Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!
Jag har äntligen gjort egen barnmat.
Om ni hade sett mina kunskaper i köket så skulle ni jubla och applådera.
Bebisen älskade min kokta potatis : D
Jag har äntligen gjort egen barnmat.
Om ni hade sett mina kunskaper i köket så skulle ni jubla och applådera.
Bebisen älskade min kokta potatis : D
Många skriver att man ska mixa potatisen...min son avskyr mixad potatis då det blir som klister!
Man kan med fördel mosa potatisen.
Idag var bebis hos läkaren och vi har äntligen fått reda på vad problemet med hans mage har varit. Han är allergisk mot ägg. Skönt att äntligen kunna göra något åt saken men jag anklagar både mig själv och sjukvården för att det inte blivit utrett tidigare.
Lavish - skönt att få veta iallafall..även om äggallergi är knepigt för det finns "gömt" i så mkt....
Filurinus - håller med. Jag mixar aldrig potatis ensamt men om jag däremot kokt en "alltihop gryta" så går den utmärkt att mixa. Men det måste som sagt vara andra grejer med, gärna sås o grönsaker.
Idag gjorde jag sås med lax, ärtor, majs, lite lök, paprika krydda o dragon och mixade med små pastastjärnor. Dock vart den väldigt grynig av ärtorna o majsen pga deras skal så min sjumånaders tyckte inte det var någon höjdare. När jag kört den genom en sil för att få bort skalen gick det dock bättre.
Båda mina barn har älskat min barnvänliga version av Thai kyckling curry:
Kyckling filé
Ris
Vitlök
Broccoli
Kokosmjölk
Curry
Koriander
Ingefära
Spiskummin
Koka kycklingen i kokosmjölken tillsammans med alla kryddor och vitlöken. Mixa slätt när kycklingen är klar och tillsätt riset. Blir små bitar av riset men mina troll har tyckt om det!
Barnmat hit och barnmat dit, det är väl bara att köra stavmixern genom din egna mat?
Så gör vi.