• knisse

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

IceCloud skrev 2011-10-24 12:42:54 följande:
    Hej! Har en liten fråga till er som verkar ha lite koll på det här med bebismat.
    Om jag vill göra lite smakportioner och frysa in i kuber. Kan jag mosa det med bröstmjölk o frysa in eller blandar jag i mjölken när jag tinar upp maten?
    du kan göra bada delar. det som du tycker är lättast
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • OnlyZ
    IceCloud skrev 2011-10-24 12:42:54 följande:
    Hej! Har en liten fråga till er som verkar ha lite koll på det här med bebismat.
    Om jag vill göra lite smakportioner och frysa in i kuber. Kan jag mosa det med bröstmjölk o frysa in eller blandar jag i mjölken när jag tinar upp maten?
    För att bevara bästa möjliga näring så kan det vara bra att blanda i efterhand. 
  • knisse
    OnlyZ skrev 2011-10-24 16:25:34 följande:
    För att bevara bästa möjliga näring så kan det vara bra att blanda i efterhand. 
    fast i början spelar det ingen roll med tanke pa att det handlar om en tesked om dagen eller sa ;)
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • OnlyZ
    knisse skrev 2011-10-24 16:35:20 följande:
    fast i början spelar det ingen roll med tanke pa att det handlar om en tesked om dagen eller sa ;)
    Lite skillnad gör det väll? Även om det e liten mängd.
    Lite mängd med nyttigt, eller lite mängd med inte lika nyttigt.. Så tänker jag =P Men men, behöver ju inte ha rätt för det
  • knisse
    OnlyZ skrev 2011-10-24 16:37:31 följande:
    Lite skillnad gör det väll? Även om det e liten mängd.
    Lite mängd med nyttigt, eller lite mängd med inte lika nyttigt.. Så tänker jag =P Men men, behöver ju inte ha rätt för det
    jo vist men om man ammar i övrigt (vilket ju oftast är fallet) är det oftast inget som gör kon fet för att ta till ett tyskt tallesätt
  • OnlyZ
    knisse skrev 2011-10-24 16:39:11 följande:
    jo vist men om man ammar i övrigt (vilket ju oftast är fallet) är det oftast inget som gör kon fet för att ta till ett tyskt tallesätt
    Kanske det, =)
  • MamaPapa

Gjorde idag en Fläsk o äppelgryta (7 mån):
    1 fläskkotlett skuren i små tärningar
    1 skiva av en medium lök - finhackad
    1 liten/medium potatis skuren i skivor
    1 medium sötpotatis skuren i skivor
    1 litet äpple i lite större bitar
    1 bit palsternacka (hade ca 3cm av en stor) i tunna skivor
    Salvia
    osaltad grönsaksbuljong

mjukade upp löken i lite smör i en kastrull o lät sedan allt småkoka ca 15 minuter (tills grönsakerna är mjuka)

mixa

• knisse
    MamaPapa skrev 2011-10-24 17:34:29 följande:
    Gjorde idag en Fläsk o äppelgryta (7 mån):
    1 fläskkotlett skuren i små tärningar
    1 skiva av en medium lök - finhackad
    1 liten/medium potatis skuren i skivor
    1 medium sötpotatis skuren i skivor
    1 litet äpple i lite större bitar
    1 bit palsternacka (hade ca 3cm av en stor) i tunna skivor
    Salvia
    osaltad grönsaksbuljong

mjukade upp löken i lite smör i en kastrull o lät sedan allt småkoka ca 15 minuter (tills grönsakerna är mjuka)

mixa
    men vad gott det där lät... det borde ju ga att göra till hela familjen (kanske inte mixat och smaskuret da)
  • knisse
    molnen skrev 2011-10-24 17:56:50 följande:
    Var köper man osaltad grönsaksbuljong ?
    hälsokosten brukar ha
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!