• Cloudberry

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

llotta skrev 2011-10-20 18:32:18 följande:
    Kan det inte vara så att det är skillnad på fänkål och fänkålsfrö och det är det senare som är i barnmaten?
    Isåfall skulle väl det stå det i innehållsförteckningen?
  • Renesme

Det har jag ingen aning om. Men fänkål verkar vara i någon gråzon för på vissa sidor är det okej med på andra inte. Står inte med i vår bok från bvc tex och gripe water innehåller det.

• llotta
    Cloudberry skrev 2011-10-20 18:35:21 följande:
    Isåfall skulle väl det stå det i innehållsförteckningen?
    Jag tror inte att det behöver göra det. Kryddan brukar ju också benämnas fänkål och jag tror att det är helt korrekt. Däremot verkar det rimligare att det bebisarna inte borde äta är själva grönsaken...
  • Lilla Lime

om man bara googlar fänkål till bebis så får man upp massa sidor där det verkar ok att ge avkok på det osv. o så får man nåt där det står att man ska undvika det... knepigt

• Lavish

Ja det förklarar ju saken. Jag hade nämligen ytterligare ett motiv till att planera fänkålspuré än bara att vi hade fänkål i kylen. Nämligen att jag köpte amningste mot kolik och fänkål var en av huvudingredienserna. Så jag trodde att fänkålspure kanske skulle hjälpa hans mage. Men nu inser jag att det var frön i téet.

• llotta

Avkoket är ju på frön. "Amningste" osv brukar ju innehålla det...

• MamaPapa

Man blir ju helt snurrig av alla kostråd - jag har en bok från min första pojke och där står det 5-6 månader om spenat. Men googlade nu och hittar alla möjliga konstiga saker som att morötter också skulle innehålla nitrater precis som rödbetor.... Och på någon sida står det inte persika och jordgubbe innan ett år .... blir helt snurrig.... och inte palsternacka, linser, bönor, blomkål, vitlök, sparris innan 1 år också .... 

Ska man lägga ihop allt kan man ju i princip inte ge dem någonting....

Sedan ger olika länder olika råd också vilket blir ännu mer förvirrande (jag bor i England och här säger myndigheterna att undvika honung, nötter, svärdfisk, haj. Inte ett ord om spenat som det står på SLVs hemsida om när jag nu kollade).

Får väl slänga spenatgrejen jag gjorde. Typiskt - jag hade lite spenat i en laxpure idag också.... Rynkar på näsan

• Lilla Lime

pasanda: håller med. men har läst om honung med. sen blir man jätteknepp av allt man läser. o så lägger man till folk i omgivningens åsikter så blir man vansinnig. vi provade en fruktpuré med jordgubbar. då säger mannens mormor att det ju inte alls kan ha varit jordgubbar, för det ska MAN INTE GE.... vad vet hon? hennes barn är väldigt vuxna. o hennes yngsta barnbarn är 12 så reglerna lär ju ha ändrats.

men både hon o svärmor har extremt mycket åsikter, så det är bara att täppa igen öronen...

vad beträffar vitlök så verkar det vara en vanlig smaksättning iaf på egengjorda puréer till bebisar. läst det även i tidningen. det är väl salt o nitriter som är värst. sen är det väl socker efter det... men maten måste ju smaka nåt oxå.
    jag vill laga egen mat för burkmaten smakar likadant tycker jag. så kan man själv välja vad som ska va större bitar när det börjar bli dags. en kompis köpte 8mån.mat till sin o fick hela köttbullar i. det kunde inte han äta, o min lille skulle inte heller kunna (7mån)

förlåt att det blev diskussion. hoppas ni andra inte tar illa upp?

• Lavish

Jag tror knappast ett barn dör på fläcken av någon de där sakerna de rekommenderar emot. Det är nog bara så att det finns en liten förhöjd risk, precis som med brieost när man är gravid.

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!