• Scream2

Hypotyreos tråden!

Välkommen till tråden för oss som har fått diagnosen hypotyreos eller misstänker att vi har det!

I TS kommer jag att samla in bra länkar, så tipsa mig gärna!

www.hypo2.info

Länken till artikeln om att TSH inte bör överstiga 2,5 om man har symtom:
      http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

www.thyroid.se ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702 www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/lakemedelsboken/LB-2011-2012/Tyreoideasjukdomar.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 21:14
    www.skoldkortelforeningen.se

http://turtles.egetforum.se
    skoldkortel.blogspot.com
    www.facebook.com/pages/Stoppa-felbehandlingen...

www.youtube.com/user/Hypotyreos

www.stopthethyroidmadness.com

Lite artiklar...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-orkade-knap...

www.expressen.se/halsa/1.2026446/marta-29-nu-...
    www.expressen.se/halsa/1.2169672/ann-42-fick-...
    hd.se/skane/2009/09/06/14-aars-kamp-foer-raet.../

www.aftonbladet.se/halsa/article2966790.ab

www.expressen.se/halsa/1.1342737/det-var-som-...

www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin...

www.expressen.se/halsa/1.1319518/lakaren-trod...

medicinskaccess.se/images/arkiv/3_2009/6_deba...

www.dn.se/nyheter/vetenskap/hormonbrist-farli...

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 11:35
    Tanken med denna tråd är att vi pratar om sjukdomen HYPOTYREOS, vi diskuterar INTE graviditet och hypotyreos. Det blir för mkt information i en tråd. Tips att ni som vill prata ur den vinkeln startar en egen!!! /MVH Sceram!

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • bellzan
    Scream2 skrev 2011-11-17 23:13:52 följande:
    Ja har man hypo är man väl känd för att ha ett ganska svajande humör
    Scream2 skrev 2011-11-13 19:58:56 följande:
    Ja stick iväg bara....gud så löjligt....varför inte försöka ha lite specifika trådar så slipper man läsa 100 inlägg man inte bryr sig om. Så Ellabus, du slipper dom antikroppar och hypo2 (som inte heller platsar här eg) i den andra? Är det inte lättare att hitta inlägg som passar en själv i en mer specifik tråd.

MEN såklart! Folk gör som dom vill! Jag startade en tråd där JAG känner mig hemma. Antar att några fler borde göra det, hoppas ni finns kvar! 
    Har också upplevt den här tråden som väldigt....bitter. Och det är ingen ursäkt att man har hypo... man kan vara trevlig endå! Jag har Endometrios med kraftiga humörsvängningar....men jag e inte otrevlig för de. Dålig ursäkt.
  • Scream2
    bellzan skrev 2011-11-18 20:09:11 följande:
    Scream2 skrev 2011-11-13 19:58:56 följande:
    Ja stick iväg bara....gud så löjligt....varför inte försöka ha lite specifika trådar så slipper man läsa 100 inlägg man inte bryr sig om. Så Ellabus, du slipper dom antikroppar och hypo2 (som inte heller platsar här eg) i den andra? Är det inte lättare att hitta inlägg som passar en själv i en mer specifik tråd.

MEN såklart! Folk gör som dom vill! Jag startade en tråd där JAG känner mig hemma. Antar att några fler borde göra det, hoppas ni finns kvar! 
    Har också upplevt den här tråden som väldigt....bitter. Och det är ingen ursäkt att man har hypo... man kan vara trevlig endå! Jag har Endometrios med kraftiga humörsvängningar....men jag e inte otrevlig för de. Dålig ursäkt.

Men varför ens läsa här inne då?

VEM är bitter? Bara jag? Om jag ens är bitter? Ta gärna ett exempel där jag visar min bittra sida, förutom det här sista, där jag faktiskt lackade ur för att folk inte förstår min inställning!

Jag la fram att jag önskar att graviditeter inte diskuteras i den här tråden, av den enkla anledningen att det blir FÖR MYCKET INFORMATION. Det räcker med att diskutera hypotyreos hos ickegravida och det är tillräckligt att lära sig. 

Jag har MASSOR av kunskap, ang hypotyreos (dock inte ang hypo och graviditet) men har då ingen lust att dela med mig av den till tjejer som tycker jag grinig för att jag har ett önskemål att vi håller tråden till ETT ämne!

Känns väldigt B att komma in här nån vecka senare och skriva mig nåt sånt på näsan, IGEN....        
  • RedTopaz

Hur lång tid kan det ta från det att man börjar medicinera tills dess att man mår bra igen?

Mamma till Leo 051004, Noa 090218 och Sam 110830
  • Jisa

Blue Topaz: Det är väldigt individuellt. Många känner av en liten förbättring väldigt snabbt medans det kan ta upp till ett år för andra att börja må bra. Det beror väl också på hur mycket underfunktion du haft och hur länge du haft den.

Inom några veckor bör du känna något iaf :)

• anju79

Blue topaz: jag kände en ordentlig förbättring efter ca 2 månader o en doshöjning..

• RedTopaz

Tack! Jag har nog varit dålig i drygt 2 år nu men blev diagnostiserad först för 10 månader sedan när jag var nygravid. Nu är sonen 2 månader och jag har gått ner från 75 mikrogram till 50 (fick sådana värmevallningar). Mår fortfarande lika dåligt minus att jag inte fryser längre.

Mamma till Leo 051004, Noa 090218 och Sam 110830
  • bellzan
    Scream2 skrev 2011-11-18 23:22:32 följande:
    Men varför ens läsa här inne då?

VEM är bitter? Bara jag? Om jag ens är bitter? Ta gärna ett exempel där jag visar min bittra sida, förutom det här sista, där jag faktiskt lackade ur för att folk inte förstår min inställning!

Jag la fram att jag önskar att graviditeter inte diskuteras i den här tråden, av den enkla anledningen att det blir FÖR MYCKET INFORMATION. Det räcker med att diskutera hypotyreos hos ickegravida och det är tillräckligt att lära sig. 

Jag har MASSOR av kunskap, ang hypotyreos (dock inte ang hypo och graviditet) men har då ingen lust att dela med mig av den till tjejer som tycker jag grinig för att jag har ett önskemål att vi håller tråden till ETT ämne!

Känns väldigt B att komma in här nån vecka senare och skriva mig nåt sånt på näsan, IGEN....        
    Nä jag kommer inte läsa här inne mer ;) vill jag få info om hypo skaffar jag den infon hos folk som KAN bemöta andra rätt! (o som inte skyller en sjukdom på sitt humör)
  • Scream2
    bellzan skrev 2011-11-20 12:25:51 följande:
    Nä jag kommer inte läsa här inne mer ;) vill jag få info om hypo skaffar jag den infon hos folk som KAN bemöta andra rätt! (o som inte skyller en sjukdom på sitt humör)

Vet du vad, du behöver inte. Men jag skulle gärna vilja ha svar på vad jag har gjort för fel? Faktiskt! För nu börjar visst andra visa upp sidor som inte känns ok....låååångsinthe kanske?
  • viggy

Hej första inlägget jag skriver i forumet.

Jag är en 21 årig man som blev diagnostiserad med hypotyreos i Maj i år. Då hade jag ett THS-värde på 72.
    Senast jag tog prov (slutet på sep) hade jag 0,41. Tog nytt prov igår som jag väntar på.

Men jag undrar om många av er har tagit något binjuretest i samband med detta? Jag nämnde det för min läkare men han tyckte inte att jag behövde det. Jag tänkte väl bara att han vet väl bäst så jag släppte det. Men nu har jag funderat på om jag kanske ska hänvisa till något eller fråga om jag inte kan få göra ett sånt prov för att jag vill vara på den säkra sidan i allafall. Men jag vet inte hur vanligt det är?
    Jag hade ju väldigt höga värden så jag inbillar mig att det borde påverka binjurarna med en sådan snabb nedgång jag hade också.
    Från maj till juni gick det ner från 63 till 14,8.

Sedan är jag bara lite nyfiken på varför endel som är diagnostiserade beställer Nature-throid från amerika? Är det dom som det inte syns något på blodproven som gör det?

Hoppas ni orkar läsa och svara :)

hälsningar

Victor

• bellzan
    Scream2 skrev 2011-11-20 16:55:29 följande:
    Vet du vad, du behöver inte. Men jag skulle gärna vilja ha svar på vad jag har gjort för fel? Faktiskt! För nu börjar visst andra visa upp sidor som inte känns ok....låååångsinthe kanske?
    Jag tycker du har varit väldigt otrevlig och hård i din tråd. Bemött människor fel och sagt saker på fel sätt.(när du skickat vidare dom) Du hade kunnat formulera dig mycket annorlunda än vad du gjorde och låtit mycket trevligare.
Svar på tråden Hypotyreos tråden!