• Cloudberry

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Natulcien skrev 2011-10-29 15:28:11 följande:
    Sonen åt wallenbergare igår kväll. Det gick hem! Glad
    Recept?
  • Cloudberry

Har testat havregrädde nu och den fungerar kanonbra. Mjölkfria smöret kör jag också med och den är godare än oljan.

• Cloudberry
    Cloudberry skrev 2011-10-29 14:59:46 följande:
    Dagens mat blir den mat vi ska äta förrutom saltet:

Kycklingfiléer
    Bacon
    Röd paprika
    Rödlök
    Salt
    Ev lite svartpeppar
    Grädde (jag kör med havregrädde) 
    Cremefraiche (det utesluter jag med det blir godare med det i också)

Stek den skivade kycklingen, klipp sedan i baconen i och fräs i smör eller olja. I med skivad lök och paprikastavar och låt dessa mjukna lite. 

Häll på grädde och låt allt småputtra en stund,( ta bort barnets mat och mixa med bulgur, späd med mer grädde.)Salta och peppra maten och låt puttra.

Serveras med bulgur, risoni eller spagetti och sallad.

Stekte den skivade kycklingen i en panna och baconet, löken och paprikan i en annan. Blandade sen ihop allt och sedan hällde jag på grädden och lät allt puttra en stund därefter så plockade jag bort en del av maten till bebisen. Och sedan så kryddade jag som vanligt till oss med salt och peppar och lät puttra lite ytterligare.

• Cloudberry
    Cloudberry skrev 2011-10-29 18:03:45 följande:
    Stekte den skivade kycklingen i en panna och baconet, löken och paprikan i en annan. Blandade sen ihop allt och sedan hällde jag på grädden och lät allt puttra en stund därefter så plockade jag bort en del av maten till bebisen. Och sedan så kryddade jag som vanligt till oss med salt och peppar och lät puttra lite ytterligare.

Så som jag gjorde behöver man inte göra, mitt första förslag ger mer smak.
  • Lilla Lime
    Cloudberry skrev 2011-10-29 18:04:49 följande:
    Så som jag gjorde behöver man inte göra, mitt första förslag ger mer smak.
    när är det ok att börja steka? överallt står det bara koka koka... hur gammal är din bebis?
  • MissUnderstood
    Lilla Lime skrev 2011-10-29 18:27:50 följande:
    när är det ok att börja steka? överallt står det bara koka koka... hur gammal är din bebis?
    Min dotter är sju månader och jag kan steka en del mat till henne. Dock steker jag inte i närheten av så hårt som jag steker om jag själv eller sambon ska äta, utan på väldigt svag värme, bara så det blir genomstekt.
  • Lilla Lime
    MissUnderstood skrev 2011-10-29 18:36:21 följande:
    Min dotter är sju månader och jag kan steka en del mat till henne. Dock steker jag inte i närheten av så hårt som jag steker om jag själv eller sambon ska äta, utan på väldigt svag värme, bara så det blir genomstekt.
    aha men då kan ju vi med göra det. sonen är 7,5månad
  • Cloudberry
    Lilla Lime skrev 2011-10-29 18:27:50 följande:
    6 månader men jag steker inte så att det blir en bränd yta sas. Det är det man ska akta sig för.
  • Cloudberry
    MissUnderstood skrev 2011-10-29 18:36:21 följande:
    Precis, egentligen så kokar man maten i smör/olja istället för vatten.
  • Lilla Lime

jaa det förstod jag att man inte skulle steka så till ytan. men trodde det var att inte tillaga i stekpanna förän de passerat året eller så. läst på nåt hysteriskt ställe kanske....

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!