• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Sweet life
    NinnaBus skrev 2012-04-18 13:01:42 följande:
    BM igår.
    Allt såg bra ut.
    Blodtryck 112/60
    Glukos 6,3
    Bad henne kolla hb också eftersom magen trasslat lite (gallan eller nåt magkatarraktigt). Har inte tagit järntabletterna på flera dagar då de ställer till magen ännu mer. Men Hb låg på 130 så då gjorde det ju inget att jag hoppat järnet.
    Sf-måttet ligger lite under, men inget att bry sig om eftersom vi ändå vet att bebisen växer. Liten bebis som följer sin egna kurva enligt tul.

Frågade lite om det här med magen som trasslat. Bm tyckte att jag kunde prova med omeprazol några dagar och se om det blev bättre. För det skulle man kunna ta som gravid sa hon. Men så blev jag osäker ändå när jag läste på pappret om den och det typ står att läkare måste godkänna om det är ok att ta den under graviditet.
    Nån annan som vet?

Det kan du ta. Har fått det utskrivet av läkare under den här graviditeten just för att jag såna enorma problem med magkatarr och halsbränna...
  • Bumman79
    lycka 4 skrev 2012-04-18 06:59:05 följande:
    Stå på dig och tala om för läkaren precis som det är , han kommer ju att känna på dig och du kommer att tycka det gör ont och det är det han vill se . Om du har kraftig foglossning är ju svårt att bedömma då även smärtgränsen är olika hos olika människor. Jag har haft kraftig foglossning med två av mina barn och den fpölrrra va gräslig men jag hade min foglossning koncentrerad fram.

Det kommer å gå bra hos läkaren och jag tycker absolut att du ska passa på att vila .
    Ja det är bra att de gör en såndär undersökning då så att de ser att man har ont....

Ja man vill ju inte känna att sista tiden är en pina med jobb stress å smärta...så det skulle vara skönt att ta det lugnt nu...
  • Bumman79
    fyrklöver81 skrev 2012-04-18 11:44:14 följande:
    Min läkare klämde lite på mig bak på fogarna bad mig lyfta och vrida ut benen, inget av detta gjorde ont, då jag har ont i fogen framtill och dessutom åkt bil till läkaren en morgontid och inte ansträngt mig alls. 
    Hon såg skeptisk ut när hon sjukskrev mig 40% , kände att hon inte trodde på mig. Nu gör det så ont att jag knappt orkar jobba mellan 7-11 trots enklare arbetsuppgifter.
    Men 1/5 går jag på graviditetspenning så jag slipper gå till läkaren igen.

Ush det är precis det jag är rädd för att det JUST DEN dagen ska vara lite bättre och att man inte kan stå på sig och att läkaren ska tycka att man överdriver....men man kan ju bara gå dit och försöka berätta...men det kanske är bra att gå mycket innan man ska dit då.
  • JennieJ

Hej tjejer ! Har en undran och de är att imon bitti ska jag göra glukosbelastning så från och med 22 ikväll får man varken dricka eller äta! Detta gör mig panikslagen då jag dricker minst 1 liter vatten varje natt, så jag undrar hur ni gjort? Är de verkligen hela världen om man dricker 1 el 2 glas vatten?

• Dancia
    JennieJ skrev 2012-04-18 14:23:49 följande:
    Hej tjejer ! Har en undran och de är att imon bitti ska jag göra glukosbelastning så från och med 22 ikväll får man varken dricka eller äta! Detta gör mig panikslagen då jag dricker minst 1 liter vatten varje natt, så jag undrar hur ni gjort? Är de verkligen hela världen om man dricker 1 el 2 glas vatten?

Ett halvt till ett glas vatten borde du kunna dricka, kroppen byter ju ut fostervatten helatiden och jag hade nog faktiskt heller inte klarat att inte dricka nånting alls :(. Vatten innehåller ju heller inget socker eller kolhydrater så det borde inte påverka din glukosbelastning att du dricker lite på natten.
  • Havsjungfrun
    JennieJ skrev 2012-04-18 14:23:49 följande:
    Du ska inte dricka något för det späder ut men det går bra att skölja eller gutgla. Tycker att det är sjukt jobbigt att inte få äta på morgonen eftersom jag mår så illa, kan ju inte ens ta min Lergigan comp mot illamåendet. Jag ät en tallrik gröt vid 21-tiden med förhoppning om att stå mig längre.
  • Havsjungfrun

Gurgla och åt! Vilka stavfel man gör...

• Baby1112

Bumman: det gäller att verkligen ha i minnet hur det är när det är som värst, så man kommer ihåg varför man är där... :)

Undersökningen var inte så farlig eftersom jag nästan bara har framtill. Men skulle testa att stå på alla fyra och sen sträcka ut ett ben. Då skrek jag till så ont gjorde det. Då log han och sa att vi har testat färdigt nu... :)

• Baby1112

Dottern är dunderförkyld och vi var vakna nästan hela natten. Skulle vagga henne lite så hon skulle bli lugn och känna sig trygg. Så jag tog henne i famnen och satte mig i sängen och vaggade lite. Skulle jag inte gjort... Fick sjuka sammandragningar som först släppte efter två Alvedon och nån timmes vila. Trodde nästan jag vaggade ut den nya bebisen med hjälp av den gamla... :/
    Det gäller att inse sina begränsningar...