stjärnfrukt skrev 2012-01-10 11:17:43 följande:
IdaElin0406: Du som brukar träna mkt och har genomgått en del graviditeter, har du erfarenhet av träning under graviditet? Jag brukade springa varje dag (bara 5km dock) + någon skojigt pass på gymmet, men har inte gjort det sen augusti, och sen blev jag gravid och mått så dåligt. Men nu äntligen känner jag mig så pass pigg och har så fruktansvärt ont i mina leder att jag vill/måste träna igen. Men osäker på hur. Har du några Tips?
Har för mig att man ska undvika övningar då man ligger ner och gör situps, ligga på rygg och sparka med benen typ, stämmer det?
Skulle vara så snällt om du svarade
Jag slänger in ett litet svar här om det är ok :). Man kan träna magen så länge magmusklerna inte har delat sig, sen är det bäst att undvika situps m.m. :). Man kan träna på många sätt när man är gravid. Av egen erfarenhet så gillar jag träningsformer som är skonsamma för kroppen och därmed skonsamma för ligamenten som annars har en tendens att göra ont. Simning, crosstraining, lite styrketräning och promenader är vad jag hade tänkt hålla mig till denna graviditeten :). Sen kan man även springa m.m. om man känner att man klarar av det, men man brukar inte rekommendera att börja en ny tung träningsform under graviditeten om kroppen inte är van vid det sen innan.