• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • gammelmamma

På tal om sjukskrivning: När jag började jobba efter senaste barnet visade det sig att min rygg inte var redo. (jag har ett mycket tungt assistentjobb men lååånga arbetspass och dålig rygg) Ingen vidare kombination. Jag ville så gärna jobba så jag bad att få bli halvt sjukskriven i stället för helt. Läkaren skrev att jag inte skulle arbeta mer än 6 timmar i taget men hos f-kassan betyder 50% att man jobbar halva arbetspass. I mitt fall betydde det att jag vissa dagar skulle jobba 2,5 timme (kväll) eller 3 timmar (morgon) eller13 timmar när jag hade mina 26 timmars pass. Jag ringde och förklarade läget men hon ville inte förstå. Det slutade med att jag tog semester mina långa arbetspass sen började jag läsa i stället. Jag vet inte om det kan vara olika handläggare men det kan vara bra att tänka på för er som funderar på 50 % sjujkskrivning. 

• Dancia
    emma78 skrev 2012-02-29 17:04:37 följande:
    jag är oxå sjukskriven 50% pga foglossning....men har dock inte fått det "godkänt" av fk än.....är jättenervös!!skrev typ ett långt brev om hur min arbetsdag ser ut och vad jag har för arbetsuppgifter( restaurangchef med servering som huvudsakliga uppgift)Som tur är har jag världens bästa chef som kommer att göra allt han kan för att jag ska ha det bra:)) Han kommer oxå att hjälpa mig med allt han kan för att jag ska få igenom min havandeskapspenning....men vi vet oxå att det inte är han som bestämmer i slutänden:(( På tal om fk så fick min make ett samtal ifrån dom igår.....när vi hade sportlov här så skulle våran 11 (snart 12) åring vara hemma själv ett par timma när vi jobbade.Han går inte på fritids i vanliga fall heller.Men han fick vad vi då trodde magsjukan! min make åkte hem från jobbet för att vara med honom.Anmälde vab.Igår ringde dom och ifrågasatte vad sonen annars skulle ha varit eftersom han hade lov och menade på att min man inte hade rätt till vab eftersom det var lov och sonen inte går på fritids! men herregud,ska vi lämna honom ensam hemma med magsjuka!!(som visade sig vara förstoppning)blir tokig på detta!! nu är det inte ens en heldag det handlar om så det är inte så mycket pengar men av ren princip!

oj vad långt det blev.....

men man blir ju skogstokig!!  

Men gud vad de är petiga. Det är ju STOR skillnad på att vara hemma själv frisk när man är 11-12. Än att vara hemma sjuk, då vill man ju ha sin mamma eller pappa hemma. Tycker det är riktigt dåligt av fk att tjaffsa om nåt sånt.
  • Tre Flickor
    Dancia skrev 2012-02-27 22:02:58 följande:

Men fy din stackare :(. Usch, influensan kan.verkligen slå hårt på oss gravida. Håller tummarna att den här 5-dagars kuren hjälper nu så att du kan få bli frisk. Krya på dig!

Tack Dancia.
    Jag åkte på vinterkräksjukan igår så jag fick avbryta penicillinkuren. Det känns som att allt elände kommer på en och samma gång men kanske lika bra det för då har man det överstökat.  
  • Havsjungfrun
    Tre Flickor skrev 2012-02-27 19:56:48 följande:
    Jag ligger totaldäckad av min envisa influensa. Jag var hos läkaren i fredags och blev sjukskriven en vecka till. CRP låg på 158 så jag fick kåvepenin utskrivet. En stark och intensiv kur på 5 dagar, hoppas att den hjälper. Önskar att jag hade något som kunde ta bort febern också för alvedon gör ingen större nytta. Haft feber sedan den 16 februari och på VC låg den på 38,9 mitt på dagen, det är knappt att jag vågar ta tempen nu på kvällen. Jag ska göra en glukosbelastning på torsdag så jag får väl passa på att fråga barnmorskan då.

Jag tycker inte om förkylningstider! 
    Usch då, hoppas att du snart är piggare. Du får inte göra en glukosbelastning om du inte är frisk, annars får du ett missvisande svar!
  • Havsjungfrun
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-02-29 19:08:25 följande:
    Kan man äta basturökt korv som gravid?
    Ja, den är ju varmrökt.
  • Tre Flickor
    Havsjungfrun skrev 2012-02-29 19:22:52 följande:
    Usch då, hoppas att du snart är piggare. Du får inte göra en glukosbelastning om du inte är frisk, annars får du ett missvisande svar!
    Tack.
    Jag fick ringa och avboka den eftersom jag började kräkas. Vi ska ta den i samband med 29 veckors besöket. Jag får ta med mig bloggdatorn och ett par tidningar att roa mig med medans jag väntar. 
  • Havsjungfrun
    Tre Flickor skrev 2012-02-29 19:56:05 följande:
    Tack.
    Jag fick ringa och avboka den eftersom jag började kräkas. Vi ska ta den i samband med 29 veckors besöket. Jag får ta med mig bloggdatorn och ett par tidningar att roa mig med medans jag väntar. 
    Datorn var ju ett bra tips, ska göra min den 16/3.
  • Havsjungfrun
    Uddabus skrev 2012-02-29 20:50:10 följande:
    Jag ska göra efter frukost istället...
    Vad, glukosbelastning?