• IceCloud

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Tack för era svar. Låter som jag kan göra både och. Mjölken är redan fryst så då kan jag ju lika gärna blanda i när jag ändå tar upp maten.

☆ Vincent ☆
  • Renesme

Cloudberry: det finns ju mjölkfritt margarin och imat som är istället för grädde.

• Cloudberry
    Renesme skrev 2011-10-25 09:30:33 följande:
    Cloudberry: det finns ju mjölkfritt margarin och imat som är istället för grädde.
    Ja fast det mjölkfria smöret smakar ju inte alls som riktigt smör, (eller bregott). Imat har jag inte testat men jag tror inte heller att det smakar som riktig grädde?

Jag får testa fler recept helt enkelt med mer smak eller kryddning 
  • Cloudberry
    MamaPapa skrev 2011-10-24 17:34:29 följande:
    Gjorde idag en Fläsk o äppelgryta (7 mån):
    1 fläskkotlett skuren i små tärningar
    1 skiva av en medium lök - finhackad
    1 liten/medium potatis skuren i skivor
    1 medium sötpotatis skuren i skivor
    1 litet äpple i lite större bitar
    1 bit palsternacka (hade ca 3cm av en stor) i tunna skivor
    Salvia
    osaltad grönsaksbuljong

mjukade upp löken i lite smör i en kastrull o lät sedan allt småkoka ca 15 minuter (tills grönsakerna är mjuka)

mixa
    Det här ska testas
  • Renesme

Det mjölkfria margarinet känner jag ingen skillnad på i mat och bak. Imat smakar ju självklart inte som grädde då det är havrebaserat. MEn funktionen är samma, det lyfter smaken. Och vet man inte hur grädde smakar har man ju inget att jämföra med :)

• knisse

ett resept för mamma och barn pa pumpa soppa

1 hokido pumpa
    ca 5-6 dl saltfri buljong
    1 burk cocos mjölk
    1 liten bunt citrongräs
    ca 3 dl räkor/jätte räkor utan skal
     tva  potatisar
    1 gullök
    en klyfta vitlök

skär pumpan potatisen löken i tärningar (pompan är lättast att skala om man delar den och skär bort skalet)
    koka mjuk i buljongen med citrongräs
    ha i cocos mjölk
    och räkor
    och vitlök
    pyrera
    ta ur barnportionen.

krydda upp med
    sambal
    salt peppar
    och mango chutny efter smak.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • NatalieH
    Cloudberry skrev 2011-10-25 09:52:15 följande:
    Ja fast det mjölkfria smöret smakar ju inte alls som riktigt smör, (eller bregott). Imat har jag inte testat men jag tror inte heller att det smakar som riktig grädde?

Jag får testa fler recept helt enkelt med mer smak eller kryddning 

Vi är mjölk allergiska, jag och min äldsta dotter, så tyvärr får Lindsey med äta mjölkfritt margarin och smör än så länge.
    Har man inget att jämföra med så ska det väl inte vara något problem att använda det? Sen får man ju prova sej fram lite :) 
  • MamaPapa

Hur är det med skaldjur - när kan man ge det? Läste någonstans (men kommer inte ihåg var) att man skulle avvakta med de? Tänkte främst på räkor (som vi äter rätt ofta i familjen i pastasåser etc).

• Cloudberry
    NatalieH skrev 2011-10-25 10:35:36 följande:
    Vi är mjölk allergiska, jag och min äldsta dotter, så tyvärr får Lindsey med äta mjölkfritt margarin och smör än så länge.
    Har man inget att jämföra med så ska det väl inte vara något problem att använda det? Sen får man ju prova sej fram lite :) 
    Nej du har absolut rätt där. Nu ska jag sluta gnälla
  • knisse

Isig mango- och blåbärssoppa

En dessert- eller mellanmålssoppa som smakar friskt utan att bli för söt.

Du behöver

Receptet är för 4 personer.

2 stora mangofrukter 4 dl granatäpplejuice 2 dl naturell yoghurt 4 dl frysta blåbär 1 msk citronsaft ½ tsk vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker) (kakao till garnering)

Gör så här:

Skala mangon och kärna ur kärnan. Skär ner bitarna i mixern och mixa helt slätt tillsammans med vaniljen och citronsaften. Späd soppan med juicen och yoghurten. Låt nu gärna soppan stå kallt en halvtimme.

Slå sedan upp den färdiga soppan i små portionsskålar.

Lägg en deciliter blåbär i varje skål och servera medan bären ännu är halvtinade. Pudra skålarna med florsocker eller kakao om du vill dekorera lite extra.

brukar jag göra ibland med. där kan man använda Fårmjölksyoghurt

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!