• knisse

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

NatalieH skrev 2011-10-26 10:24:28 följande:
    Mmm låter kanon gott! Men fårmjölksyoughurt? vart får man tag på det?
    om du har en turkisk affär i närheten brukar dom kunna ha.
    annars finns det minst en firma som säljer det i sverige larsa eller sa heter dom.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • NatalieH
    knisse skrev 2011-10-26 10:29:30 följande:
    om du har en turkisk affär i närheten brukar dom kunna ha.
    annars finns det minst en firma som säljer det i sverige larsa eller sa heter dom.

Aha ok, ska kolla :)
    Tack så mycket! 
  • MissUnderstood

Igår gjorde jag hamburgare med couscous och aubergine till Selma. Det tyckte hon var toppen!
    Stekte hamburgare och aubergine väldigt försiktigt på låg värme tills de var mjuka och klara. Kokade couscous och mixade alltsammans med grädde.

• Session

Får en 6-månaders äta puré som är gjord på ugnsrostade rotfrukter och kyckling? Eller bör jag koka separat till honom?

http://sunsetheat.blogspot.com
  • MamaPapa
    Session skrev 2011-10-26 15:54:13 följande:
    Får en 6-månaders äta puré som är gjord på ugnsrostade rotfrukter och kyckling? Eller bör jag koka separat till honom?
    För egen del skulle jag kunna servera det ifall jag inte hade haft någon krydda med salt i på kycklingen eller grönsakerna.

Med första sonen minns jag att jag ofta gjorde samma mat, bara tog undan lite innan jag kryddade vår - tex vill du ha salt på rotfrukterna kan du ju bara lägga några bitar in en separat form brevid till din bebis. Lite svårare med den hela kycklingen kanske, men inte omöjligt - du kan ju ta bort ett ben eller vingarna eller nåt.

Brända bitar kan man sedan bara skära bort för det tror jag inte är så jättebra för en sexmånaders. Inte för att jag vet varför Glad egentligen men "det känns bara så" .

Vid ett års ålder bör de kunna äta av samma som resten av familjen, fast man bör fortfarande vara försiktig med saltet tror jag. Jag minns att vi blev så vana vid lågsaltad mat att när vi fick "normalt" saltad så tyckte vi det smakade ursalt .....
  • knisse
    Session skrev 2011-10-26 15:54:13 följande:
    tror inte att det är nagra problem om det inte är saltat eller för kryddigt. men jag skulle nog slänga allt i en kastrull och koka och pyrera.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • beabus87

Min pojk älskade när jag gjorde fisk

• beabus87

Min pojk älskade när jag gjorde fisk

• Session

Pasandra: Jag hann inte se svaret innan det var dags att laga. Jag fegade ur :-P Tog undan bitar till honom och skar bort kycklingbitar (det var kycklingklubbor så det gick bra). Kryddade likadant (fast lite mindre) men hoppade över saltet till honom såklart, och kokade det. Än har vi inte testat men det smakade bra (som "bra" som barnmat kan smaka  så jag hoppas han gillar det =). Det funkar ju ganska bra att bara ta undan lite av vår mat, innan man saltar, och göra puré till lilleman.

Nja, precis, brända bitar känns inte bra att ge till en bebis. Nästa gång vågar jag nog ugnsrosta även hans mat =) Inbillar mig att det blir godare än att koka allt (och smidigare när mamma ändå ska ugnsrosta).

knisse: Ja det var så det blev, kokade till honom istället.

http://sunsetheat.blogspot.com
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!