• tm78

BF juni 2012

Testade positivt idag, och om jag har räknat rätt så blir det BF 2 juni 2012...
    Första graviditeten, så jag vet inte vad jag har att vänta mig. Spännande, och nervöst!

Än så länge har jag inte märkt något speciellt, mer än att jag har ömma bröst.

Fler som har BF i juni 2012, som vill följas åt?

• Svar på tråden BF juni 2012
  • RocketQueen

Min man kommer att ta de första tio dagarna och sen fyra veckors semester direkt i anslutning till det. Vi har faktiskt knappt pratat om det utan det föll sig rätt naturligt. Vi har ju alla våra föräldrar utspridda runt om i landet så vi tänkte väl ta en liten turné så att dom träffa bebisen.

• Norrlandstöus

min sambo kommer vara hemma dom 10 dagarna i samband med förlossning sen jobba några veckor mån-tors och sen ta semester juli till augusti som det ser ut nu.,

• Dullidutt

Ett litet tips annars om era män inte tycker de gör så mycket de första dagarna, eller om ni vill ha lite egentid med bebisen är att han tex är hemma helt första veckan och sedan jobbar halvdagar i två veckor. Man kan ju fördela de 10 dagarna i form av halvdagar och så lite som man vill. 

• bejb

Jag trodde redan tidigare att vi kommit överens om att han är hemma från förlossningen och har pappaledigt och sedan semester,men han har så mycket på jobbet och känner sån press att hinna bygga så mycket som möjligt i sommar. Men det blir ju lite svårt med en nyfödd bebis och med en eventuellt säkert övertrött och utmattad mamma som behöver lite avlastning.
    Men ikväll ska vi på första familjeförberedande kursen så jag hoppas att det öppnar ögonen på honom och att han blir medveten om vad som väntar. Det är ju inte männen som går och bär på bebis heller 9månader så de är inte lika förberedda som mammor om vad som är på gång. Men jag hoppas han förstår själv hur viktig hans roll är och att han är minst lika viktig som mamman. Jag vill ju inte behöva börja gnälla på honom :(

• Chriis

Min sambo ska ta dem tio dagarna i samband med förlossningen. Sedan 3 veckors semester. Dock är det inte säkert att han kan ta sin semester direkt efter, måste kanske jobba en vecka först eller något liknande.!

• PojkarnasMamma85

Nu kan ju pappan ta ut dagar parallellt med mamman, så min man ska vara hemma 4 veckor när lillen kommer och sen ska han ha 4 veckors semester!

• Speedofsound

Bejb: jag hoppas han får lite mer förklarat för sig på kursen. Tror att det är svårt för pappor att sätta sig in i det kommande livet. Vi läser mer och kan sätta oss in i situationen lite lättare.

Igår fick vi vår fjärde barnmorska (!!) men hon var helt underbar! Så henne har vi (förhoppningsvis) resten av tiden nu. Hon var väldigt mån om att prata med min sambo om sin papparoll. Ingen han involverat honom tidigare och han var jätteglad efter mötet! Han fick känna hur bebisen låg, kittla på fötterna och lyssna på hjärtljuden på magen. De behöver verkligen bli mer involverade i detta och känna att det inte bara handlar om mamman. Han är supertaggad på att lära sig allt och bli en bra pappa :)

• Dancia

Bejb: fy vad tråkigt, förstår verkligen att du blir besviken :(. Men du får förklara för honom att bara en vecka räcker inte alls långt. Oftast rinner inte den riktiga mjölken till förrän den tredje eller fjärde dagen. Sedan kan det ta ett tag innan amningen stabiliseras. Man vet aldrig hur förlossningen går och hir länge man behöver ligga inne. Mitt första barn föddes på en söndag, sedan fick vi åka hem på torsdag eftermiddag, på fredagen fick vi åka in igen för PKU-prov. Hem igen och vi hann vara hemma till söndag då vi fick åka in med sonen och ligga inne 2 dygn för att sola bort gulsot. Så det tog ju lite över en vecka innan vi var hemma ordentligt och kunde boa in oss med vårt lilla barn så en vecka hade inte räckt alls.

Denna gången drar vi stor fördel av att bebisen kommer till sommaren. Så min man tar först de 10 dagarna, sen tar han ett par veckor pappaledigt på mellanbarnet och sedan 5 veckors semester efter det så han blir hemma hela sommaren. Kan hända att han får jobba någon vecka mellan de 10 dagarna och semestern om bebisen kommer tidigare än beräknat bara.

• LindafrånFinland
    bejb skrev 2012-04-18 12:13:14 följande:
    Jag trodde redan tidigare att vi kommit överens om att han är hemma från förlossningen och har pappaledigt och sedan semester,men han har så mycket på jobbet och känner sån press att hinna bygga så mycket som möjligt i sommar. Men det blir ju lite svårt med en nyfödd bebis och med en eventuellt säkert övertrött och utmattad mamma som behöver lite avlastning.
    Men ikväll ska vi på första familjeförberedande kursen så jag hoppas att det öppnar ögonen på honom och att han blir medveten om vad som väntar. Det är ju inte männen som går och bär på bebis heller 9månader så de är inte lika förberedda som mammor om vad som är på gång. Men jag hoppas han förstår själv hur viktig hans roll är och att han är minst lika viktig som mamman. Jag vill ju inte behöva börja gnälla på honom :(
    Ärligt talat behöver man inte pappans stöd i början.Dottern va prematur på sjukis i 2 veckor och jag körde dit och amma och sköta henne 4-5 ggr/dag. Efter att hon kom hem skrek hon kolikaktigt då hon var vaken i ett par-3 månader och allt klarade jag utan att pappan va pappaledig och t.o.m. borta kvällarna me hobby eller övertid. De går hur bra som helst för nyfödda sover största delen av dygnet. man behöver hjälp först efter att babyn fyllt 6 månader, tycker jag.
  • bejb
    LindafrånFinland skrev 2012-04-19 06:51:16 följande:
    Ärligt talat behöver man inte pappans stöd i början.Dottern va prematur på sjukis i 2 veckor och jag körde dit och amma och sköta henne 4-5 ggr/dag. Efter att hon kom hem skrek hon kolikaktigt då hon var vaken i ett par-3 månader och allt klarade jag utan att pappan va pappaledig och t.o.m. borta kvällarna me hobby eller övertid. De går hur bra som helst för nyfödda sover största delen av dygnet. man behöver hjälp först efter att babyn fyllt 6 månader, tycker jag.
    Du är nog den enda jag hört som är av den åsikten! Och alla bebisar är ju olika, liksom alla förlossningar är unika så man vet ju inte alls hur man mår efteråt heller. Därför känns det nog tryggare om båda föräldrarna är hemma i början, så mamman också kan få vila lite om hon inte mår bra.