• McConnoly

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Lilla Lime skrev 2011-11-29 19:04:34 följande:
    ser att ni pratar om frukt. intressant för vi pratade om det idag. man behöver inte koka? banan o mlon har vi gett men inget annat så. är det på grönsakssidan allt utom avokado ska kokas?
    Kan man mosa/mixa den utan att koka behöver man inte koka den.
  • halloooo

En fråga: hörde på tv för ett tag sen att man ska va försiktig med frusna bär. Att det kan finnas bakterier kvar å att man helst skulle värma upp. Har nån annan oxå hört detta?

• Lilla Lime
    halloooo skrev 2011-11-30 12:15:08 följande:
    En fråga: hörde på tv för ett tag sen att man ska va försiktig med frusna bär. Att det kan finnas bakterier kvar å att man helst skulle värma upp. Har nån annan oxå hört detta?
    inte hört men allt är farligt o det gör mej lätt irriterad...

som min syster som talade om att frukten socker är lika farligt som vanligt socker.... jaha liksom... socker är ju lättare att utesluta en fruktsocker som ju är i frukten o frukten i övrigt ska man ju ha....
    finns det nåt man kan äta? som vuxen o som barn. blää för den här hysterin om att allt är farligt o ohälsosamt osv...
  • halloooo

Lilla lime: wow vad du varvar:). Var och en gör ju självklart som dom vill. Jag gör oxå puréer av fryst frukt men ville kolla om nån annan hört detta.

• Mornie Alantie
    Lilla Lime skrev 2011-11-30 17:18:39 följande:
    inte hört men allt är farligt o det gör mej lätt irriterad...

som min syster som talade om att frukten socker är lika farligt som vanligt socker.... jaha liksom... socker är ju lättare att utesluta en fruktsocker som ju är i frukten o frukten i övrigt ska man ju ha....
    finns det nåt man kan äta? som vuxen o som barn. blää för den här hysterin om att allt är farligt o ohälsosamt osv...
    Jag tycker det är fånigt att jämföra frukt och till exempel godis. Det må vara liknande mängder socker, men godis innehåller absolut inget som kroppen behöver. Frukt å andra sidan innehåller massor av vitaminer, mineraler och kostfibrer. Socker är dessutom inte farligt, det är bara onödigt att äta för stora mängder. Är man frisk och inte överviktig finns det ingen anledning att vara hysterisk kring vad man äter. Håller man sig till rimliga mängder och varierar sig blir det säkert bra. En diet som passar för en diabetiker som behöver gå ner i vikt är ju inte nödvändigtvis det bästa för ett växande barn.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Cloudberry

Ett tips! Willys har just ett kilo frusen tärnad mango för 21 kr.

• Mina småtroll
    halloooo skrev 2011-11-30 12:15:08 följande:
    Kanske hallon? Det ska man ju generellt va försiktig med (även oss vuxna). Kan ge magsjuka (typ vinterkräksjuka) om de innehåller caliciviruset.

Om det gäller andra frusna bär vet jag inte.  
  • halloooo

Mornie atlantie: håller med. Frukt ä bra:). Ä man frisk å inte har viktproblem så behöver man ej stressa. Äter man varierat så kan man äta onyttigt nångång ibland oxå:) utan att det ä så farligt.

• Snösparv
    Mina småtroll skrev 2011-11-30 18:51:18 följande:
    Kanske hallon? Det ska man ju generellt va försiktig med (även oss vuxna). Kan ge magsjuka (typ vinterkräksjuka) om de innehåller caliciviruset.

Om det gäller andra frusna bär vet jag inte.  
    Tack för tipset! Har gett frysta hallon till min bebis. Men hon har inte blivit dålig, kan jag utgå från att det paketet är okej då?

Har ju hört att det använts avloppsvatten att bevattna med. Men vet inte hur väl det stämmer. Dessa bär är dock svenska om det har nån betydelse.
  • Cloudberry

I mina ögon kan aldrig frukt och bär vara onyttigt eller fel. Det finns ingen människa på jorden som blivit fet eller fått sjukdomar av frukt så det så.

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!