• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • woo

Myran tur att Maryhe är här och kan svara på ett bra sätt!!! Skrattande

Jag frågade Svend om LH för jag visste bara att dom hade nån ny studie på att det skulle va bra för "gammla trötta ägg" o fick svaret nästan extakt  som Maryhe förklara så bra (fast på danska) o det är jag inte så bra på...

För min del blir det korta programmet med Menopur  jag har aldrig fått fram nån skörd att skryta om....
    Men jag har inte kort cykel som du så dom har säkert en bra tanke bakom upplägg för oss.
    Jag frågade vid ett tillfälle om jag kunde köra Chrash men det passade inte mig sa dom.

Huu va jobbigt Lully skönt att BEBBE mår bra!!!! Hjärta

Snart Lycklig jur går det?

Kram på er

• callimero

Usch vad läskigt Lully! Men så skönt att se att bebbe mår prima.

Jag tycker du ska testa crash myran. Själv har jag också problem med att det oftast är en follikel som är betydligt större än de övriga som knappt hinner med. Har ätit p-piller innan ivf flera gånger för att "nollställa", lite som nedreglering.

• Maryhe
    Lully Hill skrev 2012-01-14 10:43:32 följande:
    Själv hade jag en hemsk pärs i går!
    På eftermiddagen på jobbet upptäckte jag gammalt blod på pappret när jag var på toa! Hjärtat stannade!!
    Jag var tvungen att hålla masken och gå på ett möte på stan hos en kund, det tog flera timmar!
    Sedan åkte jag direkt till gynakuten. På vägen ringde jag min man som också ville komma men han är sjuk och hemma så jag sa att han kunde ligga kvar i sängen. Jag hör av mig sa jag (Stackaren).
    Fick sitta och vänta men tillslut fick jag träffa en doktor och gjorde VUL.
    Men bebben mår bra!!  Det är moderkakan som ligger till så att den läcker lite vid livmodertappen. Inget farligt för bebbe. Gud så skönt!!

Luften gick ur mig och jag var helt slut igår! Phu vilken fredagskväll!
    Vad skönt att det såg bra ut Lully! Vilken vecka är du i nu? Är det snart dags för FVP?

• Lully Hill
    Maryhe skrev 2012-01-14 14:20:45 följande:
    Vad skönt att det såg bra ut Lully! Vilken vecka är du i nu? Är det snart dags för FVP?
    Går in i v 15 idag! FVP på tisdag! Om allt är bra då kan vi andas ut och glädjas. Så nästa vecka blir en stor milstolpe.

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Maryhe
    Lully Hill skrev 2012-01-14 14:34:07 följande:
    Går in i v 15 idag! FVP på tisdag! Om allt är bra då kan vi andas ut och glädjas. Så nästa vecka blir en stor milstolpe.
    Oj vad tiden springer iväg! Håller tummarna inför nästa vecka!

Tack för dina  råd jag fått,  jag har tagit till mig dem och hoppas nu på det här försöket. Vi har dåligt med pengar iom att jag inte jobbar så vi klarar inte många till.
  • Maryhe
    callimero skrev 2012-01-14 14:10:19 följande:
    Usch vad läskigt Lully! Men så skönt att se att bebbe mår prima.

Jag tycker du ska testa crash myran. Själv har jag också problem med att det oftast är en follikel som är betydligt större än de övriga som knappt hinner med. Har ätit p-piller innan ivf flera gånger för att "nollställa", lite som nedreglering.
    Hur går det för dig kalimero? Tar jobbet kål på dig eller har du någon kraft över att planera för Aten tex?
    KramHjärta 
  • callimero

Oj vad tiden går fort Lully, hoppas ni får pusta ut efter FP nästa vecka! Hur lång tid får man vänta på resultatet?

Maryhe, det stämmer - jobbet äter upp mig. Vet inte hur jag ska få ihop allt. Försöker ta mig igenom den här första tiden och hoppas känna att jag får lite översikt och alla resor planerade så jag kan försöka få till ett försök. Helst vill jag till Aten innan också.

När kör ni igång? Hoppas så det blir bra resultat och att ni kommer lyckas denna gång.

• Nefernefer
    Maryhe skrev 2012-01-11 16:54:52 följande:
    Hoppas att du får tag på någon gyn. Det var likadant för mig. Jag var hemma i Örebro 3 veckor och fick resultatet av vaginalproverna skickade till mig. Behövde hjälp med mediciner för Bakteriell Vaginos och ringde till fertilitetskliniken på USÖ. Jag var för gammal för att få hjälp. Så tydligen så kan man få ha BV om man är äldre än 41 (De tar inte emot äldre patienter)
    Det låter helt sinnessjukt att man inte får hjälp mot BV efter 41 års ålder. Jag drabbades en gång, och det svider ju och luktar illa. Varför ska man inte få hjälp med det?! Förvånad

Överhuvudtaget så är det för många åldersgränser och restriktioner i Sverige. Så länge som man betalar själv, så tycker jag att ingen ska lägga sig i. Kanske kunde det vara hjälpsamt om kliniker fick rätt att särredovisa patienter som de avrått från att försöka, så att de slipper stressen med att få sin "success rate" störd?

woo: Tack så mycket för varma tankar, men ännu ser det mörkt ut. Gråter Men jag försöker tänka på att det väl egentligen inte har gått så lång tid som jag själv tycker, i mitt stressade tillstånd. Har inget hänt i helgen så ska jag försöka boka en snabb tid hos gyn, som jag hoppas håller med om att Provera, som Snart lycklig tipsade om, kan få ordning på min menscykel igen. Jag är just nu inne på fjärde dagens uppehåll med Neovletta, och borde helst ha fått en blödning senast igår, enligt bipacksedeln.

Det känns oerhört mörkt och orättvist. Det kan väl inte bara ta tvärslut så här? Jag hade ju ända bevisligen ägg som växte alldeles för ett par månader sedan?
    Lully Hill skrev 2012-01-14 11:07:23 följande:
    Aha jag fattar. LH finns alltså i Menopur o Fostimon men inte i Gonal o Puregon? Jag tog Fostimon vid min senaste IVF (Fostimon o menopur ordinerandes av min Athenklinik. skulle vara bra på gamlingar med trötta äggstockar)

Så intressant med en påtaglig skillnad mellan Gonal och Menopur.

Och massor av sympati med din skräckupplevelse. Skönt att höra att det inte var något fel. Hoppas att det fortsätter att gå bra, och att fostervattensprovet också visar att precis allt är i sin ordning. Glad

Och att det snart är fler i tråden som är gravida. (Gärna jag själv, också...)
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF