• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Myran, snälla kan du inboxa mig och berätta vilket gyn du ska till. Har de sagt att de kan ställa upp med att skriva om recept, vul och snabba blodprover?

• Lully Hill
    myran6801 skrev 2012-01-14 00:49:46 följande:
    Skickade ett nytt mail till Svend o sa att jag fått en tid hos Gyn nästa vecka. Då svarade han! Tror han helt enkelt inte lyckades få tag på någon. Frågade honom om inte behandlingen med LH vore ngt för mig med dåliga ägg och många misslyckade Ivf. Men han svarade bara att jag ska göra Crash.

Jag undrar verkligen om han har koll på vad han rekommenderar?!

Woo, vad sa han för skäl till att du skall köra LH varianten?
    Myran, kör Crash. Jag tror faktiskt att de trots allt har lite koll. Det finns olika orsaker till vald metod. Crash ska ju vara bra för dem med kort cykel och det har väl du?
    Kram 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    woo skrev 2012-01-10 20:19:17 följande:
    Just det jag skulle ju återkoppla ang (antibiotika) Doxycykiln samtalet jag skulle ha ned CFC.
    Jag fick svaret att dom slutat med det för att det inte visat några bra resultat snarare tvärtom (förutom på att det funkar på kor)......Obestämd
    Sen passade jag på att fråga om deras studie om at LH skulle hjälpa oss med lite "trötta sämre äldre" ägg till bättre kvalitet och det skulle jag ha sa dom (Svend)
    Så nu är jag snart igång( HJÄÄÄÄÄÄÄLLLLLLLP) vad ger man sig in på IGEN vi måste vara galna tjejer som kämpar vidare och inte ger upp!! Flört
    Woo,

På vilket sätt skulle LH förbättra kvaliteten på äggen? LH är väl det hormon som framkallar ägglossningen?
  • Lully Hill

Hej alla!

Så kul att se att så många är på gång igen!! Jag håller tummarna för er att 2012 blir ett bebbe år i tråden!!

s
    Själv hade jag en hemsk pärs i går!
    På eftermiddagen på jobbet upptäckte jag gammalt blod på pappret när jag var på toa! Hjärtat stannade!!
    Jag var tvungen att hålla masken och gå på ett möte på stan hos en kund, det tog flera timmar!
    Sedan åkte jag direkt till gynakuten. På vägen ringde jag min man som också ville komma men han är sjuk och hemma så jag sa att han kunde ligga kvar i sängen. Jag hör av mig sa jag (Stackaren).
    Fick sitta och vänta men tillslut fick jag träffa en doktor och gjorde VUL.
    Men bebben mår bra!!  Det är moderkakan som ligger till så att den läcker lite vid livmodertappen. Inget farligt för bebbe. Gud så skönt!!

Luften gick ur mig och jag var helt slut igår! Phu vilken fredagskväll!

• Maryhe

LH får även äggen att mogna.

Jag hade sist hög LH produktion naturligt i mig själv och fick spruta Gonal fram till den dagen jag tog första Cerotide sprutan. Cetrotide/Orgalutran stoppar nämligen din LH produktion. Då fick jag börja att spruta ½ dosen Gonal och ½ menopur för att få fler ägg att mogna. Menopur eller andra preparat med LH kan få äggen att mogna för fort och stressas fram om man har egen hög naturlig produktion av LH. Det är inte bra för oss med gamla ägg.

Därför är det viktigt att på första sprutdagen mäta hur LH ligger för just den cykel för att bestämma peparat (Det kan variera från cykel till cykel). Jag har även denna gång båda preparaten utskrivna och en ungefärlig behandlingsplan, men bestäms inte förrän jag tar prov. Sen tas LH och Estradiol varannan dag för att bestämma sprutdosering. Dvs tar jag prov en måndag så bestäms dos för måndag och tisdag. Provet på onsdag betsämmer dos för onsdag och torsdag osv. Så kan de hålla koll på hur äggen verkar utvecklas.

• Lully Hill
    Maryhe skrev 2012-01-14 10:50:33 följande:
    LH får även äggen att mogna.

Jag hade sist hög LH produktion naturligt i mig själv och fick spruta Gonal fram till den dagen jag tog första Cerotide sprutan. Cetrotide/Orgalutran stoppar nämligen din LH produktion. Då fick jag börja att spruta ½ dosen Gonal och ½ menopur för att få fler ägg att mogna. Menopur eller andra preparat med LH kan få äggen att mogna för fort och stressas fram om man har egen hög naturlig produktion av LH. Det är inte bra för oss med gamla ägg.

Därför är det viktigt att på första sprutdagen mäta hur LH ligger för just den cykel för att bestämma peparat (Det kan variera från cykel till cykel). Jag har även denna gång båda preparaten utskrivna och en ungefärlig behandlingsplan, men bestäms inte förrän jag tar prov. Sen tas LH och Estradiol varannan dag för att bestämma sprutdosering. Dvs tar jag prov en måndag så bestäms dos för måndag och tisdag. Provet på onsdag betsämmer dos för onsdag och torsdag osv. Så kan de hålla koll på hur äggen verkar utvecklas.
    Aha jag fattar. LH finns alltså i Menopur o Fostimon men inte i Gonal o Puregon? Jag tog Fostimon vid min senaste IVF (Fostimon o menopur ordinerandes av min Athenklinik. skulle vara bra på gamlingar med trötta äggstockar)
  • Maryhe
    Lully Hill skrev 2012-01-14 11:07:23 följande:
    Aha jag fattar. LH finns alltså i Menopur o Fostimon men inte i Gonal o Puregon? Jag tog Fostimon vid min senaste IVF (Fostimon o menopur ordinerandes av min Athenklinik. skulle vara bra på gamlingar med trötta äggstockar)
    Det stämmer. Med åldern minskar ofta LH produktionen och då passar Menopur och Fostimon bra, för att få äggen att mogna som de ska. Har man då istället normal produktion så mognar äggen för fort.

Tror att det i myrans fall det är så att hon tidigt utvecklar en ledande follikel. Om man ger menopur mognar den för fort och de andra hinner inte med, dvs är inte rätt mogna när den ledande är stor och klar. Om jag minns rätt i hennes fall ??? Då kör man crash genom att stoppa det tidiga urvalet av en dominerande follikel genom att ge cetrotide/orgaltran/synarel
Svar på tråden 45 år och planerar IVF