• MamaPapa

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

och så ignorera mitt spenatrecept också eftersom jag inte visste de inte skulle ha det

• Lavish

Idag gjorde jag rotfruktspuré

Lika delar:
    Potatis
    Palsternacka
    Persiljerot

Lät det koka med lite persilja och tillsatte sedan mer persilja när jag mixade med kokvatten och olja. Lillen gillade!
    Skulle rekommendera den här purén från 4 månader om man börjar med mat då.

• Mina småtroll

Idag gjorde jag två rätter som lillen älskade (han älskar iofs allt...men ändå!)

Kyckling:
    1 kycklingfilé
    2 potatisar
    0.5 zuccini
    Lite majskorn
    0.5 gul paprika

Kokas ihop med två lagerblad och ett vitpepparkorn. Hällde även i lite dragon och örtagårdskrydda i kokvattnet.
    Mixa allt tillsammans med lite kokvatten, grädde och rapsolja.

Fisk:
    Lax- och torsk (finns praktiska påsar att köpa, men den blandning av lax o torsk)
    Pasta
    Blomkål
    Ärtor

Koka med lagerblad och vitpepparkorn.
    Mixa ihop allt med kokvatten, grädde och rapsolja. Smaksätt med lite citron och parmesanost. 

• Mina småtroll

Jag bombaderar tråden nu kanske men här kommer ytterligare ett favoritrecept

Blir ca 4-5 portioner

Kalvsylta med pasta:
    0.5 - 1 liten förpackning med kalvsylta
    Pasta
    En rejäl näve broccoli
    En till två morötter

Kokas med lagerblad och vitpepparkorn. Mixas tillsammans med kokvatten, grädde och rapsolja. Ger ganska mycket smak tycker jag så jag brukar inte ha i nån extra krydda. 

Avocadomellis:
    En halv avocado
    Lite pressad vitlök
    Lite creme fraiche
    Några droppar citron

Mixa allt. Gott som mellis!

Min grabb är 6 månader och har kommit igång ordentligt med maten. 

• MamaPapa

Kalvsyltan - är det inte lite mycket salt i den för en 6 månaders? Jag skulle nog vänta lite längre (eller är jag överdrivet nojig med saltet?) Personligen älskar jag kalvsylta dock

• Mina småtroll
    MamaPapa skrev 2011-10-22 23:10:18 följande:
    Kalvsyltan - är det inte lite mycket salt i den för en 6 månaders? Jag skulle nog vänta lite längre (eller är jag överdrivet nojig med saltet?) Personligen älskar jag kalvsylta dock
    Mitt Bvc tyckte det var ett bra kött (för två år sedan när mitt första barn var bäbis). Men om den tanten har koll på läget det vet jag inte! Har inte tänkt på det faktiskt. Hon sa att man inte skulle extrasalta maten, men att det är okej om någon produkt redan innehåller lite salt. Min son äter det kanske en gång i veckan, inte mer.
    Någon annan som vet? 
  • Filbunke

Men vad mycket fett du har i maten TS! 
    1 tesked/portion är gott nog. 
    Och vem säger att man måste skiva potatisen innan man kokar den?  

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!