det är flera nära kollegor som är gravida vilket känns lite småjobbigt. Ingen har ju en susning vad jag håller på med direkt. De tror nog det är ett passerat stadium då jag är 44.

Har haft molvärk och ont i brösten nästan hela perioden men denna vecka har det tystnat med molandet och jag har fått den där "tomma" känslan i kroppen som jag tyvärr känner igen från gamla ruvanden. Tog ett test igår kväll som var svagt svagt positivt men det tog ett tag innan strecket kom, längre än de 3 min som är föreskrivet så jag tror dessvärre det är spår av Pregnylen. Ska testa imorgon igen men det känns inte så hoppfullt.

Känner så väl igen den förminskande attityden man fått av klinikerna här hemma. Och så försöka orka stå på sig för att "få" betala 37.500:- för nytt försök. Och varje gång ska det föreläsas om kvinnans fertilitet osv osv. Och noll öppning för nya rön. Sophiahemmet var vansinnigt rigida, Falun lite bättre men det är så skönt att slippa stångas med detta när man går hos CFC. Önskar vi bytte för länge sedan men så avfärdade alla också våra funderingar på att testa spermadonator pga vår grava manliga faktor. Och det trodde vi på och harvade vidare med axlarna nere i marken.

Härligt att läsa att det pickar på så fint därinne Lully! Skrattande

Svar på tråden 45 år och planerar IVF