• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Maryhe
    callimero skrev 2012-01-14 14:48:27 följande:
    Oj vad tiden går fort Lully, hoppas ni får pusta ut efter FP nästa vecka! Hur lång tid får man vänta på resultatet?

Maryhe, det stämmer - jobbet äter upp mig. Vet inte hur jag ska få ihop allt. Försöker ta mig igenom den här första tiden och hoppas känna att jag får lite översikt och alla resor planerade så jag kan försöka få till ett försök. Helst vill jag till Aten innan också.

När kör ni igång? Hoppas så det blir bra resultat och att ni kommer lyckas denna gång.
    Hoppas att du hittar en lucka framöver och får till både Aten och CFC.

Jag kör igång den 19:de om mensen kommer då. Den skulle komma idag, men med proggisarna så blev den 5 dagar försenad sist. Jag har ju haft lördag som första mensdag i evigheter, får se hur kroppen behagar att göra om den går tillbaka i gamla banor (gjorde den efter MF) eller kommer om 5 dagar (vilket jag har räknat med).
  • Nefernefer

Hoppet lever! Mensen kom igår eftermiddag. Kliniken har tydligen åsikter om vilken dag den bör komma, så jag hoppas att läkaren inte tänker skriva några otäckheter om vad en dags försening skulle betyda?

Det har gjort ont bortom alla gränser, på ett annat sätt än någon annan gång jag har haft menssmärtor. Inga värktabletter lindrade ens det minsta, och det blev en hemsk natt, tills det äntligen lugnade sig. Jag hoppas att det är tillfälligt, bara den här gången, för att kroppen startade upp efter hormonchocken. Eller är det någon biverkning på Neovlettan? Ska försöka hinna fråga gynekologen innan det är dags för karta nr 2.

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • myran6801

Äh jäkla ipad, nu har jag bytt till datorn istället. Får se om det funkar bättre Glad eller om det är handhavande fel Flört.

Ni är så fantastiskt kunniga och så underbara som delar med er av er kunskap och förklarar så bra! Tack för hjälpen, nu känns det helt rätt med Crash! Jag har ju som sagt korta cykler.

Vår plan är att vi startar i slutet av februari och att vi precis innan sprutstart i början av mars åker till Barcelona för en första konsultation inför ÄD. Om allt klaffar kommer vi hem samma dag som jag skall börja med sprutorna. Med detta upplägg hinner jag även ta blodproverna som Dr D vill ha. Eftersom oddsen är så mikroskopiskt små med mina egna ägg så känns det bra att köra IVF och ÄD lite parallellt.

Lully, vilken hemsk upplevelse du fick vara med om. Skönt att VUL gick bra och att läkaren kunde ge en bra förklaring till det som hände.

Snart lycklig, jag inboxar dig om gyn.

• Maryhe
    myran6801 skrev 2012-01-15 18:06:16 följande:

Äh jäkla ipad, nu har jag bytt till datorn istället. Får se om det funkar bättre Glad eller om det är handhavande fel Flört.

Ni är så fantastiskt kunniga och så underbara som delar med er av er kunskap och förklarar så bra! Tack för hjälpen, nu känns det helt rätt med Crash! Jag har ju som sagt korta cykler.

Vår plan är att vi startar i slutet av februari och att vi precis innan sprutstart i början av mars åker till Barcelona för en första konsultation inför ÄD. Om allt klaffar kommer vi hem samma dag som jag skall börja med sprutorna. Med detta upplägg hinner jag även ta blodproverna som Dr D vill ha. Eftersom oddsen är så mikroskopiskt små med mina egna ägg så känns det bra att köra IVF och ÄD lite parallellt.

Lully, vilken hemsk upplevelse du fick vara med om. Skönt att VUL gick bra och att läkaren kunde ge en bra förklaring till det som hände.

Snart lycklig, jag inboxar dig om gyn.

Vad skönt att ni nu har en plan myran och kör två alternativ parallellt, samt hinner med blodproverna till Aten.
    Det löste sig med gyn? Är det IVI i Barcelona ni tänkt konsultera för ÄD?

Jag har förstått att de är jätteduktiga. På det Italienska forum jag följer läser jag om hur man blir proffsigt bemött och att de har en otroligt hög successrate. Ska bli spännade att följa. Kan säga att om vi hade haft råd så hade vi nog valt Spanien eller Schweiz istället för att göra IVF här .De är mer öppna för nyheter, otroligt duktiga samt att de har generösare lagar. (De är duktiga här med, men lagen sätter käppar i hjulet).
  • myran6801

Jepp det är IVI vi ska besöka. Har också hört mkt bra om dem. Måste säga att kontaktpersonen vi har är jätte trevlig och mkt serviceminded.

• Snart lycklig

Hej alla rara,

Lully, vad skönt att det gick bra i fredags. Förtsår att du upplevde några jättejobbiga timmar. Skönt att dagen för FVP också närmar sig.

Myran, det känns som att Crash är rätt för dig efter att jag läst alla kunnigas tips i denna tråd. Måste kännas skönt att både hinna med proverna hos Dr D i Aten och ha både IVF och ÄD på gång.

Kalimero, hoppas du får ihop det med både jobbet och dina privata önskemål, utan att bli allt för stressad.

Maryhe, vad duktiga de verkar vara där du går. Tänk att få kontrollera varannan dag och de direkt anpassar efter hur din kropp reagerar. Verkar fantastiskt! Jag måste också säga att du verkar vara mkt kunnig själv och att du ger så många bra förklaringar till oss andra. Tack!

Woo, så spännande att du är på gång med behandling. Jag tänker också på det där om att de gått en tid sedan senaste IVF och undrar hur mkt äggen hinner åldras på några månaderi vår ålder.

Nefernefer, för en gång skull bra att mensen kom igång för dig. Hur ser dina planer ut framåt?

Kramar

• Snart lycklig

Jag ska också berätta lite om var jag står just nu.

Jag har deppat mer än vad jag önskar efter den misslyckade inseminationen. Inte för att jag hade så stora förhoppningar att den skulle lyckas. Jag tror det mer är den välkända känslan som man känt efter de andra negativa behandlingarna, känns jobbigt med dessa berg och dalbanor, hopp och förtvivlan. Önskar så innerligt att få känna den oerhörda lyckan som vi alla här längtar efter och hoppas få uppleva.

Jag började med Progynon förra söndagen, då min mens kom igång, då jag kommer att göra FET i en stimulerad cykel. Därmed får jag ingen egen ägglossning innan, så då behöver vi inte stressa med "det". Jag ska på VUL på torsdag för att se hur livmoderslemhinnan ser ut, och ser allt bra ut blir återföringen preliminärt torsdag veckan efter. Det är ett befruktat embryo som frystes på dag sex, alltså fem dagar gammalt. Det är från vårt andra IVF i mars/april 2011. Då var jag "bara" 44 år och ännu inte hunnit fylla 45, så jag försöker peppa mig om att det ökar chanserna liteGlad. Jag är naturligtvis jätterädd för att upptiningen inte lyckas, men utgår ifrån att det KOMMER ATT LYCKAS. Vi har endast kunna fysa detta enda FET under alla våra fyra IVF-behandlingar, så detta blir en ny erfarenhet.

MIn man har ätit en dubbelkur för sin prostata sedan innan jul och lämnade prover hos urolog i fredags, som vi får svara på under morgondagen.

Detta för att vi parallellt ska kunna förbereda oss så mkt som möjligt inför eventuell tripp till CFC. Det är två hinder som måste lösas först, ett samarbetande gyn och för säkerhets skull infrysta bra spermier från mannen hos CFC. Om vi får ett bra svar, så får vi snarast boka för lämnande av prover hos CFC. Funderar då också på att jag följer med och om vi kan få ett samtal öga mot öga för att diskutera vårt eventuella kommande behandling. Det skulle kännas bra, så allt inte bara varit mejlledes.

Tänk om jag inte hittat denna tråd!!!!! Det kanske är det som kommer att göra skillnaden för hur mitt liv blir i framtiden Glad

God natt!

• Maryhe
    Snart lycklig skrev 2012-01-15 21:17:22 följande:

Maryhe, vad duktiga de verkar vara där du går. Tänk att få kontrollera varannan dag och de direkt anpassar efter hur din kropp reagerar. Verkar fantastiskt! Jag måste också säga att du verkar vara mkt kunnig själv och att du ger så många bra förklaringar till oss andra. Tack!

Det får jag tacka min klinik för som ger sig tid att förklara. De följer själva mycket utvecklingen i övriga världen, främst USA och är villiga att prova nya idéer. Allt de gör förklarar de varför innan, visar foldrar, dokument som beskriver processen osv. De har även vissa kvällar då man man som patient får besöka biologerna för information och rundvandring i labbet. Vi har aldrig varit med på någon sådan dock.

Är även av naturen vetgirig och informationstörstande så jag söker själv mycket info samt bombarderar de kunniga tjejerna här med frågor!

Tyvärr sätter lagen i Italien gällande IVF dock käppar i hjulet när det kommer till vissa saker, såsom FET, ÄD, spermadonation etc. Landstingsförsken är heller inte gratis utan kommer upp i ca 2.300 euro per gång. Vi måste också vänta 4 månader mellan varje färskförsök så tiden springer iväg. Denna gång blev det 5 månaders väntan. Har hunnit med ett försök med frusna, upptinade och sedan befruktade ägg efter det.
  • woo

Hej på er alla.

Snart Lycklig, Hur gick proverna?

Maryhe, Det är ett litet paket på väg till dig.

Myran, Underbart att ni är igång med både CFC o Aten blir så glad för din skull!!! Skrattande

Nefernefer, Kanon att mensen kommit!!!

Kalimero, Tänker på dig och hoppas verkligen att du kommer få tid över till att både andas vara och planera framåt....{#emotions_dlg.flower}

Kram på er tjejer.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF