• MissUnderstood

Kokade en kycklingfilé och ris samt gjorde en bechamelsås med lite curry i. Kokade även broccoli. Mixade alltihop. Det blev poppis

En Smak Av Karin - http://ensmakavkarin.wordpress.com
  • Jess86
    Köttfärssås med pasta, storkok

C:a 10 portioner
    250 gram köttfärs
    2 morötter
    3 dl passerade tomater
    C:a 5 dl vatten
    2 msk rapsolja
    1 tsk lökpulver
    3 dl risonipasta

Häll vatten, passerade tomater, olja och lökpulver i en medelstor kastrull. Medan det börjar koka, skala och hacka morötterna. Häll i morötter och köttfärs i kastrullen och låt småkoka nån kvart.

Mixa allt ordentligt med en stavmixer.

Sätt på en kastrull med c:a 1-2 liter vatten. När vattnet kokar, ha i 3 dl risonipasta. Koka c:a 11 minuter och häll av nästan allt vatten i en sil.

Häll ner pastan i köttmixet och mixa ytterligare! Gör blandningen lite lösare än du vill ha den i slutändan eftersom den tjocknar rätt mycket när den svalnar.

Häll upp i behållare som tål att frysas och micras, nuby har jättebra varianter!

Kycklingpasta med paprika

En kycklingfilé
    En röd paprika
    En tomat
    2 msk rapsolja
    C:a 5 dl vatten
    1 tsk lökpulver
    3 dl risonipasta

Gör enligt köttfärsreceptet!

Torsk med rotfrukter

400 gram fryst torsk
    C:a 8 stora potatisar
    2 medelstora palsternackor
    C:a 3 dl vatten
    Lite lökpulver
    Lite rapsolja
    Lite fryst hackad dill (ha i på slutet så den inte blir grå och trist)

Skala, hacka, koka och mixa!
  • Lavish

Ingen spenat, inga rödbetor, ingen mangold och ingen fänkål! Den sista höll jag på att gå bet på när vi hade en stor bit fänkål över i kylen, tur att jag kollade upp det.

• Cloudberry
    Lavish skrev 2011-10-20 15:40:08 följande:
    Ingen spenat, inga rödbetor, ingen mangold och ingen fänkål! Den sista höll jag på att gå bet på när vi hade en stor bit fänkål över i kylen, tur att jag kollade upp det.
    Du kommenterade ett inlägg av mig i någon tråd ang rödbetor och du hade helt rätt där. Glömde bort det för det visste jag.

Lyckades till och med laga en rätt med rödbetor som jag matade min pojk med men det var inga stora mängder och skedde bara en gång så då är det lungt.

• Cloudberry
    Jess86 skrev 2011-10-20 15:35:34 följande:
    Verkar vara smarriga recept.
  • Renesme

Finns ju färdiga burkar som innehåller fänkål. Verkar vara lite olika om det är okej eller inte beroende på var man läser

• Cloudberry
    Renesme skrev 2011-10-20 16:05:59 följande:
    Finns ju färdiga burkar som innehåller fänkål. Verkar vara lite olika om det är okej eller inte beroende på var man läser
    Då har inte chefen på barnmatsfabriken särskilt bra koll på reglerna.

http://www.netdoktor.se/barn/?_PageId=1536

• Renesme
    Cloudberry skrev 2011-10-20 16:26:25 följande:
    Då har inte chefen på barnmatsfabriken särskilt bra koll på reglerna.

www.netdoktor.se/barn/?_PageId=1536
    Om någon undrar så är det Favoritgryta kalkon från Nestlé det handlar om. http://www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=3&r=132&num=30&pci=3
  • llotta

Kan det inte vara så att det är skillnad på fänkål och fänkålsfrö och det är det senare som är i barnmaten?

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!