Kavat skrev 2011-11-26 17:27:28 följande:
Jag har hört att det kan ta ett år innan man blir bra, medans vissa blir bättre snabbt. Tyvärr är det väl så att de som skriver på nätet är just de som inte mår bra snabbt på levaxin. De som mår bra behöver ju inte leta vidare.. Jag har några vänner som äter levaxin och de har aldrig mått så dåligt av det utan blivit bra rätt snabbt med levaxin.
I mitt fall har jag varit dålig jätte länge och ja, för mig blev det helt fel på alla hormoner och jag blev kraftigt försämrad när jag började med levaxin.
Hela hormonsystemet hänger ihop. Alltså binjurar, sköldkörtel och hos kvinnor äggstockar, gissar att det hänger ihop med annat än äggstockar hos hos män.
Alltså kortisol hänger ihop med t4/t3 och med östrogen/progeseron mm. Så blir det en felbalans kan även de andra bli påverkade och det kan bli en negativ nedåtgående spiral.
I mitt fall har jag insett att jag dessutom fått zink och magnesiumbrist liksom att jag hela tiden ätit b-vitaminer för min celiaki samt extra multivitaminer med bl.a järntillskott. Tur är nog det för järn och b-vitamin ligger inom referens men kan tänka mig hur dåligt det blivit om jag inte ätit extra alls. (Äter mycket extra b-vit).
Så även andra brister kan uppkomma. B-vitaminbrist är nog relativt vanligt har jag förstått. Så är inte det uppkollat (järn, b-vit mm) så tycker jag absolut att du ska be om tester.
Läs på lite och kolla vad som kan stämma in på dig. Trötthet t.ex är ju kopplat till så mycket mer än bara hypotyreos.
Men jag tycker absolut du ska kolla upp dina värden igen och fråga varför du inte mår bra. Jag har inte fått kolla antikroppar alls. Min läkare tyckte inte det var intressant alls. Men jag har gjort MR av hjärnan bla. Så olika läkare tänker olika. Påläst är alltid bra att vara. Man måste ju veta vad man ska ha proverna till och varför det är viktigt för en själv att veta. Hoppas du mår bättre snart! Lycka till!
Ja det verkar vara väldigt olika hur snabbt det går. En del har ju inte blivit bra på flera år heller, men det gäller väl att hitta alla felen så kroppen återställer sig snabbare.
Hur mår du själv nu då? Om du mår bra, hur lång tid tog det tills du blev bra?
Jag tog blodprov i alla fall förra veckan och doktorn ringde idag och berättade provsvaren, låg på 30 THS igen! Så det är ju i alla fall en förklaring till varför jag inte blivit bättre överhuvudtaget.
När jag tog 75mcg alla dagar i veckan så låg THS på 0.30, då sänkte han dosen lite till 75mcg 4 dagar i veckan och 50 resterande dagar.
Jävlar att det kan skilja så mycket på så lite dosering. Känns ju nästan som att min kropp blivit immun mot levaxin. Fast det kan väl inte vara möjligt men nåt knasigt känns det ju som att det är.
Men jag nämnde i alla fall det med järn och vitaminer, och han tyckte att jag skulle ta en prov av det. Så nu blir det att fasta från kl 22.00 ikväll och åka till vårdcentralen imorgon på ett sånt prov.
Ja absolut, ska fråga på vårdcentralen imorgon om dom kan skriva ut alla provvärden på T3, T4 och THS jag haft när jag åker dit imorgon. Sedan läsa på mer om sköldkörteln, t. ex. köpa sköldkörtelboken av Eva Sartorius är väl en bra start.
Jag tycker det psykiska är det jobbigaste, extremt nedstämd och deppig hela tiden, hjärndimma, tappar tråden hela tiden osv. Har blivit så att påverkat mitt sociala liv på ett negativt sätt. Men jag har i alla fall hoppet kvar.
Vad fick du fram av MG av hjärnan då? Har fått en uppfattning av att dom är lite hemliga med sådana röntgenbilder p.g.a. att en bekant fick göra en MG av hjärnan och inte veta så mycket om vad bilderna sa.
Jepp det hoppas jag med, tack detsamma!