Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!
Tack för era svar. Låter som jag kan göra både och. Mjölken är redan fryst så då kan jag ju lika gärna blanda i när jag ändå tar upp maten.
Tack för era svar. Låter som jag kan göra både och. Mjölken är redan fryst så då kan jag ju lika gärna blanda i när jag ändå tar upp maten.
Cloudberry: det finns ju mjölkfritt margarin och imat som är istället för grädde.
Det mjölkfria margarinet känner jag ingen skillnad på i mat och bak. Imat smakar ju självklart inte som grädde då det är havrebaserat. MEn funktionen är samma, det lyfter smaken. Och vet man inte hur grädde smakar har man ju inget att jämföra med :)
ett resept för mamma och barn pa pumpa soppa
1 hokido pumpa
ca 5-6 dl saltfri buljong
1 burk cocos mjölk
1 liten bunt citrongräs
ca 3 dl räkor/jätte räkor utan skal
tva potatisar
1 gullök
en klyfta vitlök
skär pumpan potatisen löken i tärningar (pompan är lättast att skala om man delar den och skär bort skalet)
koka mjuk i buljongen med citrongräs
ha i cocos mjölk
och räkor
och vitlök
pyrera
ta ur barnportionen.
krydda upp med
sambal
salt peppar
och mango chutny efter smak.
Hur är det med skaldjur - när kan man ge det? Läste någonstans (men kommer inte ihåg var) att man skulle avvakta med de? Tänkte främst på räkor (som vi äter rätt ofta i familjen i pastasåser etc).
Isig mango- och blåbärssoppa
En dessert- eller mellanmålssoppa som smakar friskt utan att bli för söt.
Du behöver
Receptet är för 4 personer.
Gör så här:
Skala mangon och kärna ur kärnan. Skär ner bitarna i mixern och mixa helt slätt tillsammans med vaniljen och citronsaften. Späd soppan med juicen och yoghurten. Låt nu gärna soppan stå kallt en halvtimme.
Slå sedan upp den färdiga soppan i små portionsskålar.
Lägg en deciliter blåbär i varje skål och servera medan bären ännu är halvtinade. Pudra skålarna med florsocker eller kakao om du vill dekorera lite extra.
brukar jag göra ibland med. där kan man använda Fårmjölksyoghurt