Lieee skrev 2011-11-29 10:54:02 följande:
Kanske en dum fråga, men lite ny på det här med att laga mat har aldrig varit någon vidare bra i köket, men nu ska jag lära mig, då jag inte tycker om att köpa färdig barnmat.
Kan man frysa in hemmagjord fruktpure? om man bara använder frukt? Både färsk fruktpure och kokt fruktpure?
Super bra tråd, har använt mig av många av era recept, sonen älskar dem, speciellt de med äpple i =)
Absolut! Jag fryser all min fruktpuré. Brukar koka äpple o päron, mixa allt o smaksätta med kanel. Sen in i frysen!
Jag brukar även ta färsk mango (men nästa gång ska jag köpa fryst) och mixa (inte tillsätta nånting, bara mixa) o sen in i frysen.
Sen tar jag fram dagen innan, vad lillen ska äta dagen efter.
Du kan även köpa färsk papaya o mixa (om den är lite hård så kan du micra den lite lätt först).
Sen finns det en del fryst frukt i frysdisken (ett tips som någon annan här i tråden kom med, tack!). Den kan du bara koka upp o sen mixa, o frysa in
Det finns också torkad frukt, ananas, fikon,aprikoser m.m. Dessa kan du koka upp o sen mixa. Tillsätt ganska mycket vattten (de drar åt sig mycket vätska).