• Scream2

Hypotyreos tråden!

Välkommen till tråden för oss som har fått diagnosen hypotyreos eller misstänker att vi har det!

I TS kommer jag att samla in bra länkar, så tipsa mig gärna!

www.hypo2.info

Länken till artikeln om att TSH inte bör överstiga 2,5 om man har symtom:
      http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

www.thyroid.se ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702 www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/lakemedelsboken/LB-2011-2012/Tyreoideasjukdomar.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 21:14
    www.skoldkortelforeningen.se

http://turtles.egetforum.se
    skoldkortel.blogspot.com
    www.facebook.com/pages/Stoppa-felbehandlingen...

www.youtube.com/user/Hypotyreos

www.stopthethyroidmadness.com

Lite artiklar...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-orkade-knap...

www.expressen.se/halsa/1.2026446/marta-29-nu-...
    www.expressen.se/halsa/1.2169672/ann-42-fick-...
    hd.se/skane/2009/09/06/14-aars-kamp-foer-raet.../

www.aftonbladet.se/halsa/article2966790.ab

www.expressen.se/halsa/1.1342737/det-var-som-...

www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin...

www.expressen.se/halsa/1.1319518/lakaren-trod...

medicinskaccess.se/images/arkiv/3_2009/6_deba...

www.dn.se/nyheter/vetenskap/hormonbrist-farli...

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 11:35
    Tanken med denna tråd är att vi pratar om sjukdomen HYPOTYREOS, vi diskuterar INTE graviditet och hypotyreos. Det blir för mkt information i en tråd. Tips att ni som vill prata ur den vinkeln startar en egen!!! /MVH Sceram!

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Scream2
    bellzan skrev 2011-11-22 12:57:11 följande:
    Jag tycker du har varit väldigt otrevlig och hård i din tråd. Bemött människor fel och sagt saker på fel sätt.(när du skickat vidare dom) Du hade kunnat formulera dig mycket annorlunda än vad du gjorde och låtit mycket trevligare.

Kan du vara snäll och ge exempel?
  • shine
    bellzan skrev 2011-11-22 12:57:11 följande:
    Jag tycker du har varit väldigt otrevlig och hård i din tråd. Bemött människor fel och sagt saker på fel sätt.(när du skickat vidare dom) Du hade kunnat formulera dig mycket annorlunda än vad du gjorde och låtit mycket trevligare.
    Word
  • Scream2
    shine skrev 2011-11-23 11:10:05 följande:
    Word

Men ge mig exempel på vad NI anser vara hårt och otrevligt!!!!
  • Scream2
    Scream2 skrev 2011-11-23 11:46:54 följande:

Men ge mig exempel på vad NI anser vara hårt och otrevligt!!!!

Eller det kanske var när vi fick in troll i tråden, eller när Shine la ord i min mun och jag påpekade det? Fast jag kanske skulle ha gullat runt med trollen också?
  • Kavat
    viggy skrev 2011-11-22 01:34:29 följande:
    Hej första inlägget jag skriver i forumet.

Jag är en 21 årig man som blev diagnostiserad med hypotyreos i Maj i år. Då hade jag ett THS-värde på 72.
    Senast jag tog prov (slutet på sep) hade jag 0,41. Tog nytt prov igår som jag väntar på.

Men jag undrar om många av er har tagit något binjuretest i samband med detta? Jag nämnde det för min läkare men han tyckte inte att jag behövde det. Jag tänkte väl bara att han vet väl bäst så jag släppte det. Men nu har jag funderat på om jag kanske ska hänvisa till något eller fråga om jag inte kan få göra ett sånt prov för att jag vill vara på den säkra sidan i allafall. Men jag vet inte hur vanligt det är?
    Jag hade ju väldigt höga värden så jag inbillar mig att det borde påverka binjurarna med en sådan snabb nedgång jag hade också.
    Från maj till juni gick det ner från 63 till 14,8.

Sedan är jag bara lite nyfiken på varför endel som är diagnostiserade beställer Nature-throid från amerika? Är det dom som det inte syns något på blodproven som gör det?

Hoppas ni orkar läsa och svara :)

hälsningar

Victor
    Hej!
    Jag undrar om du mår bra nu? Mår du bra så tror jag inte du behöver bekymra dig om binjurarna. Du hade märkt det för då blir man mycket, mycket sämre när man äter levaxin.

Mår du inte bra så ska du absolut kolla upp. Jag tror att det är rätt ovanligt att man kollar upp binurar eller hjärna, som det står på levaxinburken att man ska.
     Jag har gjort både ock eftersom läkaren misstänkte att det fanns något bakomliggande fel till att jag mådde dåligt.

Angående Nature-throid så vet jag inte. Gissar att det är en hel del som inte mår bra av levaxin och vill testa om de mår bättre av det. Mår de bättre så håller de ju kvar vid det. Sen finns det nog alla varianter är min gissning.
  • viggy
    Kavat skrev 2011-11-23 17:32:46 följande:
    Hej!
    Jag undrar om du mår bra nu? Mår du bra så tror jag inte du behöver bekymra dig om binjurarna. Du hade märkt det för då blir man mycket, mycket sämre när man äter levaxin.

Mår du inte bra så ska du absolut kolla upp. Jag tror att det är rätt ovanligt att man kollar upp binurar eller hjärna, som det står på levaxinburken att man ska.
     Jag har gjort både ock eftersom läkaren misstänkte att det fanns något bakomliggande fel till att jag mådde dåligt.

Angående Nature-throid så vet jag inte. Gissar att det är en hel del som inte mår bra av levaxin och vill testa om de mår bättre av det. Mår de bättre så håller de ju kvar vid det. Sen finns det nog alla varianter är min gissning.
    jag mår verkligen inte bättre. Mår väl inte direkt sämre heller tror ja. Det är ganska liknande mot hur de var innan.
    Kolla hjärnan? hjärnröntgen eller? Kollar dom upp hypofysen osv då?
    Vad var det för bakomliggande fel dom trodde då? Va dom på jakt efter någon annan diagnos menar du?

Ja men absolut då borde jag kolla upp det då. Jag har liksom räknat med att det ska ta sjukt lång tid innan jag blir bättre.
  • Scream2

Viggy!

Har din läkare kollat upp om du har antikroppar? Hur länge mådde du dåligt innan du fick diagnos?

Det tar ju lång tid att må bättre när man väl fått Levaxin, du har ju en solklar hypo men vore ju intressant att veta om det är autoimmun. I nuläget skulle jag avvakta med binjurarna, alt får du nog betala det själv via scandlab. Men du kan be din läkare att kolla upp B12 och järn, det är ju saker som går hand i hand och gör att det tar tid att må bättre.

Hypofysen kan ju vara den primära orsaken till hypotyreos. 

Att ta hem naturligt hormon från utlandet är olagligt (finns nån genväg men det är krångligt). Nu har du ju ätit Levaxin i ett halvår och jag tror nog det finns "lättare" vägar att börja kolla upp, som järn och B12 tex. Jag förstår folk som blir så desperata när de inte får hjälp (då pratar jag mest om människor som öht inte får någon diagnos men har massor av symtom, men såklart finns det även de med diagnos i botten) men tänk dig lite för. Vad händer om du får nån annan sjukdom och läkarna inte kan sätta in ett olagligt preparat i din totala behandling. 

Men, du kan handla Porcine från england. Det innehåller naturligt hormon men räknas som naturläkemedel: Det kan vara en ide att ta det som komplement till Levaxin. Alt så frågar du doktor om att få Liothyorin som tillägg. Hur ser samtliga dina provsvar ut? T4 och T3 ex?           

• viggy
    Scream2 skrev 2011-11-25 16:46:21 följande:
    Viggy!

Har din läkare kollat upp om du har antikroppar? Hur länge mådde du dåligt innan du fick diagnos?

Det tar ju lång tid att må bättre när man väl fått Levaxin, du har ju en solklar hypo men vore ju intressant att veta om det är autoimmun. I nuläget skulle jag avvakta med binjurarna, alt får du nog betala det själv via scandlab. Men du kan be din läkare att kolla upp B12 och järn, det är ju saker som går hand i hand och gör att det tar tid att må bättre.

Hypofysen kan ju vara den primära orsaken till hypotyreos. 

Att ta hem naturligt hormon från utlandet är olagligt (finns nån genväg men det är krångligt). Nu har du ju ätit Levaxin i ett halvår och jag tror nog det finns "lättare" vägar att börja kolla upp, som järn och B12 tex. Jag förstår folk som blir så desperata när de inte får hjälp (då pratar jag mest om människor som öht inte får någon diagnos men har massor av symtom, men såklart finns det även de med diagnos i botten) men tänk dig lite för. Vad händer om du får nån annan sjukdom och läkarna inte kan sätta in ett olagligt preparat i din totala behandling. 

Men, du kan handla Porcine från england. Det innehåller naturligt hormon men räknas som naturläkemedel: Det kan vara en ide att ta det som komplement till Levaxin. Alt så frågar du doktor om att få Liothyorin som tillägg. Hur ser samtliga dina provsvar ut? T4 och T3 ex?           
    Hej tack för svar!
    Jag har inte kollat upp antikroppar. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta upp det liksom? "Kan du inte kolla upp mina antikroppar då?" och då lär ju svaret bli "Varför?". Om man kollar upp antikroppar får man alltså reda på om den är autoimmun? Och det innebär att immunförsvaret attackerar kroppen på något sätt va?
    Jag mådde dåligt rätt länge innan nu när jag tänker efter såhär i efterhand. Hade väldigt mycket hjärtklappningar en sommar för typ 2-3 år sen.
    Kan tänka mig att det vände efter det så min sköldkörtel underproducerade istället. Fast såklart bara hypotetiskt.

Ja jag skulle vilja kolla upp allt egentligen men måste antagligen läsa på en hel del så att jag kan komma med argument om det jag vill kolla upp, eller hur har ni gjort?

Okej, jag har inte tänkt att importera något annat läkemedel. Var bara nyfiken på hur vanligt det är för jag har googlat runt lite och märkt att för många har det hjälpt mycket bättre än med levaxin.

T3 vet jag faktiskt inte. T4 skrev jag aldrig ner från senaste provtagningen i slutet av sep. Men ska kolla upp alla värden på måndag. 29 Juni var på THS och T4 på 14,8 :)
  • Kavat
    viggy skrev 2011-11-23 23:47:06 följande:
    jag mår verkligen inte bättre. Mår väl inte direkt sämre heller tror ja. Det är ganska liknande mot hur de var innan.
    Kolla hjärnan? hjärnröntgen eller? Kollar dom upp hypofysen osv då?
    Vad var det för bakomliggande fel dom trodde då? Va dom på jakt efter någon annan diagnos menar du?

Ja men absolut då borde jag kolla upp det då. Jag har liksom räknat med att det ska ta sjukt lång tid innan jag blir bättre.
    Jag har hört att det kan ta ett år innan man blir bra, medans vissa blir bättre snabbt. Tyvärr är det väl så att de som skriver på nätet är just de som inte mår bra snabbt på levaxin. De som mår bra behöver ju inte leta vidare.. Jag har några vänner som äter levaxin och de har aldrig mått så dåligt av det utan blivit bra rätt snabbt med levaxin.

I mitt fall har jag varit dålig jätte länge och ja, för mig blev det helt fel på alla hormoner och jag blev kraftigt försämrad när jag började med levaxin.

Hela hormonsystemet hänger ihop. Alltså binjurar, sköldkörtel och hos kvinnor äggstockar, gissar att det hänger ihop med annat än äggstockar hos hos män.
    Alltså kortisol hänger ihop med t4/t3 och med östrogen/progeseron mm. Så blir det en felbalans kan även de andra bli påverkade och det kan bli en negativ nedåtgående spiral.

I mitt fall har jag insett att jag dessutom fått zink och magnesiumbrist liksom att jag hela tiden ätit b-vitaminer för min celiaki samt extra multivitaminer med bl.a järntillskott. Tur är nog det för järn och b-vitamin ligger inom referens men kan tänka mig hur dåligt det blivit om jag inte ätit extra alls. (Äter mycket extra b-vit).

Så även andra brister kan uppkomma. B-vitaminbrist är nog relativt vanligt har jag förstått. Så är inte det uppkollat (järn, b-vit mm) så tycker jag absolut att du ska be om tester.

Läs på lite och kolla vad som kan stämma in på dig. Trötthet t.ex är ju kopplat till så mycket mer än bara hypotyreos.

Men jag tycker absolut du ska kolla upp dina värden igen och fråga varför du inte mår bra. Jag har inte fått kolla antikroppar alls. Min läkare tyckte inte det var intressant alls. Men jag har gjort MR av hjärnan bla. Så olika läkare tänker olika. Påläst är alltid bra att vara. Man måste ju veta vad man ska ha proverna till och varför det är viktigt för en själv att veta. Hoppas du mår bättre snart! Lycka till!
Svar på tråden Hypotyreos tråden!