• Cloudberry

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

MamaPapa skrev 2011-10-20 19:38:20 följande:
    Man blir ju helt snurrig av alla kostråd - jag har en bok från min första pojke och där står det 5-6 månader om spenat. Men googlade nu och hittar alla möjliga konstiga saker som att morötter också skulle innehålla nitrater precis som rödbetor.... Och på någon sida står det inte persika och jordgubbe innan ett år .... blir helt snurrig.... och inte palsternacka, linser, bönor, blomkål, vitlök, sparris innan 1 år också .... 

Ska man lägga ihop allt kan man ju i princip inte ge dem någonting....

Sedan ger olika länder olika råd också vilket blir ännu mer förvirrande (jag bor i England och här säger myndigheterna att undvika honung, nötter, svärdfisk, haj. Inte ett ord om spenat som det står på SLVs hemsida om när jag nu kollade).

Får väl slänga spenatgrejen jag gjorde. Typiskt - jag hade lite spenat i en laxpure idag också.... Rynkar på näsan
    .Ja jag går efter vad slv säger och jag klantade mig och missade det med rödbetorna och fick därmed slänga 4 burkar som innehöll rödbetor. Surt som fan.

Hade du däremot bara lite spenat i flera burkar så gör det ingen skillnad. Hur mycket tog du och hur många portioner räcker det till?
  • Cloudberry
    Lavish skrev 2011-10-20 19:48:39 följande:
    Jag tror knappast ett barn dör på fläcken av någon de där sakerna de rekommenderar emot. Det är nog bara så att det finns en liten förhöjd risk, precis som med brieost när man är gravid.
    Håller helt klart med.
  • MamaPapa
    Cloudberry skrev 2011-10-20 19:53:06 följande:
    .Ja jag går efter vad slv säger och jag klantade mig och missade det med rödbetorna och fick därmed slänga 4 burkar som innehöll rödbetor. Surt som fan.

Hade du däremot bara lite spenat i flera burkar så gör det ingen skillnad. Hur mycket tog du och hur många portioner räcker det till?
    Har slängt det nu i alla fall för att vara på säkra sidan. Han har ätit 2 portioner av 2 olika - i den första hade jag en liten näve färsk spenat och det delades på 5 portioner så var ganska mycket. I den andra hade jag bara 3-4 blad och det blev 6 portioner.
  • Cloudberry
    MamaPapa skrev 2011-10-20 20:42:17 följande:
    Har slängt det nu i alla fall för att vara på säkra sidan. Han har ätit 2 portioner av 2 olika - i den första hade jag en liten näve färsk spenat och det delades på 5 portioner så var ganska mycket. I den andra hade jag bara 3-4 blad och det blev 6 portioner.
    Jag tycker inte att du behöver slänga det just för att det var så lite men du gör som du vill.
  • Cloudberry

Quinoa
    Lax
    Persillade
    Dill
    Lite purjolök

Kokade allt men väntar med att lägga i laxen tills halva koktiden gått. Mixade slätt.

Jag spädde med olja och vatten men det blir nog betydligt godare med vispgrädde och lite smör..

• Brucean78

Kanonbra tråd! Ska snart börja m smakisar till min lilla tjej. Men som den nybörjare jag är så är jag ganska osäker, särskilt med tanke på att jag inte lagar mat ö.h. Men tänkte att smakisar ska jag väl klara av ;)

Det hade varit kanon om alla som skriver recept gör en notering från vilken ålder receptet är tänkt :)

• Brucean78

Å vad bra Pasanda - då kan jag utgå från det...

S är snart 5 men vi har inte börjat än.

Ngt jag är osäker på är kryddor. Överallt så står det om salt, men finns det restriktioner om andra kryddor oxå.
    De första smakisarna förstår jag ju att man inte kryddar. Men sen när man får över på att göra mer barnmat?

• llotta

Salt och allt för starka grejer undviker vi. En vitlöksklyfta kan man ju t.ex. låta koka med och ta bort innan man mixar. Vi vill ge dottern mat med smak även om man får börja lite långsamt!

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!