• Mariiiiiie

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Mina småtroll skrev 2011-11-26 10:09:02 följande:
    Sötpotatis till är gott! Eller vanlig potatis, broccoli, blomkål. Koka med lagerblad o timjan. Blanda i grädde o rapsolja  
    Eller champinjoner, paprika o zuccini.

Örtagårdskrydda tycker jag också funkar bra. Eller dom frysta "provencalska kryddorna" som finns i små paket i frysdisken. 

tack så mkt =)

hur länge ska allt koka m.m.? 
  • Mina småtroll
    Mariiiiiie skrev 2011-11-26 15:34:36 följande:
    tack så mkt =)

hur länge ska allt koka m.m.? 
    Jag brukar inte ta tiden...däremot brukar jag dela allt i små tärningar så det går ganska snabbt. Känn efter  med en "potatissticka". Men kanske 10 minuter? Köttet beror ju på hur stora bitarna är. Lycka till!
  • Lavish

Imorse gjorde jag min första egna fruktpuré

En påse katrinplommon
    Två mogna päron
    Potatismjöl
    Olja

Kokade först plommonen ca 10 min och sedan päronen ett par minuter, mixade och lade i isbitslådor.

• Nadia1

Gjorde lite storkok
    Torsk med potatis
    400 g torsk
    Morötter
    Potatis
    Ärtor
    Palsternacka
    Lagerblad
    Vitpeppar
    Citron
    Grädde
    Kokade grönsakerna tills de var nästan klara la därefter i fisken. När allt var genomkokt la jag i grädde o citron o mixade allt. Det blev ca 10 burkar. Min dotter på 5,5 tyckte det var gott

Fruktpure
    1 l jordgubbar
    500 g blåbär
    1 kg blandade bär av jordgubbar, hallon, björnbär o blåbär
    De frysta bären fick Tina därefter lät jag bären droppa av genom en sil, mixade allt och silade genom massan.

Fruktpure
    Rev 5 äpple o 3 päron som fick koka ett par minuter tillsammans med en kanelstång. La därefter i 4 bananer o mixade allt.

• Lieee

Kanske en dum fråga, men lite ny på det här med att laga mat har aldrig varit någon vidare bra i köket, men nu ska jag lära mig, då jag inte tycker om att köpa färdig barnmat.

Kan man frysa in hemmagjord fruktpure? om man bara använder frukt? Både färsk fruktpure och kokt fruktpure?

Super bra tråd, har använt mig av många av era recept, sonen älskar dem, speciellt de med äpple i =)

carpe diem
  • Mina småtroll
    Lieee skrev 2011-11-29 10:54:02 följande:
    Kanske en dum fråga, men lite ny på det här med att laga mat har aldrig varit någon vidare bra i köket, men nu ska jag lära mig, då jag inte tycker om att köpa färdig barnmat.

Kan man frysa in hemmagjord fruktpure? om man bara använder frukt? Både färsk fruktpure och kokt fruktpure?

Super bra tråd, har använt mig av många av era recept, sonen älskar dem, speciellt de med äpple i =)
    Absolut! Jag fryser all min fruktpuré. Brukar koka äpple o päron, mixa allt o smaksätta med kanel. Sen in i frysen!
    Jag brukar även ta färsk mango (men nästa gång ska jag köpa fryst) och mixa (inte tillsätta nånting, bara mixa) o sen in i frysen.
    Sen tar jag fram dagen innan, vad lillen ska äta dagen efter. 

Du kan även köpa färsk papaya o mixa (om den är lite hård så kan du micra den lite lätt först).

Sen finns det en del fryst frukt i frysdisken (ett tips som någon annan här i tråden kom med, tack!). Den kan du bara koka upp o sen mixa, o frysa in

Det finns också torkad frukt, ananas, fikon,aprikoser m.m. Dessa kan du koka upp o sen mixa. Tillsätt ganska mycket vattten (de drar åt sig mycket vätska). 
  • Lieee
    Mina småtroll skrev 2011-11-29 11:33:19 följande:
    Absolut! Jag fryser all min fruktpuré. Brukar koka äpple o päron, mixa allt o smaksätta med kanel. Sen in i frysen!
    Jag brukar även ta färsk mango (men nästa gång ska jag köpa fryst) och mixa (inte tillsätta nånting, bara mixa) o sen in i frysen.
    Sen tar jag fram dagen innan, vad lillen ska äta dagen efter. 

Du kan även köpa färsk papaya o mixa (om den är lite hård så kan du micra den lite lätt först).

Sen finns det en del fryst frukt i frysdisken (ett tips som någon annan här i tråden kom med, tack!). Den kan du bara koka upp o sen mixa, o frysa in

Det finns också torkad frukt, ananas, fikon,aprikoser m.m. Dessa kan du koka upp o sen mixa. Tillsätt ganska mycket vattten (de drar åt sig mycket vätska). 
    Tusen tack . . . Här ska nu lagas mat och fruktpure =) papaya har han aldrig provat, det hamnar på inköpslistan
    carpe diem
  • HappyMummy

Ang färsk-frusen frukt som finns i frysdisken. De behöver oftast inte kokas upp utan endast tina i kylen över natten och sen mosas/mixas. Mycket av vitaminerna försvinner vid uppvärmning, och vi vill ju att våra små får i sig allt de nyttiga. Glad  En bra nödlösning när man inte har färsk frukt hemma.

Köpte kiwi igår som jag ska låta ligga framme och mogna, sedan är det bara att skrapa ur med sked. Gott för både bebis & mamma/pappa. Cool  Har även provat gen honungsmelon som jag snabbt mosade med en gaffel. Supermumsigt och bra för tröga magar!

Stolt mamma till finaste Ellie -11
  • Lilla Lime

ser att ni pratar om frukt. intressant för vi pratade om det idag. man behöver inte koka? banan o mlon har vi gett men inget annat så. är det på grönsakssidan allt utom avokado ska kokas?

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!