• Scream2

Hypotyreos tråden!

Välkommen till tråden för oss som har fått diagnosen hypotyreos eller misstänker att vi har det!

I TS kommer jag att samla in bra länkar, så tipsa mig gärna!

www.hypo2.info

Länken till artikeln om att TSH inte bör överstiga 2,5 om man har symtom:
      http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

www.thyroid.se ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702 www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/lakemedelsboken/LB-2011-2012/Tyreoideasjukdomar.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 21:14
    www.skoldkortelforeningen.se

http://turtles.egetforum.se
    skoldkortel.blogspot.com
    www.facebook.com/pages/Stoppa-felbehandlingen...

www.youtube.com/user/Hypotyreos

www.stopthethyroidmadness.com

Lite artiklar...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-orkade-knap...

www.expressen.se/halsa/1.2026446/marta-29-nu-...
    www.expressen.se/halsa/1.2169672/ann-42-fick-...
    hd.se/skane/2009/09/06/14-aars-kamp-foer-raet.../

www.aftonbladet.se/halsa/article2966790.ab

www.expressen.se/halsa/1.1342737/det-var-som-...

www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin...

www.expressen.se/halsa/1.1319518/lakaren-trod...

medicinskaccess.se/images/arkiv/3_2009/6_deba...

www.dn.se/nyheter/vetenskap/hormonbrist-farli...

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 11:35
    Tanken med denna tråd är att vi pratar om sjukdomen HYPOTYREOS, vi diskuterar INTE graviditet och hypotyreos. Det blir för mkt information i en tråd. Tips att ni som vill prata ur den vinkeln startar en egen!!! /MVH Sceram!

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • viggy
    Kavat skrev 2011-11-26 17:27:28 följande:
    Jag har hört att det kan ta ett år innan man blir bra, medans vissa blir bättre snabbt. Tyvärr är det väl så att de som skriver på nätet är just de som inte mår bra snabbt på levaxin. De som mår bra behöver ju inte leta vidare.. Jag har några vänner som äter levaxin och de har aldrig mått så dåligt av det utan blivit bra rätt snabbt med levaxin.

I mitt fall har jag varit dålig jätte länge och ja, för mig blev det helt fel på alla hormoner och jag blev kraftigt försämrad när jag började med levaxin.

Hela hormonsystemet hänger ihop. Alltså binjurar, sköldkörtel och hos kvinnor äggstockar, gissar att det hänger ihop med annat än äggstockar hos hos män.
    Alltså kortisol hänger ihop med t4/t3 och med östrogen/progeseron mm. Så blir det en felbalans kan även de andra bli påverkade och det kan bli en negativ nedåtgående spiral.

I mitt fall har jag insett att jag dessutom fått zink och magnesiumbrist liksom att jag hela tiden ätit b-vitaminer för min celiaki samt extra multivitaminer med bl.a järntillskott. Tur är nog det för järn och b-vitamin ligger inom referens men kan tänka mig hur dåligt det blivit om jag inte ätit extra alls. (Äter mycket extra b-vit).

Så även andra brister kan uppkomma. B-vitaminbrist är nog relativt vanligt har jag förstått. Så är inte det uppkollat (järn, b-vit mm) så tycker jag absolut att du ska be om tester.

Läs på lite och kolla vad som kan stämma in på dig. Trötthet t.ex är ju kopplat till så mycket mer än bara hypotyreos.

Men jag tycker absolut du ska kolla upp dina värden igen och fråga varför du inte mår bra. Jag har inte fått kolla antikroppar alls. Min läkare tyckte inte det var intressant alls. Men jag har gjort MR av hjärnan bla. Så olika läkare tänker olika. Påläst är alltid bra att vara. Man måste ju veta vad man ska ha proverna till och varför det är viktigt för en själv att veta. Hoppas du mår bättre snart! Lycka till!
    Ja det verkar vara väldigt olika hur snabbt det går. En del har ju inte blivit bra på flera år heller, men det gäller väl att hitta alla felen så kroppen återställer sig snabbare.

Hur mår du själv nu då? Om du mår bra, hur lång tid tog det tills du blev bra?

Jag tog blodprov i alla fall förra veckan och doktorn ringde idag och berättade provsvaren, låg på 30 THS igen! Så det är ju i alla fall en förklaring till varför jag inte blivit bättre överhuvudtaget.

När jag tog 75mcg alla dagar i veckan så låg THS på 0.30, då sänkte han dosen lite till 75mcg 4 dagar i veckan och 50 resterande dagar.
    Jävlar att det kan skilja så mycket på så lite dosering. Känns ju nästan som att min kropp blivit immun mot levaxin. Fast det kan väl inte vara möjligt men nåt knasigt känns det ju som att det är.

Men jag nämnde i alla fall det med järn och vitaminer, och han tyckte att jag skulle ta en prov av det. Så nu blir det att fasta från kl 22.00 ikväll och åka till vårdcentralen imorgon på ett sånt prov.

Ja absolut,  ska fråga på vårdcentralen imorgon om dom  kan skriva ut alla provvärden på T3, T4 och THS jag haft när jag åker dit imorgon. Sedan läsa på mer om sköldkörteln, t. ex. köpa sköldkörtelboken av Eva Sartorius är väl en bra start.

Jag tycker det psykiska är det jobbigaste, extremt nedstämd och deppig hela tiden, hjärndimma, tappar tråden hela tiden osv. Har blivit så att påverkat mitt sociala liv på ett negativt sätt. Men jag har i alla fall hoppet kvar. 

Vad fick du fram av MG av hjärnan då? Har fått en uppfattning av att dom är lite hemliga med sådana röntgenbilder p.g.a. att en bekant fick göra en MG av hjärnan och inte veta så mycket om vad bilderna sa.

Jepp det hoppas jag med, tack detsamma!
  • LillaVild

Frågar här om det är okej...

Är det någon som vet hur fostret påverkas om man har höga TSH-värden under graviditeten? Jag läste här någonstans att det kunde vara farligt med TSH över 2, och att prover var 4-6 vecka rekommenderades, samt att T4 var styrande när det gällde doshöjning under grav - varför? (Inget av detta har min läkare tydligen koll på då jag igår fick provsvar via post där han skrev typ "grattis, dina värden (2,08) är mycket bra, fortsätt med 125 mikrogram och ta nya prover om två månader"!?!?! Jag är alltså gravid i v 14 och låg i  början på över 4 i TSH. Har dessutom höjt en gång till under den senaste tvåmånadersperioden mellan tester, så har ätit 150 och vill nu höja till 175 såklart! Får bara inte tag i människan...

Men - vad är det som är farligt för fostret? Det är den viktigaste frågan just nu... 

• Scream2
    LillaVild skrev 2011-12-06 13:42:23 följande:
    Frågar här om det är okej...

Är det någon som vet hur fostret påverkas om man har höga TSH-värden under graviditeten? Jag läste här någonstans att det kunde vara farligt med TSH över 2, och att prover var 4-6 vecka rekommenderades, samt att T4 var styrande när det gällde doshöjning under grav - varför? (Inget av detta har min läkare tydligen koll på då jag igår fick provsvar via post där han skrev typ "grattis, dina värden (2,08) är mycket bra, fortsätt med 125 mikrogram och ta nya prover om två månader"!?!?! Jag är alltså gravid i v 14 och låg i  början på över 4 i TSH. Har dessutom höjt en gång till under den senaste tvåmånadersperioden mellan tester, så har ätit 150 och vill nu höja till 175 såklart! Får bara inte tag i människan...

Men - vad är det som är farligt för fostret? Det är den viktigaste frågan just nu... 

Grattis till grav, men jag ber dig läsa trådstarten. Det finns andra trådar som tar upp hypo och graviditet! Välkommen till dem istället
  • LillaVild

Jag vet det, men hittar ingen specifik sådan, finns ingen länk i den här tråden iaf. Men förlåt så mycket då, då lämnar väl jag också den här döende tråden...

• Scream2
    LillaVild skrev 2011-12-06 14:25:47 följande:
    Jag vet det, men hittar ingen specifik sådan, finns ingen länk i den här tråden iaf. Men förlåt så mycket då, då lämnar väl jag också den här döende tråden...

Och varför var jag värd att få ett sånt taskigt bemötande?

SÖK HYPOTYREOS och du må finna MASSOR av trådar!!!! 
  • Coccolina

Tjoho... Får väl sälla mig till gänget kanske... Precis fått börja med Levaxin... och B12.... Först trodde de jag hade B12 brist och sedan konstaterades att då jag har hypotyreos i familjen och B12 inte hjälpte så tittade de närmre på mina värden. Och nu går jag som sagt sedan en vecka på levaxin också... 50mg....

Nytt besök hos läkare i mitten av Februari. Har inte mina värden på papper men skall försöka få tag på dem... Vet inte vad jag har i TSH och T4 och så vidare för tillfället men vid ett annat test hade jag 4,2 TSH och 17 i T4 fritt...(då ansågs jag ligga inom normen. Men nu säger de att jag inte gör det.... så fattar inget... men bara jag blir frisk så är jag nöjd!!!)

Liten oro har jag dock fortfarande... Jag har aldrig lyckats bli gravid... Nu har det dock inte varit så många seriösa försök. Men jag och mitt ex försökte i ca 8 månader. Och jag har helt enkelt inte blivit gravid. Eller jo... hade ett väldigt tidigt missfall precis i början av att vi försökte. Och nu när jag vet om att detta med hypotyreos kan leda till problem med att bli gravid så blir jag orolig... Jag blir inte yngre och jag vill ha barn!! JAg och min nuvarande har börjat prata om det och han vill vänta lite till (vi har ju bara varit ett par i ett år så inte så konstigt) medan jag känner press nu helt plötsligt om att det kan vara "omöjligt" och därför måste göras snarast... Så vi kan få hjälp på engång om det behövs... Antar att jag vill veta hur vanligt det är att man har svårt att få barn... hur har det gått för er där ute? Hade ni mycket problem??

Lägger samma inlägg i en annan tråd som jag hittade om sköldkörtelproblem så om ni känner igen den kan det vara en anledning Hoppas det inte stör folk för mycket... Några har eventuellt även svarat i min tråd som jag började med där jag var anonym... Men antar att det är lika bra att vänja sig och vara öppen med det för att kunna få bästa möjliga råd och stöd.... den tråden är www.familjeliv.se/Forum-4-46/m62527916.html 

• Coccolina

Ok såg nu att man inte fick nämna graviditet alls i denna tråden så ignorera den delen av min fråga... även om det för mig är ett mysterium varför man inte kan få prata om alla delar i en sjukdom... Man har ju oftast flera frågor i flera ämnen när man får en diagnos... Och på ett forum som handlar mycket om just familj, barn och graviditet så är det ganska naturligt att många har just frågor om det i samband med sina diagnoser... Men men...

Vad mer behöver man veta och vara beredd på?? Vad skall jag be min läkare om och vad bör jag själv hålla koll på?? 

• Scream2
    Coccolina skrev 2012-01-02 22:52:06 följande:
    Ok såg nu att man inte fick nämna graviditet alls i denna tråden så ignorera den delen av min fråga... även om det för mig är ett mysterium varför man inte kan få prata om alla delar i en sjukdom... Man har ju oftast flera frågor i flera ämnen när man får en diagnos... Och på ett forum som handlar mycket om just familj, barn och graviditet så är det ganska naturligt att många har just frågor om det i samband med sina diagnoser... Men men...

Vad mer behöver man veta och vara beredd på?? Vad skall jag be min läkare om och vad bör jag själv hålla koll på?? 

Återigen, jag ville ha en tråd som riktade in sig på hypotyreos, enbart. Just för att jag är i den sitsen själv. Att sida upp och sida ner ska handla om graviditet, när det finns massor av andra trådar som handlar om detta förstår jag inte.
    Förstår inte varför folk ska störa sig på det...vi är väl massor med tjejer som lämnat graviditet bakom oss och vill slippa prata om den biten.  
  • Scream2
    Lajkie skrev 2012-01-02 23:38:42 följande:
    Sparar... Lider av hypothyreos sen några år tillbaka.

Välkommen!

Hur mår du nu? Vilken medicin har du? Värden? 
Svar på tråden Hypotyreos tråden!