• likeabaws

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Jag har äntligen gjort egen barnmat.

Om ni hade sett mina kunskaper i köket så skulle ni jubla och applådera.

Bebisen älskade min kokta potatis : D

• MissUnderstood
    MamaPapa skrev 2011-10-25 10:42:58 följande:
    Hur är det med skaldjur - när kan man ge det? Läste någonstans (men kommer inte ihåg var) att man skulle avvakta med de? Tänkte främst på räkor (som vi äter rätt ofta i familjen i pastasåser etc).
    Från sju månader funkar det att ge skaldjur enligt Babycenter.com
  • Filbunke

Många skriver att man ska mixa potatisen...min son avskyr mixad potatis då det blir som klister!
    Man kan med fördel mosa potatisen. 

• knisse
    Filbunke skrev 2011-10-25 20:52:47 följande:
    Många skriver att man ska mixa potatisen...min son avskyr mixad potatis då det blir som klister!
    Man kan med fördel mosa potatisen. 
    annars är en potatispress en toppen grej
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Lavish

Idag var bebis hos läkaren och vi har äntligen fått reda på vad problemet med hans mage har varit. Han är allergisk mot ägg. Skönt att äntligen kunna göra något åt saken men jag anklagar både mig själv och sjukvården för att det inte blivit utrett tidigare.

• Cloudberry
    Lavish skrev 2011-10-25 20:59:19 följande:
    Idag var bebis hos läkaren och vi har äntligen fått reda på vad problemet med hans mage har varit. Han är allergisk mot ägg. Skönt att äntligen kunna göra något åt saken men jag anklagar både mig själv och sjukvården för att det inte blivit utrett tidigare.
    Oj så skönt att du fick svar. Sjukvården kan du anklaga men inte dig själv.

Var det ett pricktest som ni fick göra? 
  • MamaPapa

Lavish - skönt att få veta iallafall..även om äggallergi är knepigt för det finns "gömt" i så mkt....
    Filurinus - håller med. Jag mixar aldrig potatis ensamt men om jag däremot kokt en "alltihop gryta" så går den utmärkt att mixa. Men det måste som sagt vara andra grejer med, gärna sås o grönsaker.

Idag gjorde jag sås med lax, ärtor, majs, lite lök, paprika krydda o dragon och mixade med små pastastjärnor. Dock vart den väldigt grynig av ärtorna o majsen pga deras skal så min sjumånaders tyckte inte det var någon höjdare. När jag kört den genom en sil för att få bort skalen gick det dock bättre.

• timglas

Båda mina barn har älskat min barnvänliga version av Thai kyckling curry:
    Kyckling filé
    Ris
    Vitlök
    Broccoli
    Kokosmjölk
    Curry
    Koriander
    Ingefära
    Spiskummin

Koka kycklingen i kokosmjölken tillsammans med alla kryddor och vitlöken. Mixa slätt när kycklingen är klar och tillsätt riset. Blir små bitar av riset men mina troll har tyckt om det!

• likeabaws

Barnmat hit och barnmat dit, det är väl bara att köra stavmixern genom din egna mat?

Så gör vi.

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!